مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: بدون شک سال جاری، سالی سخت در حوزه تأمین آب شرب خواهد بود.

سال سختی درتامین آب شرب مشهد داریم

 کم‌ آبی مشکل امروز و دیروز نیست بلکه معضلی قدیمی است که روز به روز حادتر می‌شود و خشکسالی‌های دو دهه اخیر در دنیا و ایران گواه این ادعاست. به این انگیزه  قدس آنلاین گفتگوی  با مهندس حسین اسماعیلیان مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد داشته ایم که در ادامه می خوانید:

 وضعیت بارش ها درسال گذشته در شهر مشهد چگونه است؟ به نسبت سال گذشته چه میزان کاهش را شاهد هستیم؟

متاسفانه کاهش بارندگی ها در پاییز و زمستان سال گذشته، در ۴۰ سال اخیر بی سابقه بود

این کاهش بارندگی چه تاثیری بر تامین آب شرب مشهد و روستاها داشته است؟

حدود ۵۰ درصد آب شرب مشهد از سدهای دوستی، طرق، کارده و ارداک تامین می شود، کاهش بارندگی ها موجب کاهش ذخیره آب سدها گردیده و در حال حاضر حجم آب ذخیره شده در این سدها نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است.

سایر منابع تأمین آب شامل چه مواردی می شود؟

چاه های آب شرب، قنوات و چشمه ها نیز به علّت کاهش بارندگی ها با کاهش آبدهی و افت سطح مخزن روبرو است. کاهش این آبدهی در منابع آب شرب روستاها که عمدتاً منابع غیر پایدار هستند تاثیر بیشتری خواهد داشت.  

  آیا روستاها درحال حاضر با قطع و یا کمبود آب مواجه هستند؟

 هر چند در طی سال گذشته با یکپارچه گی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی اقدامات بسیار قابل توجه در خصوص اجرای طرح های اضطراری تامین آب برای روستاهای شهرستان برداشته شد که حجم کار انجام شده با عملیات چند سال برابری می نماید لیکن کاهش بارندگی ها تأثیر مستقیم بر تامین آب ۳۵۰ روستا شهرستان مشهد داشته و منابع آبی روستاها مثل چشمه ها، قنات ها و چاه ها که متاثر از بارندگی ها هستند متأسفانه با کاهش حجم آبدهی مواجه شده است. در این ارتباط امیدواریم، با همکاری روستا نشینان و مصرف صحیح آب شرب، مشکلات به حداقل برسد.

 چه راهکاری برای جلوگیری از نگهداری دام های روستاها با آب شرب وجود دارد؟

مسئولیت تامین آب برای دام و طیور بر عهده سازمان محترم جهاد کشاورزی است. شرکت آب و فاضلاب مشهد وظیفه ای در قبال این موضوع ندارد و استفاده از آب شرب برای دام و طیور موجب بروز اختلال در تأمین آب شرب روستاها می شود. متاسفانه با شرایط خشکسالی تمرکز دام در محدوده روستاها بیشتر می شود. شرکت آب  فاضلاب مشهد اعلام آمادگی می نماید در جهت همراهی و پیشگیری از فشار مضاعف بر شبکه آب روستاها آب شرب دام را از سایر منابع ممکن، در اختیار متولی مربوطه قرار دهد.

ضمناً از طریق تذکر و نیز انجام اقدامات فرهنگ شامل: اعزام گروه های مروجین مصرف بهینه آب، توزیع بروشور، تهیه مستندهای آموزشی و ... نسبت به آموزش روستائیان عزیز اقدام شده است

با توجه به شیوع بیماری کرونا وضعیت آبی سال جدید را چکونه پیش بینی می کنید؟   

با توجه به ادامه موضوع شیوع بیماری کرونا و به لحاظ رعایت شیوه نامه های بهداشتی که مستلزم استفاده از آب می باشد، بدون شک سال جاری، سالی سخت در حوزه تأمین آب شرب خواهد بود. در شرایط کنونی و به لحاظ بهره برداری همه ی شهروندان و روستائیان عزیز از آب شرب، صرفه جویی در مصرف آب وظیفه اسلامی و انسانی همه مااست.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.