نان جزو لاینفک سفره‌ خانواده‌های ایرانی است و کمتر خانواده‌ای پیدا می‌شود که در وعده‌های غذایی‌اش نان استفاده نکند، از قدیم‌ که واحدهای نانوایی جایگزین تنورها شد، یکی از صف‌های روزمره و همیشگی مردم که ساعت‌ها عضوی از خانواده در آن قرار می‌گرفتند، صف نان بود که با افزایش قیمت و تقریباً نزدیک کردن آرد یارانه‌ای با آزاد، این صف از اواخر دهه ۸۰ از بین رفت، از آن موقع به بعد در جلو نانوایی‌ها نه تنها صفی وجود نداشت، بلکه بخشی از پخت خود را به سوپرمارکت‌ها می‌دادند تا آن‌ها هم در توزیع کمک کنند.

جا خوش کردن کرونا در صف های نان

اما این روزها شاهد برگشت مجدد صف‌های نان به چرخه زندگی هستیم.یکی از شهروندان بجنوردی ضمن گلایه از شلوغی نانوایی‌ها به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه در این روزها برای خرید چند قرص نان باید زمان زیادی در صف نانوایی ایستاد که این نگرانی بیشتر برای شیوع بیماری کروناست که می‌تواند در این صف‌ها از فردی به فرد دیگر منتقل شود که با شرایط پیش آمده با ترس و دلهره در صف نانوایی می‌ایستیم.

اسدی اظهار می‌دارد: بیش از یک ساعت است که در صف نانوایی ایستاده‌ام تا نوبتم شود، البته همیشه این مشکل را داریم و از مسئولان مربوطه خواستار ساماندهی و حل هر چه سریع‌تر این معضل بزرگ و روزانه هستم.

یکی دیگر از شهروندان نیز با بیان اینکه متأسفانه هر روز صف‌های نانوایی‌ها طولانی‌تر می‌شود، می‌گوید: شمار زیادی از مشتریان نانوایی‌ها را افراد کهنسال و بانوان تشکیل می‌دهند که در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیرتر هستند.

عباس‌زاده ادامه می‌دهد: بیشتر نانوایی‌ها نان‌های خود را به سوپرمارکت‌ها می‌دهند و این کار موجب می‌شود بسیاری از شهروندان پس از ساعت‌ها در صف، بدون نان به خانه برگردند.

وی می‌گوید: در روزهای غیرتعطیل بسیاری از روستاییان اطراف به شهر می‌آیند و ۱۵۰ نان در روز می‌خرند، به همین دلیل صف‌ها خیلی شلوغ‌تر می‌شود.

وی می‌افزاید: با اینکه می‌دانند خراسان شمالی استانی محروم است چرا سرانه آرد را افزایش نمی‌دهند تا از تشکیل صف‌های طولانی جلوگیری شود؟

کسر سهمیه آرد نانوایان

مدیر عامل اتحادیه صنف نانوایان در مرکز خراسان شمالی نیز می‌گوید: در حال حاضر در شهر بجنورد تعداد ۱۵۷ واحد نانوایی یارانه‌ای و ۷۴ واحد نیمه‌یارانه‌ای داریم و همچنین ۵۷ واحد یارانه‌ای در بخش گرمخان و ۹۷واحد یارانه‌ای در بخش مرکزی داریم که در مجموع با تعداد واحدهای خشک‌پزی ۴۲۸واحد در شهرستان داریم.رضا قاسمیان در خصوص علت اصلی صف‌های طولانی نانوایی‌ها می‌گوید: در سال‌های گذشته ۲۰درصد از سهمیه آرد نانوایان کسر شد که افزایش جمعیت استان در سال‌های اخیر و همچنین مهاجرت از استان‌های دیگر موجب افزایش سرانه مصرف نان شد.

وی با بیان اینکه باید سهمیه آرد بجنورد افزایش پیدا کند اظهار می‌دارد: تورم، افزایش قیمت سایر کالاهای اساسی خانوار و قیمت پایین نان، این کالا را به قوت اصلی بسیاری از خانواده‌ها تبدیل کرده است، همچنین قیمت پایین نان در مقایسه با قیمت نهاده‌های دامی موجب شده است تا دامداران برای خوراک دام خود از نان استفاده کنند.این مسئول ادامه می‌دهد: متأسفانه سهمیه آرد در برخی روستاها نیز کافی نیست و با توجه به فصل کشاورزی اهالی برای تهیه نان مورد نیاز خود به شهرها مراجعه می‌کنند و سبب تشکیل صف‌های طولانی می‌شوند.

قاسمیان می‌گوید: یکی دیگر از علل کمبود آرد، سهمیه برابری است که در ۶ماه اول سال به اندازه ۶ماه دوم سال در نظر گرفته می‌شود و این عامل موجب کسری آرد می‌شود و اگر فکری برای آن نشود قطعاً صف‌های بیشتری را شاهد خواهیم بود. مدیر عامل اتحادیه صنف نانوایان مرکز خراسان شمالی می‌گوید: در شهرستان واحدهایی داریم که ظرفیت پخت شبانه‌روزی را دارند اما متأسفانه دیگر به این صورت فعالیت نمی‌کنند و اگر بتوانیم از ظرفیت این واحدهای نانوایی به صورت شبانه‌روزی استفاده کنیم، تأثیر زیادی در کاهش صف‌های طولانی نان دارد.

راه‌اندازی مجتمع نان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: برای اینکه نانوایی‌ها نان مورد نیاز مردم را به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها نفروشند با دو مجتمع نان در خراسان رضوی قرارداد بستیم و از این پس نان بسته‌بندی با نشان مشخص وارد بازار استان می‌شود و مشاهده هر گونه نان بسته‌بندی دستی از نانوایی‌های داخل استان ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.حاجی بگلو می‌افزاید: امسال چندین بازدید از نانوایی‌های سطح استان داشتیم و جلساتی نیز با مسئولان مربوطه برگزار شد و تلاش می‌کنیم با راه‌اندازی مجتمع نان در شهرستان‌ها و مرکز استان بتوانیم صف‌ها را کاهش دهیم و واگذاری امتیاز مجتمع نان به نانوایی‌هایی که توان سرمایه‌گذاری داشته باشند در اولویت است.

وی اظهار می‌دارد: کم کردن خودسرانه نیرو، تعطیلات خودسرانه علاوه بر تعطیلات مجاز، فروش آزاد آرد سهمیه‌ای و تغییر در ساعات کاری از جمله علل تشکیل صف است که پیگیر حل آن‌ها هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.