۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 742601

در حالی آخرین روزهای سال را پشت سر می‌گذاریم و به نوروز ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم که آمار مبتلایان به کرونا رو به افزایش گذاشته و کرونای انگلیسی در استان‌های مختلف کشور ازجمله خطه خراسان به چرخش درآمده و این افزایش موارد ابتلا و نیز سرعت بالای انتشار کرونای انگلیسی، زنگ خطر پیک چهارم کرونا را در آستانه نوروز به صدا درآورده است.

از سوی دیگر آنچنان ‌که کارشناسان گفته‌اند، با شیوع کرونای انگلیسی به‌طورحتم شرایط پیچیده‌تر خواهد شد و با نگاهی به تجربه خوزستان، احتمال جهش آمار مبتلایان به کرونا و پُر شدن تخت‌های بیمارستانی به‌صورت ناگهانی وجود دارد و دور از انتظار نیست که شرایطی مشابه خوزستان در شهر مسافرپذیر مشهد شکل بگیرد.

این شرایط ایجاب می‌کند پروتکل‌های بهداشتی در تمامی حوزه‌ها، از رفتارهای فردی و اجتماعی گرفته تا تعاملات اقتصادی، حرکت‌های فرهنگی و همه شئون زندگی در سطح خرد و کلان مورد توجه قرارگرفته و رعایت شود.

در همین ارتباط یکی از موارد مهمی که در این روزهای پایانی سال باید در اولویت برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات متولیان سلامت و مدیریت کلان کشور قرار بگیرد، تمهیدات لازم برای چگونگی انجام سفرهای نوروزی به‌ویژه تعیین تکلیف سفر به شهرهای اصلی مقصد مسافران نوروزی است که از سال گذشته با شیوع بیماری کرونا از روال عادی خارج شده و امسال نیز به نظر می‌رسد هماهنگی لازم بین دستگاه‌های مسئول در این زمینه وجود ندارد و در بیشتر موارد شاهد تناقض آشکار بین حرف و عمل آنان هستیم.

به‌عنوان‌مثال درحالی‌که رئیس‌جمهور شرایط نوروز ۱۴۰۰ را سخت‌تر از نوروز گذشته می‌داند و مسئولان وزارت بهداشت به‌عنوان متولی سلامت جامعه، مردم را از سفر در ایام نوروز بازمی‌دارند؛ اما وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حامی سفرهای نوروزی است و بیشتر هتل‌ها و مهمانپذیرهای مشهد در حال رزرو و پذیرش مسافران نوروزی «بدون هیچ محدودیتی» هستند. سایت پیش‌فروش بلیت نوروزی قطار، هواپیما و اتوبوس فعال است؛ ستاد ملی مقابله با کرونا هم مخالفتی با این رویه ندارد و هتل‌های هیچ شهری را تعطیل نکرده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز به‌تازگی گفته اگر شهرها در دو سه هفته آینده آبی بمانند، می‌توان اجازه داد تحت شرایطی سفرها انجام شود؛ ولی احتمال نارنجی و زرد شدن شهرها و ممنوعیت سفر وجود دارد. او اما بلافاصله متذکر شده که شهرهای مسافرپذیر چون مشهد، اکنون زرد یا نارنجی هستند و اگر نارنجی یا قرمز شوند، سفر به این شهرها ممنوع است.

از سوی دیگر وزارت بهداشت سفرهای نوروزی به استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان حتی در شرایط زرد را ممنوع اعلام کرده اما محدودیت سفر به مشهد، اصفهان و شیراز را در شرایط مشابه(زرد) تنها برای خودروهای شخصی مقرر کرده است؛ یعنی سفر به مشهد با ناوگان حمل‌ونقل عمومی مانعی ندارد. یک بام و دوهوایی که با هیچ منطقی همخوانی ندارد و به نظر می‌رسد تأثیر قدرت لابی‌گری، عامل اصلی دوگانگی در این سیاست‌گذاری بوده است.

حال اینکه چرا مقررات برای شهرهای مسافرپذیر متفاوت از دیگر شهرها تدوین شده درحالی‌که با توجه به جمعیت بیشتر و نیز تشدید خطر ابتلا و شیوع بیماری، در پی حضور مسافران در این شهرها، باید مقررات سخت‌گیرانه‌تری به اجرا گذاشته شود، پرسشی است که ستاد ملی مقابله با کرونا باید پاسخ دهد.

آنچه مسلم است اینکه سلامت مردم باید خط قرمز مسئولان و دولتمردان در عرصه تصمیم‌گیری و اجرا باشد. در شرایطی که تمام شواهد و مدارک حکایت از اوضاع به‌شدت شکننده خراسان به‌ویژه مشهد دارد و اگر همین روند پیش رود، به‌احتمال‌زیاد موج چهارم شیوع کرونا را در فروردین شاهد خواهیم بود؛ ضروری است از همین حالا به ‌دور از سیاسی‌کاری و مصلحت‌اندیشی‌های غیرمنطقی، برای پیشگیری از پیچیده و بحرانی شدن اوضاع تمهیدات لازم اندیشیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.