۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 743653

نامگذاری صحن پیامبر اعظم، یادآور شمیم رحمت است

مصطفی خاکسار قهرودی/قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در یادداشتی به مناسبت تغییر نام صحن جامع رضوی به صحن پیامبر اعظم حضرت محمد(ص)، این صحن را بستری برای نشر و اشاعه سیره ناب نبوی دانست.

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از آستان نیوز متن یادداشت مصطفی خاکسار قهرودی به شرح ذیل است:
پیامبر اسلام(ص) به رأفت و کرامت شهره هستند، همچنان که میوه دل برومند ایشان، حضرت رضا(ع) که مشهدی‌ها توفیق میزبانی از ایشان را دارند به همین خصائل متصف هستند و جهانیان، ایشان را به امام رئوف و امام شفیع می‌شناسند.
از دیرباز زائران و مجاورانی که بارگاه حضرت رضا(ع) مشرف می‌شدند آرزو داشتند تا صحن و رواقی در بارگاه منور رضوی به نام نامی پیامبر عظیم‌الشان اسلام نامگذاری شود و اینک این مهم محقق شده و همزمان با مبعث رسول اسلام(ص) این اتفاق جریان‌ساز رقم خورد.
هدف اصلی در هنگامه تشرف به حرم اهل بیت(ع) و به ویژه امام رضا(ع)، یادآوری میزان نیاز و ارادت ما به شأن والامقام تمام ائمه اطهار(ع) است و چه شأنی بالاتر از جایگاه رفیع و دست نیافتنی پیامبر اسلام(ص)؛ بنابراین ضروری است در هنگامه تشرف به حرم شمس‌الشموس نیز هرچه بیشتر این نیاز خود به حضور و یادآوری رسول قرآن را به خویش و نفس خویش یادآوری کنیم و چه راهکاری بهتر از اینکه با نامگذاری صحنی به نام پیامبر کرامت، یاد و نام ایشان دائما و بیش از پیش بر زبانمان جاری و ساری شود.
اساسا فلسفه نامگذاری نیز همین است؛ نام‌ها قرار است یادآور یادها، خصائل و صفات نیکو باشند و کدامین نام را نیکوتر از نام والای پیامبر اسلام که تمام زمان‌ها و ادوار ایشان را به محمد امین و رسول وحی می‌شناسد سراغ دارید؟ شمیم رأفت و مهر با این نامگذاری در صحن و سرا و حرم حضرت رضا(ع) بیش از پیش استشمام خواهد شد.
در پایان امیدواریم این نامگذاری و همچنین این صحن، تبدیل به جایگاهی برای نشر و اشاعه سیره ناب نبوی شود که گمشده بشر مدرن است؛ گل‌واژه سیره نبوی همانا عطوفت و مهر است که باید برنامه‌هایی تبیینی متعددی از این صحن برای آن در نظر گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.