حجت الاسلام شهامت گفت: ماه رمضان ماهی است که خداوند همه چیز را برای سعادت و مغفرت ما و زدودن ویروس گناه از تن و جان در آن فراهم کرده است.

امام رضا(ع) با سیاست الهی، مکر مأمون از تفویض ولایتعهدی را به خود او برگرداند

حجت الاسلام حسین شهامت استاده حوزه و کارشناس امور دینی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به مناسب آغاز ماه مبارک رمضان به بیان فضیلت این ماه پرداخت گفت: همه روزها یوم الله و همه ماه ها شهر الله است، اما ماه مبارک رمضان ویژگی خاصی دارد؛ در این ماه قرآن کریم نازل شده و برکات خداوند برای مؤمنین از آسمان فرو می ریزد.

حجت الاسلام شهامت افزود: در ماه رمضان زمینه ها برای بندگی و رسیدن به فیوضات به آسانی فراهم است و بخشی از کار را خود خدا انجام داده است و از همه بندگان دعوت کرده است و فراخوان رحمت، بخشش، مغفرت، قرب الهی و مزد چندبرابری داده و بهترین سفره از کرامت های مادی و معنوی را برای ما پهن کرده است.

استاد حوزه با اشاره به اینکه جامع ترین سخن در مورد فضیلت ماه مبارک رمضان، آن چیزی است که پیامبر اکرم(ٌص) در خطبه شعبانیه فرموده، توضیح داد: ایشان در این خطبه می فرماید که ماه خداوند با رحمت، برکت و مغفرت به شما رو کرده است. این ماه پر از برکت است برای مؤمنین. مردم اغلب برکات مادی را می بینند، اما برکات معنوی بسیار مهم است که این ماه از آن سرشار است.

وی گفت: پیامبر می فرماید که شما در این ماه به میهمانی خدا دعوت شده و مورد تکریم او قرار گرفته اید. خداوند فقط انسان ها را به این ماه دعوت کرده است و دیگر موجودات لیاقت این سفره را ندارند، بنابرین کسی که از سفره ماه رمضان بهره مند نشود، خود را تنزل داده است. پیامبر(ص) فرموده بدبخت کسی است که از غفران خدا محروم باشد؛ اکنون همه چی مهیاست تا غفران الهی را شامل حال خودمان کنیم.

حجت الاسلام شهامت تصریح کرد که دستور است تا ما در این ماه مهربان باشیم، با ادب باشیم، به نیازمندان کمک کنیم، به بزرگترها احترام بگذاریم و گوش و زبان خود را حفظ کنیم. کمک مؤمنانه در این شرایط بسیار مهم است؛ به نظر می رسد با گذشت زمان مقداری اینگونه مساعدت ها کاهش یافته است، اکنون که ماه رمضان آمده و فرصت بی نظیری فراهم شده، چه خوب است که این حرکت را پویا کنیم تا هم مشکلات نیازمندان برطرف شود و همین که از فرصت بهره مندی از پاداش چندبرابری و غفران الهی استفاده کیم.

این کارشناس مسائل دینی در مورد اینکه چه کسانی در روز آخر ماه رمضان حسرت ایام گذشته را خواهد خورد، گفت: پیامبر(ص) فرموده است که نفس کشیدن شما در این ماه تسبیح، خواب شما در این ماه عبادت و اعمالتان هم مقبول و دعایتان مستجاب است. وقتی شرایطی اینچنینی فراهم است، کار برای انسان بسیار آسان است؛ فقط شرط آن این است که نیات صادقانه داشته باشیم و دل را از پلیدی پاک کنیم. همین که ما خود را به انجام واجبات الهی مکلف کنیم و به بندگی و اطاعات خداوند تن بدهیم، از اشتباهات گذشته عذرخواهی کنیم و حق دیگران را بپردازیم، فرصت سعادت برایمان فراهم است. اما اگر کسی کلا به فکر بازسازی و پالایش خود نیست و در حالی که طبیب در خانه او را زده ولی در را باز نمی کند و می خواهد مریض باقی بماند و میکروب و ویرس گناه را با خود حمل کند، او همان فرد شقی است و آخرین روز که همه مؤمنین می خواهند عید بگیرند، او روز بدبختی خود را باید به عزا بنشیند. خداوند برای ما آسان خواسته و همین تحمل و تشنگی در روزه ماه رمضان هم برای تقویت خود ماست و خواسته ما قوی شویم. کسی که نتواند چند ساعت گرسنگی و تشنگی را به خاطر اطاعت از فرمان خدا با این همه مزد تحمل کند، سست عنصری است که نمی تواند در کارهای دیگر خود مصمم و با اراده باشد.

وی با اشاره به اینکه روز اول ماه مبارک رمضان، مصادف با روز تفویض ولایتعهدی از سوی مأمون عباسی به امام رضا علیه السلام است گفت: مأمون خواست تا با تفویض ولایتعهدی به امام رضا(ع) و دخیل کردن ایشان در امور حکومت، از طرفی خود را به عنوان یک حاکم مشروع قلمداد کند و از طرف دیگر امام(ع) را تحت کنترل خود قرار دهد و از مقام معنوی ایشان بکاهد. او می خواست امام رضا(ع) را به دنیا زدگی متهم کند و همچنین با آوردن فرزند پیامبر در کنار خود، مخالفان را آرام کند و محبوبیت خود را در نزد مردم افزایش دهد.

حجت الاسلام شهامت ادامه داد: اما امام علیه السلام با سیاست الهی به گونه ای عمل کرد که عکس تمام اهداف مأمون تحقق یافت و شرایط برای ایشان فراهم شد تا رسالت الهی امامت خود را ابلاغ کند و اگر امروز در هرجای دنیا صدای اسلام بلند است، این را مدیون مشهد الرضا و قم است و صدای اسلام از این شهرهاست که در اقصی نقاط دنیا منتشر می شود. مأمون نمی خواست اینها محقق شود، اما شد؛ «ومکروا و مکر الله، والله خیرالماکرین».

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.