مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: نگاه بلند و دستاورد جایزه فیروزه، رونق بخشی به اقتصاد فرهنگ و هنر در دورانی است که نفت و صنایع وارداتی دیگر نمی‌توانند به رونق اقتصاد ما کمک کنند.

جایزه «فیروزه» در پی رونق بخشی به اقتصاد فرهنگ و هنر است

به گزارش قدس آنلاین، جعفر مروارید در اختتامیه نخستین جشنواره جایزه محصولات و کالاهای فرهنگی فیروزه در خراسان رضوی که امروز، ۱۹ اسفندماه در هتل فرهنگ‌وهنر برگزار شد، اظهار کرد: باعث افتخار ما است که در نخستین جشنواره فیروزه در خراسان رضوی شاهد حضور آثار نوآورانه و مبتنی بر خلاقیت، با نگاه جوان بوده‌ایم و گزارشی که از آثار دریافت کردم نشان‌دهنده ظرفیت‌های خوب، عمیق و نوآوری‌های صنوف فرهنگی و هنری خراسان رضوی است که البته جز این هم از خراسان رضوی و مشهد انتظار نمی‌رود.

وی افزود: فیروزه نشان‌دهنده نگاهی است که در این جشنواره در حال پیگیری است و به عنوان یک سیاست، نگاه فرهنگ و هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این زمینه تاکید بر ریل‌گذاری  زمینه ارتباط میان ایده و صنعت است‌. این‌که یک هنرمند با نگاه زیبایی‌شناسانه ایده خود را پرورش دهد و آن ایده به یک برنامه، اثر هنری یا رویداد تبدیل شود و آن اثر هنری به شکل یک فرآورده و صنعت فرهنگی با جامعه و صنعت ارتباط پیدا کند، روندی است که ما در فیروزه شاهد هستیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: صنعت فیروزه هم برآمده از بینش، رویکرد زیبایی‌شناسانه و پیش فرض‌های هنری است و هم حاصل و دستاورد کار تبدیل به یک صنعت برای بازار فرهنگ و هنر شده است. دوران کنونی ما دوران صنایع خلاق و نوآورانه فرهنگی است، یعنی صنایعی که هم توجه به تاریخ فرهنگ و کهن ایران زمین دارد، هم پیش‌فرض‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی را دارد و هم تجربه زیسته تمدن ایران اسلامی را در نظر دارد و هم نگاه به سلایق نو و روزآمد و دائم‌التجدد نسل جوان را دارد. هدف‌گذاری صنایع خلاق ناظر به سلایق موجود، متنوع و متکثر جوان و البته سلایق با ذوق بین‌المللی، که مشهد به عنوان یک شهر زیارتی بین‌المللی جزو کلان‌شهرهای زیارتی دنیا محسوب می‌شود.

مروارید خاطرنشان کرد: با این نگاه صنایع خلاق در مشهد تعریف می‌شود و مهمترین عنصر در صنایع خلاق، خلاقیت و نوآوری است. این که یک اثر تبدیل به اثر فرهنگی و هنری، در بازار فرهنگ و هنر، در سبک زندگی ایرانی - اسلامی و در باغ فرهنگ و هنر مشهد شود نیازمند تمایز از آثار گذشته، ایده نو و نگاه به تغییر فرهنگ‌ها و نسل‌ها است. البته ارتباط تاریخی اثر جدید با تاریخ کهن ایرانی اسلامی چیزی است که هنر مردم مشهد است؛ چراکه هنرمندان مشهد همیشه هنرمندان دینی بوده‌اند و همیشه در فضای دینی پیرامون امام رضا(ع) تنفس کرده‌اند. شاهد بارز این تمدن، میراث و این هنر محیرالعقول را در رواق‌ها و صحن‌های حرم مطهر مشاهده می‌کنیم. این هنر ایرانی؛ اما در آبشخور فضای اسلامی است و امتداد این مسیر را در نگاه به صنایع خلاق فرهنگی هنری و در همین جشنواره فیروزه درحال پیگیری و رصد است.

وی ادامه داد: ما نیازمند ارتباط دو بخش برآمده از نگاه جوان هستیم که در فضای مجازی هویت خود را پیدا می‌کنند و نگاه به سلایق متنوع دارند. سبک زندگی ایرانی اسلامی که اعتدال ایران زمین، آرامش معنوی ایرانیان و زیست‌بوم تاریخ کهن ایران زمین است در این بستر شکل گرفته. ارتباط این دو بخش، هنر هنرمندان مشهدی در جشنواره فیروزه است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: هنر هیچ‌وقت تحمیلی و دستورالعملی نمی‌شود؛ چراکه برآمده از یک نگاه و فطرت پاک، نکته سنجی و اقتباس و مقایسه میان فرهنگ‌های مختلف صورت می‌گیرد که جزو مزیت‌های ایرانیان بوده است. ایرانیان همیشه اهل مقایسه، اقتباس، گفت‌وگو و استفاده از تجربه‌های مختلف بوده‌اند، آن هم در مشهد که امام رضا(ع) در آن امام گفت‌وگو بوده است و سنت گفت‌وگو میان ادیان و فرهنگ‌ها را در مشهد پایه‌گذاری کرده است و در فضای تفکر شیعی که ویژگی بارز آن عقلانیت است. عقلانیتی که نمونه آن را در ملاقات تاریخی مرجع شیعیان عراق با رهبر مسیحیان مشاهده می‌کنید. این ظرفیت تفکر شیعی را نشان می‌دهد و در فضای انقلاب اسلامی، این ظرفیت تبدیل به برنامه و سیاست شده است.

مروارید اضافه کرد: نگاه بلند و دستاورد جایزه فیروزه، رونق بخشی به اقتصاد فرهنگ و هنر در دورانی است که نفت و صنایع وارداتی دیگر نمی‌تواند به رونق اقتصاد ما کمک کند، بلکه فکر جوان ایرانی و متعهد به صنعت خود در گام انقلاب اسلامی می‌تواند رونق را به فضای اقتصادی و اقتصاد فرهنگ مجدداً برگرداند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.