عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت:تحقیقات نشان داده که طبقه متوسطی که مدرن شده اند از تغییرات شیوه جدید سوگواری استقبال کرده اند ومعنی این تغییرات این است که ما در آینده به هیچ وجه به شیوه قدیمی سوگواری بر نخواهیم گشت.

سوگواری های حقیقی در فضای مجازی/در آینده به هیچ وجه به شیوه قدیمی سوگواری بر نخواهیم گشت

 حذف دورهمی‌ها در دوره کرونا، شکل و شمایل همه مناسک و مرسومات ما را تغییر داده است. در این خصوص "مجید فولادیان" استاد دانشگاه و عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد در توضیح این گونه مراسمات بیان کرد:همانطور که همه می دانیم این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی تقریبا همه مراسم سوگواری به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: سوگواری در هر جامعه ای کارکرد و اهمیت خاص خودش را دارد مخصوصاً در جامعه ی ما که دارای یک همبستگی جدیِ جمع گرا است. مثلا یکی از این کارکردهای سوگواری برای خانواده عزا دار در جامعه ما این است که فرد متوفی چقدر مهم بوده است یعنی حضور میزان جمعیت در مراسم خاکسپاری، سوم و...نشان دهنده شانیت اجتماعی، موقعیت متوفی و... و. است اتفاقی که از قضا در سوگواری های آنلاین نمی‌افتد و نمی‌تواند بخشی از خلأی را که برای خانواده متوفی ایجاد شده است پر کند.

فولادیان ادامه داد: اما کارکرد دیگری که سوگواری و آیین سوگواری در جامعه ی ما دارد تسلا بخشیدن به خانواده‌ای است که عزیزشان را از دست داده اند. اینکه افرادی با حضور در کنار خانواده عزادار با وی همدردی می کنند و با استراتژی هایی مانند در آغوش کشیدن، گریه کردن و ...در واقع با این سیستم اجتماعی فرد را مورد حمایت قرار می‌دهند در حالی که این قسمت از داستان در سوگواری آنلاین با توجه به اینکه ویژگی‌های حمایتی را که به آن اشاره کردیم ندارد دچار خلل است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سئوال که آیا این گونه سوگواری ها کارکردهای منفی دارد اضافه کرد: جامعه ی ما جامعه‌ای است که حداقل در این چهار سال گذشته بشدت در حال مدرن شدن است و در واقع ما با در حال حاضر با جامعه یک دستی مواجه نیستیم. البته هر چند هنوز قسمت‌هایی از جامعه که هنوز ساختاری سنتی دارند به همان شیوه گذشته سوگواری میکنند ولی به هر حال سوگواری آنلاین برای بخشی از جامعه خیلی دردناک است.

وی افزود: اما تحقیقات نشان می‌دهد که آن قسمت از جامعه مخصوصا جامعه طبقه متوسط که مدرن شده‌اند اتفاقاً از تغییر این شیوه از سوگواری استقبال هم کرده‌اند. در واقع من فکر می کنم که با وجود این تغییرات ما در آینده به هیچ وجه به شیوه قدیمی سوگواری بر نخواهیم گشت. هر چند این کارکرد سوگواری در همه جامعه یکسان نیست و برای بخشی از جامعه حتی این نوع آیین سوگواری دشواراست با این حال اما اقبال اکثر قریب به اتفاق جامعه با توجه به فشارهایی اجتماعی که در سوگواری‌های قدیمی وجود داشت به سمت سوگواری‌های آنلاین است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.