«هفته‌ای یک بار آدم باش» و «لاله» به ترتیب فیلم‌های اکران نوروزی بودند که در تعطیلات بیشترین و کمترین میزان فروش و تعداد مخاطب را به خود اختصاص دادند.

 فروش ۵۰۰ میلیون تومانی در اکران نوروزی!/ دلیل شکست سنگین فیلم‌های مجید مجیدی و مسعود کیمیایی چیست؟

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، اکران نوروزی ۱۴۰۰ با نمایش ۵ فیلم «خورشید»، «لاله»، «هفته‌ای یک بار آدم باش»، «تک خال» و «خون شد» کار را خود را آغاز کرد و آمار فروش این فیلم ها از ۷ الی ۱۳ فروردین ماه و براساس تعداد مخاطب هفته بروزرسانی شده که در مجموع فروش نوروزی این پنج فیلم به ۵ میلیارد و ۱۶۸ میلیون ریال رسیده است. این در حالی است که با تصویب افزایش قیمت بلیت سینماها نرخ آن به سی هزار تومان رسیده است.

علاوه بر این، با توجه به وضعیت شهرها و تغییر رنگ آنها و بنا بر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا سینماها ۹ فروردین ماه تعطیل شدند که دو روز بعد یعنی در ۱۱ فروردین با موافقت مسؤولان ستاد کرونا مبنی بر انتقال مشاغل مربوط به سینما از گروه ۳ به گروه ۲، بلیت فروشی در سینماهای تهران از عصر همان روز آغاز شد.

بیشترین و کمترین فروش نوروزی متعلق به کدام فیلم‌ها بود؟

براساس جدول فروش ارائه شده از سوی سمفا، فیلم سینمایی «هفته‌ای یک بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه حسینی با مجموع ۳۶۹۴ نفر مخاطب و ۷۶۷ سانس، رقمی بالغ بر یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال از ابتدای اکران تا روز گذشته فروش داشته است. این در حالی است که فروش یک هفته‌ای این فیلم نزدیک به ۸۶ میلیون تومان بوده است.

«خورشید» ساخته مجید مجیدی نیز با ۵۶۳ سانس و ۲۶۹۳ مخاطب با فروش هفتگی ۶۷ میلیون تومان، توانسته به فروش یک میلیارد و ۶۱۰ میلیون ریالی دست پیدا کند.

همچنین «تک خال» به کارگردانی جواد منافی با ۳۰۱۷ مخاطب و با در اختیار داشتین ۶۴۵ سانس ۶۳ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان فروش داشته که رقم فروش کلی این فیلم را از ابتدای اکران تاکنون نزدیک به یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون ریال رسانده است.

«خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی با ۱۹۸ سانس سینمایی و ۵۴۶ تماشاگر فروشی بالغ بر ۳۹ میلیون تومان به دست آورده است که سهم فروش یک هفته اخیر این فیلم از اکران تنها ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است.

همچنین «لاله» ساخته اسدالله نیک نژاد با ۲۳۵ تماشاگر و در اختیار داشتن ۸۹ سانس، رقمی نزدیک به ۵ میلیون تومان را در جدول هفتگی خود ثبت کرد و بدین ترتیب فروش کلی فیلم را به ۱۱ میلیون تومان رساند.

علاوه براین فیلم سینمایی «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت که سال گذشته جزو نخستین فیلم‌هایی بود که راهی اکران شد و بنا به شرایط موجود از ادامه نمایش انصراف داد، مجدداً به سینما بازگشت و همزمان از ۱۱ فروردین ماه از طریق پلتفرم‌های فیلیمو و نماوا به صورت آنلاین اکران خود را آغاز کرد. این فیلم طی هفته گذشته در سینماها با در اختیار داشتن ۲۷۱ سانس و با ۱۴۹۸ مخاطب، نزدیک به ۳۹ میلیون تومان را در یک هفته ثبت کرد و به فروش کلی هفده میلیارد و ۶۳۳ میلیون ریال رسید.

«دیدن این فیلم جرم است» نیز طی هفته گذشته با در اختیار داشتن ۸۴ سانس و ۳۴۷ تماشاگر ۸ میلیون و ۷۱۰هزار تومان فروش را ثبت کرد و مجموع فروش خود را به ۶ میلیارد و ۱۱۳ میلیون ریال رساند.

همچنین «آقای آسانسور» با ۱۰۱ سانس و ۴۷۵ مخاطب ۱۱ میلیون ۸۱۵ هزارتومان را طی یک هفته ثبت کرد و فروش کلی فیلم را به ۶ میلیارد و ۴۴۳ میلیون ریال رساند.

چرا استقبال مردم از سینماها همچنان کم رمق است؟

آمار فیلم‌های روی پرده نشان می‌دهد علیرغم این که در ترکیب اکران فیلم‌های نوروزی تنوع موضوعی آثار لحاظ شده و مخاطبان با سلایق مختلف می‌توانند سراغ فیلم مورد علاقه‌شان بروند و فیلم‌های کارگردانان سرشناسی اکران شده که نامشان به راحتی مخاطب را به سالن‌ها می‌کشاند، اما همچنان روی خوشی به سینما نشان نمی‌دهند و سینما رفتن در بین گزینه‌های مردم برای گذران وقت و سرگرمی تقریباً به آخر لیست رسیده است، در حالی که تجربه سال‌های گذشته و فروش دور از انتظار فیلم‌ها در نوروز سال‌های ۹۴ به بعد نشان می‌دهد، سینما جزو اصلی‌ترین انتخاب‌های مردم در تعطیلات نوروز بوده است.

به نظر می‌رسد در این کم اقبالی به سینما عوامل متعددی دخیل است که اصلی‌ترین عامل آن کروناست، اما فراموش نکنیم رفتارهای مردم طی یک سال اخیر نشان می‌دهد شمار زیادی از آنها به زندگی عادی بازگشته‌اند و فعالیت‌هایی همچون رستوران‌گردی و مسافرت و ... به زندگی آنها بازگشته، در حالی که ترس از سالن‌های سینما همچنان پابرجاست! 

صرف نظر از این مسئله، شواهد نشان می‌دهد اطلاع‌رسانی مناسب و کافی در خصوص فعالیت سینماها صورت نمی‌گیرد و بسیاری از مردم تصور می‌کنند سینماها هنوز در پیچ و خم بازگشایی و تعطیلی‌های مکرر هستند و در برخی موارد اطلاعات آنها نسبت به بازگشایی سینماها به روز نشده است. افزایش قیمت بلیت را هم شاید بتوان عامل دیگری قلمداد کرد که ممکن است عده‌ای را از انتخاب آن به عنوان یک تفریح دسته جمعی دلسرد کند.

اما از طرفی دیگر اکران آنلاین و به ویژه پخش سریال‌های متنوع از شبکه نمایش خانگی را هم می‌توان دلیل دیگری بر به حاشیه رانده شدن سینما قلمداد کرد و به نظر می‌آید شماری از مردم این جنس از لذت و سرگرمی را در جای دیگری یعنی VOD ها یافته‌اند.

با این حال امید می رود با انتقال مشاغل مربوط به سینما از گروه ۳ به گروه ۲، کمتر با تعطیلی سینماها مواجه باشیم و فیلم‌های بیشتری متقاضی اکران در سینماها شوند؛ چرا که یکی از اهداف برپایی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با همه حواشی که به دنبال داشت باز کردن مسیر اکران فیلم‌ها و آشتی با سینماها بود؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد محقق نشده و تولیدات انبوه سال گذشته را بر فیلم‌های اکران نشده سال ۹۸ اضافه کرده است و ماحصلش چیزی جز معضل ترافیک اکران فیلم‌ها و در نتیجه پدیده فیلم سوزی نخواهد بود.

نتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.