رئیس سازمان نظام‌پزشکی مشهد گفت: به نظر می‌آید زمان مناسبی برای حذف اجباری دفترچه‌ها و اجرای طرح نسخ الکترونیکی انتخاب نشده به خصوص اینکه برای حذف کامل دفترچه‌ها زیرساخت‌ها وهماهنگی‌های لازم صورت نگرفته است.

اجرای نسخه الکترونیکی روی اعصاب همه!

دکتر علی بیرجندی‌نژاد، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص حاشیه‌های ایجاد شده در پی حذف نسخ کاغذی بیمه‌شدگان در میزگردی با عنوان «چالش‌های حذف نسخ کاغذی  بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی» که در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد،گفت: طرح توقف صدور دفترچه‌های بیمه درمان سازمان تأمین اجتماعی و بیمه سلامت که از ابتدای اسفند ماه به اجرا درآمده و عدم پذیرش بیماران بدون دفترچه، مشکلاتی را برای برخی بیمه‌شدگان ایجاد کرده است.

افزایش زمان حضور بیمار به جای کاهش آن!

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد تصریح کرد: در زمان همه‌گیری شیوع ویروس کرونا تمام مراکز به عنوان کانون خطر شناخته می‌شوند، حضور بیمار و همراه آن باید به  کمترین زمان برسد که متأسفانه با اجرای این طرح و فراهم نکردن زیرساخت‌ها موجب شده حضور بیماران در بعضی از مراکز به چندین برابر موجود برسد.

وی خاطرنشان کرد: همچنان درگیر بیماری کرونا و مشکلات آن در جامعه هستیم و این مشکلات هم برای جامعه پزشکی و هم برای جامعه بیماران با  پیچیدگی و دشواری‌های مضاعفی همراه است.  در شرایط فعلی باید تلاش کنیم  باری  از دوش  کادر درمان  برداشته  شود.

وی افزود: برای عملیاتی شدن نسخه الکترونیک اگرچه پیش‌بینی‌هایی انجام شده بود، اما این موضوع با سختی‌هایی همراه بوده و ممکن است آشنایی با این نرم‌افزار و کار با آن برای رسیدن به پایداری چندین ماه طول بکشد و همچنین برای مراجعان و بیماران نیز سختی‌هایی ایجاد کند.

اجرای طرح در زمان نامناسب 

رئیس سازمان نظام‌پزشکی مشهد ادامه داد: به  نظر می‌آید زمان مناسبی  برای شروع حذف اجباری دفترچه‌ها و اجرای این طرح انتخاب نشده به خصوص اینکه برای این کار زیرساخت‌ها و هماهنگی‌های لازم  صورت نگرفته است. به عنوان جامعه پزشکی و براساس شرایط با استفاده از خدمات الکترونیک موافق کار هستیم، اما مسئله این است که  این ماجرا به زیرساخت‌ نیاز دارد. با اصل موضوع کاملاً موافق هستیم، اما انتقاد ما به زمان، نحوه اجرا و اجرای ضربتی آن است.

وی بیان کرد: نخستین نکته در تولید یک نسخه الکترونیک این است که تولید این نسخه نسبت به نسخه دستی زمانبراست.

برای تولید یک نسخه الکترونیک باید دارو یک به یک انتخاب شود؛ یک نسخه آزمایش ممکن است ۳۰ آیتم داشته باشد و این مسئله موجب ازدحام در مطب می‌شود  و چالش‌های زیادی را  ایجاد می‌کند. پس از این مسئله ممکن است پروسه‌های رادیولوژی یا  داروخانه با مشکلاتی همراه  شود و مکرراً  بیماران به این دلیل دارو را آزاد تهیه کنند، البته بعضی از نسخه‌ها هم پیچیدگی ندارد و زمان کمی می‌برند، اما بیشتر نسخه‌ها به  طور معمول زمانبر هستند.

بیرجندی‌نژاد تصریح کرد: در حال حاضر با حذف دفترچه بیمه تأمین‌اجتماعی، هیچ امتیازی برای نسخه الکترونیک حاصل نشده است. کاغذ مثل قبل مصرف و بعد نسخه نوشته شده روی آن در سیستم‌های کامپیوتری وارد می‌شود. این فرایند در رادیولوژیوی و آزمایشگاه‌ها مشکلات خود را دارد. 

نگاه از بالا به پایین و دردسرهای آن

وی افزود: باید بپذیریم ارائه‌دهنده خدمت باید وام‌دار دو گروه  باشند؛  گروه نخست بیمه‌شدگان هستند و گروه دوم کسانی هستند که به بیمه‌شدگان خدمت  رسانی می‌کنند. متأسفانه در سطح کلان این هماهنگی‌های بین‌بخشی به خوبی شکل نگرفته است، به دلیل اینکه تصمیم‌گیران در این حوزه نگاه از بالا به پایین دارند.

رئیس سازمان نظام‌پزشکی مشهد گفت: اجرای نسخه الکترونیک امتیازاتی دارد. اجرای این نسخه صرفه‌جویی‌هایی از جمله جلوگیری از نوشته شدن ویزیت‌های تکراری و ... را رقم می‌زند، ولی برای اجرای این نسخه هزینه‌های قابل‌توجهی به  سیستم  تحمیل می‌شود؛ برای مثال  صرف وقت بیشتر، استخدام منشی برای مدیریت این کار و خرید امکانات سخت‌افزاری از جمله پرینتر و ... است.

این موارد  هزینه‌های بیشتری را ‌به جامعه پزشکی تحمیل می‌کند. اگر بناست این سیستم اجرا شود باید هزینه‌ها مشخص شده و عملاً مشخص شود چه کسی باید این هزینه‌ها را پرداخت کند و این موضوع در نهایت به گردن بیمار می‌افتد. در حال حاضر به دلیل  شرایط  اقتصادی، پزشکان با چالش بسیاری برای اداره مطب‌ها مواجه هستند. به نظر می‌آید تحمیل یک شرایط سخت‌تر و دشوارتر اقدام مناسبی نباشد و این مورد نیز در جهت منافع و سلامت مردم نیست. قطعاً تحمیل هزینه‌های بیشتر ممکن است موجب قطع فعالیت‌های پزشکان در این شرایط شود.

وی خاطرنشان کرد: جامعه پزشکی این نوع اجرا را عملیاتی نمی‌داند و مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داشته و تدارکات لازم در نظر گرفته نشده و همچنین مراحل آزمایشی آن به خوبی طی نشده تا مشکلات این طرح را مشاهده کنیم و هماهنگی بین‌بخشی خوب اجرا نشده است.

بیرجندی‌نژاد ادامه داد: در مجموع از اینکه سازمان‌های بیمه‌گر بتوانند هزینه‌ها را مدیریت کنند استقبال می‌کنیم  و این اقدام مناسبی است. وظیفه همه ماست در همه حوزه‌ها هزینه‌ها مدیریت شود. اگر در کنار اینکه هزینه‌ها مدیریت شود، ولی به بخش‌های دیگر  تحمیل شود، این وضعیت مناسبی نیست. این  باید هم برای سازمان بیمه‌گر، هم برای  بیمار و هم جامعه پزشکی، بازی برد برد باشد، در غیر این صورت یک یا دو طرف در این بازی بازنده هستند.

وی تشریح کرد: چندین بار در سال‌های گذشته برای طرح نسخه الکترونیک مهلت تعیین شده بود اما در دوره‌های گذشته به دلیل همین  شائبه‌ها که مطرح شد، اجرایی نشد. به نظر باید از کشورهایی که این مسیرها را طی کرده‌اند، الگو بگیریم.

رئیس سازمان نظام‌پزشکی مشهد گفت:  در اینکه نرم‌افزار رو به پیشرفت بوده و خطاهای آن در حال بررسی است، شکی نیست اما ایرادهای نرم‌افزاری وجود دارد و گاهی نیز ذات کار و طولانی بودن آن مشکل ایجاد می‌کند. به نظر می‌آید این نرم‌افزارها نسبت به نرم‌افزارهای جهانی کندتر باشند. عمده تصمیم‌ها به صورت مرکزی گرفته می‌شود. روی صحبت ما با مسئولان تأمین‌اجتماعی استان نیست، این مشکلات ساختاری و مربوط به مرکز است.

۴۰ ایراد سیستمی

در ادامه علی‌اکبر بهرامی‌فر، رئیس هیئت‌مدیره مجمع انجمن‌های علمی و تخصصی جامعه پزشکی خراسان‌رضوی اظهار کرد: ما ۱۶هزار عضو پروانه‌دار داریم.  بیش از ۱۰ جلسه‌ مجازی در این زمینه داشتیم و هیچ یک از نحوه‌ اجرای این طرح رضایت ندارند. این طرح به شکلی اجرا می‌شود که فقط منافع سازمان بیمه‌گر در آن لحاظ شده و بیماران و پزشکان به عنوان اجراکننده هیچ گونه حقی ندارند و حتی متضرر هم می‌شوند. پیگیری‌های ما نشان داد تقریباً ۴۰ خطا در اجرایی کردن این طرح وجود دارد که حل نشده است.     

وی با اشاره به اجرایی شدن این طرح در اروپا از سال ۱۹۹۹، گفت: ما می‌توانیم از چگونگی عملی کردن این طرح در اروپا استفاده کنیم تا با چالش‌های کمتری روبه‌رو شویم. تمام این چالش‌ها که برای اجرای این طرح در ایران با آن مواجه هستیم، ۲۰ سال پیش در اروپا وجود داشته است. آن‌ها از یک سیستم بهداشتی و درمانی نسبتاً مشترک استفاده و از ابتدا زیرساخت‌ها را تقویت کردند و بعد براساس سیستم‌های خود و رشته‌های مختلف امکاناتی را قرار داده‌اند؛ مثلاً برای پزشکان مسن که نمی‌توانند از رایانه استفاده کنند، قلم‌نوری در اختیارشان قرار داده‌اند تا با مشکلی روبه‌رو نشوند. وی ادامه داد: در کلینیک‌ها، رادیولوژی‌ها و فیزیوتراپی‌ها معضلات بسیاری را داریم؛ مثلاً در بخش آزمایشگاه و در ارتباط با رادیولوژی و سونوگرافی، محتاج شرح‌حال و توضیحات تکنسین هستیم و در این نسخه‌ الکترونیکی هیچ پیش‌بینی‌ای برای این کار نشده و اگر برنامه‌ریزی هم صورت گرفته باشد، فقط موجب سخت‌تر شدن کار تکنسین‌ها می‌شود که فرصتی برای این کار ندارند و کار مضاعفی بر گردن آن‌ها افتاده است که باید بیمار را یک بار دیگر ویزیت کنند، شرح‌حالش را بگیرند وعلائم را ببینند و براساس آن گزارش‌های مشورتی را به پزشک معالج اعلام کنند.

بهرامی‌فر خاطرنشان کرد: رشته‌های مختلف پزشکی از این طرح بسیار استقبال می‌کنند، اما در شرایط کنونی  این طرح فایده‌ای برای بیمار نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.