موضوع تخلف در جمع‌آوری پسماندهای عفونیِ خیابان‌های مشهد اصلاً جریان تازه‌ای نیست.

«زباله‌های عفونی»زخم بستر محیط زیست شهری مشهد

از چند ماه پیش که روزنامه قدس به این مسئله پرداخت و محیط زیست هم آمار اخطار به متخلفان را اعلام کرد حدود۱۰ ماه می‌گذرد اما این قصه همچنان ادامه دارد. با وجود این، در تهیه این گزارش همه سعی کردند خودشان را پشت توجیه‌های واهی پنهان کنند ولی ما در نهایت به آمار متخلفان رسیدیم.

به یکدیگر رحم کنیم

قصه از اینجا شروع شد که برخی پاکبان‌ها معترض شدند حین جمع‌آوری زباله‌ها، به دلیل رها شدن پسماندهای عفونی برخی مراکز درمانی، در معرض خطرات ناشی از انتقال احتمالی بیماری‌های واگیر قرار می‌گیرند.

حتی برخی از اهالی خیابان پرستار نیز در همین زمینه به گزارشگر ما می‌گویند ساعت ۹ شب به بعد سری به آن حوالی بزنیم. همکار ما هم عکس‌هایی از رها شدن پلاستیک‌های زباله مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها در گوشه و کنار کوچه‌های تجمع مراکز درمانی خیابان احمدآباد می‌گیرد.

یکی از اهالی خیابان پرستار که نمی‌خواهد نامش عنوان شود اظهار می‌کند: اینجا برخی مراکز درمانی زباله‌هایشان را جلو در مرکز دیگری می‌اندازند، آن یکی می‌برد سر کوچه می‌گذارد. یکی دیگر پرتاب می‌کند آن طرف کوچه که یعنی مال ما نیست.

خلاصه هر کسی سعی می‌کند به نوعی از گیر زباله‌هایش فرار کند تا پرداخت ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومانی که می‌خواهد به پسماند بدهد نیفتد گردنش!

یکی دیگر از اهالی همان محله عنوان می‌کند: این همه محدودیت برای قطع‌ زنجیره کرونا چرا جواب نمی‌دهد؟ مگر نه اینکه حتی ماسک‌ها هم عامل انتقال بیماری هستند؟ یکی از مسئولان به ما بگوید آیا ماسک‌هایی که جلو خانه ما می‌اندازند زباله پر خطر نیست؟

دیگری خاطرنشان می‌کند: همین پلاستیک‌های زباله که سرنگ خونی و باند آغشته به خون در آن نمایان است و مطب‌ها و مراکز درمانی به پسماند نمی‌دهند تا بی‌خطر کنند، بدتر از دیگر بیماری‌های واگیردار شایع است. دروازه مشهد را هم ببندیم خودمان به خودمان رحم نمی‌کنیم!

سازمان پسماند پاسخ می‌دهد

مدیرعامل سازمان پسماند می‌گوید: پسماندهای بیمارستانی متولی دارد. براساس قانون مدیریت پسماند، تولیدکننده زباله موظف به جمع‌آوری، بی‌خطرسازی و دفن زباله‌هاست. با این حال ما بیش از ۳۰ بیمارستان را پوشش می‌دهیم و دو شرکت خصوصی تحت نظارت حفاظت محیط زیست هم این زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

مهندس کریمیان ادامه می‌دهد: مطب‌ها و درمانگاه‌ها برای جمع‌آوری زباله‌های عفونی با بخش خصوصی قرارداد بسته و هزینه پرداخت می‌کنند و مرجع نظارت وزارت بهداشت و متولی تشخیص بی خطرسازی پسماندهای خطر آفرین سازمان محیط زیست می باشد.

محیط زیست ماده قانونی رو می‌کند

کارشناس مسئول آب و خاک اداره محیط زیست به خبرنگار ما می‌گوید: در سال ۸۳ قانون مدیریت پسماند تدوین، آیین‌نامه‌های آن ابلاغ و شرح وظایف آن مشخص شد.

سال ۸۸ مصوب شد وزارت بهداشت (در شهرستان‌ها دانشگاه علوم پزشکی) مسئول نظارت بر ضوابط و روش‌های مورد تصویب هیئت وزیران در مورد پسماندهای بیمارستانی است.

به گفته مهدی نوروززاده در دو سه سال اخیر با فعالیت دو شرکت خصوصی جمع‌آوری زباله‌های پر خطر نه تنها بستر مناسب برای جمع‌آوری، بی‌خطر کردن و دفن این نوع زباله‌ها فراهم شده، بلکه وظایف هم مشخص شده است. بنابراین اگر تخلفی صورت می‌گیرد باید اعمال قانون شود چنان که اگر مطب یا مرکز درمانی از بی‌خطر کردن زباله‌های عفونی سر باز زند دانشگاه علوم پزشکی متولی نظارت و برخورد است.

وی ادامه می‌دهد: چنانچه دانشگاه علوم پزشکی فهرست متخلفان را به ما ارائه کند ما نیز آن را بررسی و برخورد قضایی می‌کنیم.

در این زمینه آماری از محیط زیست به دستمان می‌رسد مبنی بر اینکه از اردیبهشت امسال تاکنون ۶۰ مورد اخطار برای بیمارستان‌هایی که در مورد پسماندهای عفونی تخلف داشتند صادر شده است.

این در حالی است که تصور نمی‌کردیم بیمارستان‌ها هم با وجود داشتن دستگاه اتوکلاو در این تخلف شریک باشند. پس در مورد تخلف مطب‌ها شکی نمی‌ماند.

نظام پزشکی تکذیب می‌کند

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد تأکید می‌کند پزشکان برای پرداخت مبلغی اندک، زباله‌های ‌عفونی خود را در خیابان رها نمی‌کنند.

دکتر مسعود شادنژاد از دو شرکت «صنعت تصفیه سبز کاسپین خراسان» و «نگار مهر» نام می‌برد که مسئولیت جمع‌آوری زباله‌های عفونی را طبق قرارداد بر عهده گرفته‌اند و تصریح می‌کند: ۹۹ درصد مطب‌ها و درمانگاه‌ها - برای جمع‌آوری و بی‌خطر کردن پسماندهای عفونی‌شان- طرف قرارداد پسماند هستند و حتی اگر تعدادی از همکاران قراردادشان با این دو شرکت تمام شده باشد زباله‌های خود را به بقیه همکاران می‌دهند تا زباله‌های عفونی در خیابان نماند.

وی ضمن اینکه چنین اعمالی را ناشی از شیطنت برخی افراد عنوان می‌کند، یادآور می‌شود: پزشکان متولیان سلامت‌اند و چون از خطرات ناشی از رها شدن این پسماندها آگاهی دارند محال است دست به چنین تخلفی بزنند.

معاونت درمان تکذیب می‌کند

مدیر سلامت محیط و کار معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی هم می‌گوید: اگر تخلفی صورت بگیرد مدیریت پسماند به ما اعلام می‌کند ولی تاکنون تخلفی به ما اعلام نشده است.

علی حسنی تأکید می‌کند: اگر مرکز درمانی برای جمع‌آوری این نوع پسماند با سازمان پسماند قرارداد نداشته باشد در تمدید قراردادش دچار مشکل می‌شود از این رو امکان ندارد مراکز درمانی و مطب‌ها در این زمینه کوتاهی کنند.

دروغ‌ها لو رفت!

معاون شرکت «صنعت تصفیه سبز کاسپین» از همکاری نکردن مطب‌ها و مراکز خصوصی درمانی دل پری دارد. وی می‌گوید: نظام پزشکی از بین ۶ هزارو ۵۰۰ واحد مطب فقط نام ۲ هزارو ۸۵۰ مورد از آن‌ها را به عنوان تولیدکننده پسماند عفونی اعلام کرده که از بین این تعداد تا سال گذشته فقط بین هزارو ۲۰۰ تا هزارو ۳۰۰ مورد با ما قرارداد بستند.

محسن رضاییان ادامه می‌دهد: در سال جاری تعداد آن‌ها از این مقدار هم کمتر شد به طوری که تعداد آن‌ها به زیر هزار مورد رسید.

وی در این خصوص اضافه می‌کند شرکت صنعت تصفیه سبز کاسپین ۸۰۰ مورد و نگار مهر ۵۰ مورد را پوشش می‌دهند.

به گفته او مطب‌ها ‌و مراکز درمانی در مقابل مراجعه همکارانشان برای بستن قرارداد، توهین‌آمیز رفتار کرده و برای پرداخت مبلغ ۱۱۰ هزار تومان در ماه بهانه می‌آورند و دنبال منافع شخصی خودشان هستند.

.....

واقعاً در شرایطی که همه عوامل متولی در جمع‌آوری و ساماندهی زباله‌های عفونی انگشت اتهام را سمت هم گرفته‌اند یک شرکت خصوصی اصل ماجرا را لو می‌دهد، چنان که مشخص می‌شود از ۶ هزار و ۵۰۰ مطب فقط ۲هزار و ۸۵۰ تا از آن‌ها در قبال بی‌خطر و معدوم کردن زباله‌ها احساس وظیفه می‌کنند.

هر چند تمام مطب‌ها واقعاً تولیدکننده زباله‌های پرخطر نیستند اما باورپذیر نیست که از این تعداد فقط ۲هزار و ۸۵۰ تا تولیدکننده زباله‌های عفونی باشند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.