حجت الاسلام اسدالله زاده گفت: اینکه خداوند فرموده است روزه را من بر بندگان واجب کرده و جزای آن خود من هستم، از آن جهت که است که حصول روزه واقعی بسیار سخت است.

بهترین حالت برای ورود به ماه رمضان/ خداوند، پاداش روزه کدام روزه دار است؟

حجت الاسلام امین اسدالله زاده کارشناس امور دینی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به توضیح معنای ماه میهمانی خدا به عنوان توصیف مشهور از ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: عموما وقتی صحبت از میهمانی می شود، غذا و خوردن برای جسم به ذهن متبادر می شود، اما میهمانی در نزد خدا برای تغذیه و تکریم شدن برای بعد روحی ماست نه برای بعد جسمی. در این میهمانی ساعت ها ممنوعیت خوردن آشامیدن وجود دارد، تا از این طریق خوراک و تغذیه روح ما که اصل و حقیقت بقاپذیر ماست، فراهم شود.

حجت الاسلام اسدالله زاده افزود: غذای روح و اکرام آن باید متناسب با آن باشد که این غذا شامل رفتارهای نیکو و پسندیده، بخشندگی و سخا، نیات خوب، داشتن زبان نیکو، پرهیز از شنیدنی‌های ناصواب و در واقع توجه به همه صفات روحانی است و کرامت انسان به این صفات است.

کارشناس دینی تصریح کرد: روح ما در واقع همان نفس اماره است که باید آن را تدبیر کنیم. تدبیر نفس اماراه اقتضاءاتی دارد که اهم آن کمرنگ کردن بعد جسمانی از طریق تحمل برخی ریاضت ها مانند کم خوری، غیبت نکردن، نگاه حرام نداشتن، زبان به غیبت نگشودن، نشنیدن محرمات، دل نبستن به دنیا، کنترل شهوات و... است؛ وقتی توجه به بعد جسمانی کمرنگ شود، بعد روحانی ما تقویت می شود و درهای رحمت و معارف الهی به روی انسان گشوده می‌شود.

وی اضافه کرد: ما در ماه مبارک رمضان برخی تمرین‌ها را انجام می‌دهیم؛ تمرین اینکه از برخی لذت‌ها چشم بپوشیم تا شبیه به ملائکه شوییم. ملک بعد جسمانی ندارد، یعنی بعد روحانی، بنابراین اگر ما بعد جسمی خود را کمرنگ کنیم چشم ما به برخی معارف باز می‌شود و از فضایل الهی بهره مند می‌شویم.

حجت الاسلام اسدالله زاده گفت: علت اینکه گفته می شود شیطان در ماه مبارک رمضان در بند می‌شود،  به این خاطر است که وقتی ما توجه خودمان را از بعد جسمانی کم می‌کنیم، در واقع مرکب شیطان را از او گرفته‌ایم و گویی دربند شده است که البته این مهم فقط با خوردن و نیاشامیدن حاصل نمی‌شود، بلکه انسان باید از کل محرمات اجتناب کند که در غیر اینصورت خوردن و نیاشامیدن صرف نمی‌تواند ما را ملک کند.

کارشناس امور دینی ادامه داد: اینکه خداوند فرموده است روزه را من بر بندگان واجب کرده ام و جزای آن خود من هستم، از این روست که روزه واقعی انسان را از هر آنچه در دنیاست جدا کرده و او را محو خدای متعال می‌کند که قطعاً بریدن کامل از دنیا و توجه محض به خدا بسیار سخت است بنابراین پاداش تحمل این سختی خود خداست.

وی با اشاره به اینکه اگر توفیق روزه اینچنینی برای ما حاصل شود، به مانند نوزادی خواهیم شد که تازه از مادر متولد شده‌ایم، گفت: فلسفه عید گرفتن در پایان ماه مبارک رمضان، همین حصول پاکی است، در واقع عید سعید فطر برای کسی عید است که موفق به تزکیه نفس در ماه مبارک رمضان شده باشد.

حجت الاسلام اسدالله زاده افزود: براین اساس ما برای آنکه بتوانیم توفیق روزه داری واقعی را داشته باشیم، باید قبل از ورود به ماه مبارک خود را آماده کرده باشیم و با بهترین حالت وارد ماه مبارک شویم؛ بهترین حالت، حالت خشوع و تضرع و توبه کردن به درگاه باری تعالی است، یعنی خودمان را از بند گناهان برهانیم و با خودمان عهد کنیم دور گناهان را خط بکشیم، هنر پرهیز از نبایدها بالاتر از هنر انجام بایدهاست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.