رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، ضمن تأکید بر ضرورت تقویت نظارت‌ها در حوزه املاک و اراضی موقوفه گفت: در مجموعه آستان قدس، همه ما و به ویژه مدیران ادارات املاک و اراضی موقوفه در نقاط مختلف کشور، نسبت به نظارت بر رعایت دقیق نیات واقفان مسئولیت شرعی داریم.

نسبت به رعایت نیات واقفان مسئولیت شرعی داریم

به گزارش قدس آنلاین، «مالک رحمتی»، رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، در نشست با مدیران معاونت بهره‌وری املاک و اراضی آستان قدس در شهرهای دارای موقوفه، افزود: نظارت دقیق بر رعایت نیات واقفان، دستاوردهای مهمی به همراه خواهد داشت که مهم‌ترین آن‌ها، حفظ موقوفه، اعتمادسازی در جامعه و تبلیغ و ترویج سنت حسنه وقف است. به همین دلیل، تردیدی وجود ندارد که مدیران این حوزه می‌بایست با دقت بیشتری وظایف و مسئولیت‌های خود را دنبال کنند.

ضرورت نوآوری در حوزه حفاظت و صیانت

مالک رحمتی در ادامه به ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین و برنامه‌های نوآورانه برای حفاظت و صیانت از موقوفات و افزایش بهره وری در اراضی نیز اشاره نمود و تصریح کرد: به عنوان مثال، شاید در ۲۰ سال قبل، حفاظت از اراضی موقوفه تنها به دیوار کشیدن دور آن کفایت می‌کرد؛ اما در شرایط امروز، صیانت و بهره‌وری مناسبت، راهکارها و برنامه‌های متفاوتی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. علاوه بر آن باید برای ارتقاء بهره وری موقوفات، با مردم کار کرد و پروژه های مشارکتی را در اولویت قرار داد.

لزوم تدوین سند الگوی توسعه روستاهای موقوفه

رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی همچنین به اهمیت توجه به روستاهای موقوفه اشاره نمود و تصریح کرد: موضوع مهم و موردنیاز در این زمینه، تهیه سند الگو برای توسعه روستاهای موقوفه است که می‌تواند در رفع مشکلات روستائیان عزیز و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها و یا حتی مهاجرت معکوس موثر باشد.

 

مهمترین کار همه ما خدمت به زائران امام رضا(ع) است

رحمتی صحبت های خود را با جمله ای درباره اهمیت خدمت در آستان قدس رضوی پایان داد و گفت: هدف نهایی همه ما در آستان قدس، خدمت به  مجاورین و زائران امام رضا(ع)   از نقاط مختلف کشور و همچنین ایجاد بهترین شرایط میزبانی از آن ها در حرم مطهر رضوی است،   هر تلاشی برای بهره وری بهتر از موقوفات نیز با همین نیت خدمتگزاری به زائران است و ما کاری مهمتر از این نداریم.

 

تلاش برای الگو شدن در حوزه ارائه خدمات غیرحضوری

در این نشست «مرتضی حقیقی» معاون املاک و ارضی آستان قدس رضوی نیز به اقدامات انجام شده برای تقویت صیانت و افزایش بهره‌وری موقوفات اشاره کرد و گفت: اداره املاک و اراضی آستان قدس رضوی در حوزه استفاده از فناوری‌های نوین و ارائه خدمات غیرحضوری به مستأجران نیز، اقدامات خوبی را آغاز کرده که در حال توسعه است و امیدواریم بتوانیم در این زمینه به الگویی در کشور تبدیل شویم. حقیقی تصریح کرد: استفاده از فناوری‌های نوین، علاوه بر تسهیل امور برای مردم، منجر به افزایش شفافیت و منسجم‌تر شدن برنامه‌ریزی‌ها خواهد شد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.