همزمان با بسیاری از نقاط کشور، شهرستان گناباد نیز از تاریخ ۱۸ فروردین‌ ماه در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت.

جهش کرونایی گناباد از زرد به قرمز با ۳ برابر شدن جمعیت در تعطیلات نوروز

به گزارش قدس آنلاین، تا پیش از این تاریخ تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها به طور چشمگیری کاهش یافته بود و شهرستان در وضعیت زرد قرار داشت، اما نبود مدیریت درست و کاهش محدودیت‌ها همچنین کاهش رعایت دستورات بهداشتی از جمله خریدهای قبل عید و افزایش دورهمی‌ها و تجمعات خانوادگی همچنین ورود تعداد زیاد مسافر به شهرستان گناباد در ایام تعطیلات نوروز، همه و همه دست به دست هم دادند تا با افزایش تعداد بستری‌ها و افزایش موارد مثبت، وضعیت کرونایی گناباد از زرد به قرمز جهش پیدا کند.

شاهد افزایش چشمگیر موارد مثبت و تعداد بستری‌ها در گناباد هستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد عنوان کرد: با توجه به افزایش سفرها در ایام نوروز و تا حدودی عادی انگاری‌ها از جانب مردم، افزایش تست‌های مثبت و افزایش تعداد بستری‌ها که این‌ روزها شاهدش هستیم دور از انتظار نبود و در روزهای اخیر شاهد افزایش چشمگیر موارد مثبت و تعداد بستری‌ها در شهرستان گناباد هستیم به طوری که تقریبا ۴۵ تا ۵۰ درصد نمونه‌ها مثبت اعلام می‌شود.

جواد باذلی اظهار کرد: شهرستان گناباد برای رویارویی با موج چهارم کرونا به لحاظ تجهیزات پزشکی و درمانی آمادگی کامل دارد و بیمارستان دوم گناباد هم آماده است و چنانچه نیاز باشد و تعداد بیماران بستری افزون بر ظرفیت بیمارستان علامه بهلول گنابادی باشد از ظرفیت بیمارستان دوم نیز استفاده خواهیم کرد، همچنین تمهیدات لازم برای افزایش ظرفیت بیمارستان علامه بهلول هم انجام شده است و امیدواریم که هیچ وقت به مرحله‌ای نرسیم که بخواهیم از تمامی بخش‌های بیمارستان برای بستری بیماران کرونایی استفاده کنیم.

باذلی در پاسخ به این سوال که میزان شیوع ویروس کرونای انگلیسی در شهرستان چقدر است، توضیح داد: در شرایط کنونی تفکیک آن چنانی بین ویروس کرونای انگلیسی و غیر انگلیسی قائل نمی‌شویم و طبق گفته‌ وزارتخانه باید تقریبا تمامی موارد کرونا را از نوع جهش‌یافته تلقی کنیم؛ چراکه این ویروس جهش‌ یافته انگلیسی به طور کامل در کل کشور پخش شده است.

وی در رابطه با واکسیناسیون گفت: تا کنون حدود ۴۰۰ نفر در گناباد در برابر بیماری کرونا واکسینه شدند که ۹۹ درصد این افراد را پرسنل بیمارستان شامل پزشکان و پرستاران شاغل در بخش کرونا و پرسنلی که در حوزه‌ بهداشت در تماس مستقیم با بیماران کرونایی هستند، شامل می‌شوند.

جمعیت شهرستان گناباد در ایام نوروز ۳برابر شد

فرماندار گناباد نیز با اعلام وضعیت قرمز کرونایی در گناباد، افزایش دورهمی‌ها و سفرهای نوروزی را از جمله مهمترین عوامل خیز کرونا در شهرستان دانست.

حامد قربانی مطرح کرد: باوجود هشدارهای بسیار، همشهریان زیادی که ساکن سایر شهرها بودند در تعطیلات نوروز به گناباد و زادگاه خود سفر کردند و در این ایام، جمعیت شهرستان تقریبا ۳ برابر شد.

قربانی افزود: بنا بر آماری که دستگاه‌های مرتبط در اختیار ما قرار دادند، در ۱۵ روز اول سال جاری جمعیت شهرستان به ۳ برابر و چیزی حدود ۲۸۰ هزار نفر افزایش پیدا کرد و قطعا نقش این مسافران در افزایش شیوع بیماری قابل کتمان نیست همچنین عادی‌انگاری‌ها و افزایش تجمعات و دورهمی‌های نوروزی از دیگر عوامل افزایش موارد بستری و افزایش بیماران در شهرستان است.

وی با اشاره به این که در روزهای پایانی سال گذشته و روزهای آغازین سال جاری میزان رعایت پروتکل‌ها به ۶۵ درصد کاهش پیدا کرد، افزود: با توجه به اینکه گناباد در وضعیت قرمز است، سناریوی وضعیت قرمز را در شهرستان ابلاغ و با جدیت در حال اجرای آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ممنوعیت هر گونه تجمع و دورهمی، تعطیلی صنوف ۲، ۳و ۴، ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی به شهرستان و ممنوعیت خروج خودروهای بومی از شهرستان و نظارت بر اجرای قانون منع تردد شبانه همزمان با سایر کشور در گناباد آغاز شده است و طبق آماری که اعلام شده خودروهای زیادی در چند روز گذشته به دلیل نقض قانون ممنوعیت تردد در ساعات ۲۲ الی ۳ بامداد، مشمول جریمه ۲۰۰ هزار تومانی شده‌اند.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گناباد به دنبال افزایش سهمیه واکسن هستند

فرماندار گناباد گفت: با توجه به این که شهرستان گناباد، شهرستان سالمندی است مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گناباد با جدیت به دنبال افزایش سهمیه واکسن برای شهرستان هستند.

وی تأکید کرد: تلفات انسانی قابل جبران نیست و عاجزانه از مردم درخواست داریم که شرایط کنونی را درک کنند و همکاری لازم با مسئولان را داشته باشند تا بتوانیم بهتر و سریع‌تر از این پیک پیش‌رو عبور کنیم، همچنین با توجه به گسترش ویروس ارتقاءیافته انگلیسی در سطح جامعه از خانواده‌ها درخواست داریم به جز موارد ضروری از منزل خارج نشوند و مخصوصا رفت‌وآمد کودکان را در سطح شهر به حداقل برسانند؛ چراکه سن ابتلا در ویروس جهش‌یافته پایین آمده و کودکان را نیز درگیر می‌کند.

بنا بر گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گناباد و بر اساس آمار ۲۱ فروردین ماه در حال حاضر ۲۷ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان علامه بهلول گنابادی بستری هستند و از آغاز همه‌گیری کرونا تا کنون نیز متأسفانه ۲۸۳ نفر در شهرستان گناباد بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.