مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی گفت: علی رغم شرایط کرونا اما همراهی مردم در زمینه مواسات و همدلی و کمک به محرومان، باعث جمع آوری ۸۶میلیارد تومان زکات در استان شد.

 جمع آوری ۸۶میلیارد تومان زکات در خراسان رضوی/ کمک به محرومان و اجرای پروژه های عام المنفعه از محل زکات

حبیب الله آسوده در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: سال گذشته حدود ۸۶میلیارد تومان زکات در  خراسان رضوی جمع آوری شد.

وی با بیان اینکه زکات استان در سال ۹۸ حدود ۳۴میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: علی رغم شرایط کرونا اما همراهی مردم استان در زمینه مواسات و همدلی و کمک به نیازمندان و محرومان و رفع مسائل آنها بویژه نیازهای معیشتی ، باعث شد که زکات استان در سال ۹۹نسبت به سال ۹۸با رشد بیش از ۱۰۰ مواجه شود.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی ادامه داد: از ۹موردی که  زکات واجب به آن تعلق می گیرد تنها سه مورد ، گندم، جو و کشمش در خراسان رضوی وجود دارد ، از طرفی در کنار زکات واجب ، در استان زکات مستحبی نیز از همه اقشار و صنوف جمع آوری و برای کمک به محرومان و اجرای برخی پروژه های عام المنفعه استفاده می شود .

وی ادامه داد: در همه شهرستان های استان شورای زکات که متشکل از امام جمعه ، فرماندار، رئیس کمیته امداد، سازمان بهزیستی، صداو سیما و اداره دارایی می باشد،  از ابتدای هر سال فرهنگ سازی و تبلیغ درباره زکات و جمع آوری آن را با همت و همراهی مردم انجام می دهند.

آسوده ادامه داد: همچنین در روستاهای استان شورای فرعی زکات که افرادی از جمله روحانی مستقر در روستا، دهیار ، اعضای شورای اسلامی و معتمدین آن روستا عضو می باشند زکات آن روستا را زیر نظر دبیرخانه شورای زکات استان جمع آوری و در همان منطقه نیز هزینه می کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه دبیرخانه شورای زکات استان در کمیته امداد  مستقر می باشد این دبیرخانه محرومان واقعی استان را در همه مناطق شناسایی و اسامی آنها را در اختیار شورای زکات شهرستان ها و روستاها قرار می دهد و به آنها گفته شده است که اولویت اول و اصلی صرف زکات کمک به این محرومان باشد. همچنین به این شوراها اعلام شده است افرادی که در این لیست قرار ندارند اما بنا به  تشخیص آنها نیازمند می باشند  نیز از طریق زکات جمع آوری شده به آنها کمک هایی صورت بگیرد.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی  با اشاره به اینکه ۸۰درصد صرف زکات استان برای کمک به محرومان  و ۲۰درصد نیز اجرای پروژه های عام المنفعه و عمرانی  بوده است ، ادامه داد: طبق نظر مراجع اولویت اول صرف زکات جمع اوری شده کمک به محرومان بویژه محرومان بومی همان منطقه است و  در اولویت دوم اجرای پروژه های عمومی و عام المنفعه است که در این راستا طی سال گذشته مواردی نظیر ساخت مسجد، حسینیه، خانه بهداشت، غسال خانه و کتابخانه  در مناطق مختلف استان از این طریق انجام شده است.

وی بابیان اینکه با همراهی مردم و اعتقاد راسخی که دارند امیدواریم امسال نیز از طریق زکات کمک های خوبی به محرومان داشته باشیم،   افزود: با توجه به شرایط کرونا و تاکید بر در خانه ماندن و عدم مراجعات غیر ضروری ، افراد می توانند از طریق شماره تلفن دبیرخانه شورای زکات استان به شماره ۳۲۲۴۰۸۰۶ مشاوره های لازم را دریافت نمایند. همچنین از طریق درگاه الکترونیکی ستاره ۸۸۷۷ستاره ۵مربع افراد می توانند زکات واجب و مستحب، فطریه و کفاره   خود را پرداخت نمایند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.