رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت به امنیت غذایی کشور باید نهاده‌های دامی گاوداری های غیرصنعتی و دام سبک روستایی در این استان هرچه سریعتر تامین شود.

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی بر لزوم تامین نهاده‌های دامی تاکید کرد

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا اورانی در نشست "ستاد استانی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران" در مشهد افزود: این استان ۳۴۵ هزار راس دام سنگین در اختیار دارد که از این میزان ۱۱۵ هزار راس در دامداری صنعتی و باقی آنها در واحدهای غیرصنعتی و روستایی است، همچنین هفت میلیون راس دام سبک روستایی در استان وجود دارد.

بر اساس ابلاغیه استانداری خراسان رضوی، نام "ستاد مدیریت بحران" از حدود دو سال پیش به "ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران" تغییر یافته است.

وی ادامه داد: پارسال نهاده گاوداری های صنعتی و شیری استان ۱۰۰ درصد تامین شد ولی نهاده گاودارهای غیرصنعتی و روستایی و دام سبک این بخش به میزان ۵۰ درصد تامین گردید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هم اینک قیمت نهاده های دامی افزایش یافته به طوری که هر کیلوگرم کاه به چهار هزار تومان و جو به بیش از هفت هزار تومان رسیده است، کشتار دام مولد در دام سبک و دام سنگین روستایی و غیرصنعتی نیز افزایش تصاعدی داشته که ادامه این روند، این سرمایه را از بین می برد.

وی افزود: هرچند تمهیداتی در خصوص کشت ذرت علوفه ای و مواردی از این دست در خراسان رضوی اندیشیده شده اما این تمهیدات ۱۰ تا ۱۵ درصد از بحران کمبود نهاده را جبران می کند.

اورانی ادامه داد: خراسان رضوی با تولید سالانه ۸۶ هزار تن گوشت قرمز رتبه نخست کشور را در این بخش دارد لذا خسارت به دام سنگین و سبک استان، امنیت غذایی کشور را با چالش مواجه خواهد کرد.

وی گفت: این استان ۷.۵ میلیون تن تولیدات کشاورزی به ارزش ۳۳ هزار میلیارد تومان دارد که توسط ۳۳۷ هزار کشاورز در سه هزار و ۳۳۴ روستا تولید می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: از نظر ارزش درآمدی، ۴۳ درصد محصولات کشاورزی در زیربخش باغی، ۳۷ درصد در زیربخش دام و طیور و ۲۰ درصد در حوزه زراعت است.

وی ادامه داد: سهم بخش کشاورزی خراسان رضوی از اشتغال استان ۱۸ درصد، از فضای کسب و کار ۳۲ درصد و از ارزش افزوده کشاورزی کشور ۷.۶ درصد و از ارزش افزوده بخشهای اقتصادی استان ۱۳ درصد است.

اورانی گفت: سطح زیر کشت خراسان رضوی ۹۹۰ هزار هکتار است که ۷۳ درصد از آن کشت آبی و ۲۷ درصد کشت دیم است.

وی افزود: پارسال حدود چهار هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد شد که ۴.۴ درصد در بخش زراعت، حدود ۷۴ درصد در زیربخش باغبانی و ۶.۷ درصد در زیربخش دام و طیور است که علت این خسارت نیز ۶۱.۵ درصد مربوط به یخبندان، ۲۲.۶ درصد ناشی از سیل و بارندگی، ۱۲.۷ درصد ناشی از تگرگ و الباقی مربوط به سایر عوامل است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: کل خسارات وارده به بخش کشاورزی استان از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۲۱ میلیارد تومان برآورد شده که از این میزان ۵۰ میلیارد تومان ناشی از باد و توفان و ۷۱ میلیارد تومان بر اثر سرما و یخبندان بوده است.

وی گفت: پارسال به منظور جبران خسارتهای وارد شده به بخش کشاورزی، ۶۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان غرامت از سوی بیمه به ۲۴ هزار و ۱۵۴ کشاورز خسارت دیده پرداخت شد و استمهال تسهیلات بانکی به میزان ۳۲۴ میلیارد تومان از محل آورده دولت انجام گرفت.

اورانی افزود: پارسال روشهای نوین آبیاری در ۱۴ هزار و ۹۶۰ هکتار اراضی استان به بهره برداری رسید و در پنج هزار و ۳۷۶ هکتار نیز در دست اجراست.

وی ادامه داد: پارسال ۵۹ کیلومتر از قنوات استان احیا و مرمت شد و ۱۸ کیلومتر دیگر در دست اجراست، همچنین ۱۷۵ کیلومتر انتقال آب با لوله در استان اجرا شد و ۶۰۰ کیلومتر دیگر در دست اجراست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی توسعه کشت گلخانه ای به میزان ۷۵ هکتار، احداث سایبان در باغات به میزان ۱۲۶ هکتار، نصب سامانه ضد تگرگ به میزان ۱۳ دستگاه را از دیگر اقدامات سال گذشته این سازمان برشمرد.

وی گفت: با توجه به عدم بارندگی از ۲۶۰ هزار هکتار کشت گندم و جو آبی استان ۳۵ تا ۴۰ درصد خسارت دیده است و خسارت کشت دیم استان نیز ۵۰ درصد برآورد می‌شود که در صورت تداوم عدم بارندگی ۸۰ درصد از کشت دیم از بین خواهد رفت.

اورانی اجرای طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری و پخش سیلاب، افزایش اعتبارات مبارزه با آفات زراعی و دامی و بیماریها و تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبارات این بخش به استان، افزایش اعتبارات پروژه اجرای انتقال آب با لوله و احیا و مرمت قنوات را خواستار شد.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.