وقف به‌روز یکی از ضرورت‌های جامعه است و می‌تواند به ابزاری برای ترویج مهربانی بیشتر در جامعه هم تبدیل شود و بی‌تردید یکی از پیشرفته‌ترین شیوه‌های خدمت‌رسانی در جوامع بشری است که از صدر اسلام پایه‌گذاری شده است.

وقف سرپناه برای زوج‌های جوان و افراد مسن

بر همین اساس با اندکی تأمل می‌توان بهانه‌های جدیدی برای وقف پیدا کرد که اثر سریع و مستقیمی بر زندگی دیگران دارد برای مثال یکی از نیازهای جامعه کنونی داشتن سرپناهی برای شروع زندگی است.

سرپناه وقفی

یک نمونه از این دست وقف‌ها یک مجموعه مسکونی ۷۲ واحدی در حوالی مشهد که متولی آن مرد جوانی به نام مجتبی احمدزاده است و به گفته خودش واقف اصلی پدرش است.

او می‌گوید: واقف این واحدها پدرم است و تولیت آن برعهده من است. واقف نیک‌اندیش ابراهیم احمدزاده متولد ۱۳۱۳ در سبزوار است. او از مرغداران قدیمی است که درباره وقف و کارهای خیرش کمتر صحبت می‌کند، زیرا معتقد است این کار برای رضای خداست و بس.وی می‌افزاید: سال ۹۱ این پروژه به صورت جدی کلید خورد و ابتدای سال ۹۵ ساخت ۷۲ واحد تمام شد و این واحدها به افراد واجد شرایط برای مدت یک تا چند سال اجاره داده می‌شود. در گذشته از واجدان شرایط برای واگذاری واحدهای مجموعه مبلغ ۵۰۰ هزار تومان رهن و ماهیانه ۶۰ هزار تومان اجاره دریافت می‌شد اما این رقم در حال حاضر به ۲میلیون تومان رهن و ماهیانه ۹۰ هزار تومان رسیده است.وی تأکید می‌کند: برای همه واحدها با هر متراژی این رقم یکسان است که هدف از گرفتن اجاره و رهن تنها برای خسارت‌های احتمالی به ساختمان و تعمیر و نگهداری واحدهاست تا بتوان سال‌های سال این وقف را ادامه داد.

زوج‌های جوان و افراد مسن‌ بدون مسکن

این نیک‌اندیش تصریح می‌کند: از طریق مدیران خیریه‌های معتبری که با ما مرتبط هستند و همچنین رابطی که در حوزه داریم این واحدها به افراد واجد شرایط واگذار می‌شود. بیشتر زن و شوهرهای جوان هستند که تازه ازدواج کرده‌اند و تعدادی نیز افراد مسن بدون مسکن هستند که اگر تعداد فرزندانشان بیشتر باشد، واحد بزرگ‌تری به آن‌ها واگذار می‌شود. 

ادامه وقف

این متولی در ادامه توضیح می‌دهد: در کنار این مجتمع مسکونی نیز زمینی با متراژ یک‌هزارو ۴۰۰ متر خریداری شده است که در آن ساخت مسجد، حسینیه و مرکز فرهنگی مذهبی در ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد.

وی درباره سایر برنامه‌های وقفشان می‌گوید: پدرم در وقف دیگری با تعدادی از نیک‌اندیشان در حال ساخت مرکز فرهنگی و حسینیه است که این وقف در بولوار شهید صادقی، شهید اسفندیانی واقع است.

وی با اشاره به این نکته که وقف برکات زیادی در زندگی واقف و خانواده‌های آن‌ها دارد، اظهار می‌کند: پدرم هشت فرزند دارد و به اندازه‌ای که باید به ما و مادرم اهمیت داده و همه ما را سرو سامان داده است، مادرم نیز برای این کار رضایت کامل دارد. پدرم از درآمد مرغداری، پس‌انداز و فروش ملک‌هایش، ساختمان‌ها را ساخت و وقف کرد که به اعتقاد من این سنت باید ادامه یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.