با نوسان‌های قیمتی رمزارزها در چند وقت اخیر و مخاطرات ناشی از سرقت کیف پول‌های دیجیتالی و پولشویی از طریق پول دیجیتال، نمایندگان مجلس به دنبال قانونمند کردن رمزارزها و استفاده از ظرفیت آن برای توسعه اقتصاد کشور هستند.

رمزارزها و مسیر هموار تأمین ارزی

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مصاحبه‌ای درباره آخرین اقدام‌های صورت گرفته از سوی مجلس در خصوص رمزارزها، اظهار کرد: «هفته جاری گزارش این کمیسیون درباره بررسی وضعیت صنعت استخراج رمزارزهای جهان و مبادلات داخلی آن در کشور در صحن علنی ارائه خواهد شد. ما قصد داریم پس از ارائه این گزارش براساس ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی آن را به طرحی تبدیل کنیم که در آن سازوکارهای جدیدی برای رمزارزها و فعالیت در این زمینه در نظر گرفته شود».

وی افزوده است: «وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صدور مجوز برای فعالیت‌های اقتصادی، وزارت نیرو به عنوان دستگاهی که برق مورد نیاز این مجموعه‌ها را تأمین می‌کند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان بستر فضای‌مجازی که امکان تبادلات را فراهم می‌نماید، مجموعه تصمیماتی که وزارت اقتصاد و دارایی در بحث مبارزه با پولشویی در کشور می‌گیرد و نیز بانک‌مرکزی به عنوان رابط  در تبدیل ارزهای دیجیتالی، از محورهای اصلی بحث رمزارزهاست که در طرح مجلس برای هر کدام از این مجموعه‌ها تکالیفی در نظر گرفته خواهد شد».

صدور مجوز واردات کالا با رمزارزهای تولیدشده داخلی

این در حالی است که بانک‌مرکزی نیز به تازگی اعلام کرده به زودی مجوز واردات کالا با رمزارزهای تولیدشده داخلی را از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز صادر می‌کند و قرار است دستورالعمل مرتبط با آن در شورای عالی پولشویی به تصویب برسد.

در واقع رمزارزها گرچه یکی از راه‌های خنثی‌سازی تحریم و فراهم کردن ارز مورد نیاز کشور است اما استفاده مردم از رمزارزهای خارجی موجب می‌شود عملاً تولید پول  و مدیریت آن در خارج از کشور و در اختیار صاحبان مطرح این صنعت باشد. در چنین شرایطی حتی ممکن است افرادی که از طریق صرافی‌های خارجی به سرمایه‌گذاری در این حوزه اقدام کرده‌اند، سرمایه خود را از دست بدهند، زیرا به  دلیل تحریم‌های آمریکا احتمال دارد در صورتی که کاربران ایرانی مورد شناسایی قرار بگیرند، دارایی آنان مسدود شود.

شفافیت درآمدی با تصویب مالیات بر استخراج رمزارزها

با این تفاسیر، آنچه اهمیت خود را پیش از هر چیزی نشان می‌دهد، تصویب قوانین بومی برای رمزارزها و در مرحله بعدی تولید رمزارز داخلی است تا اثرپذیری آن از شرایط و بازارهای بین‌المللی کمتر شود.

مجلس دهم نیز در راستای تلاش‌های خود در عرصه ارزهای دیجیتال و نیز مبارزه با قاچاق ارز، در جریان بررسی لایحه «اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز»، برای نخستین بار ارز دیجیتال را به عنوان ارز واقعی دانسته و مقرر کرد تا احکام مربوط به اصلاح این قانون نیز به حوزه رمزارزها تسری داده شود.

از سوی دیگر، با توجه به سود سرشار افراد از رمزارزها و استخراج آن از طریق برق و منابع کشور، به نظر می‌رسد مجلس باید در راستای ملزم‌سازی شفافیت درآمدی رمزارزها به تصویب مالیات بر استخراج رمزارزها بپردازد تا بدین‌صورت از یکسو بتوان درآمد ارزی برای کشور داشت و از سوی دیگر چنین بازار پرطرفدار سوداگرانه نیز همانند دیگر عرصه‌های درآمدی مشمول مالیات شود.

ترکیه استفاده از ارزهای مجازی را ممنوع کرد

در حالی که قرار است گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد بررسی ‌وضعیت صنعت استخراج رمزارزهای رایج در جهان و مبادلات داخلی آن در کشور در جلسات این هفته مجلس بررسی شود، از ترکیه نیز خبر می‌رسد که این کشور استفاده از ارزهای مجازی را برای پرداخت ممنوع کرده است.

به گزارش تسنیم؛ به نقل از راشاتودی، بانک‌مرکزی ترکیه استفاده از ارزها و سرمایه‌های مجازی را برای خرید کالا و خدمات ممنوع کرده و در مورد مخاطرات قابل توجه در این نقل و انتقال‌ها هشدار داده است. این ممنوعیت از ۳۰آوریل (دهم اردیبهشت) اعمال می‌شود.

بانک‌ مرکزی ترکیه طی بیانیه‌ای که در روزنامه رسمی این کشور منتشر شده است، اعلام کرد: ارزهای مجازی و سایر سرمایه‌های دیجیتال را نمی‌توان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به عنوان یک شیوه پرداخت به کار برد.  در بیانیه این بانک آمده است:«تأمین‌کنندگان خدمات پرداخت نمی‌توانند مدل‌های کسب و کاری ایجاد کنند که در آن‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از سرمایه‌های مجازی استفاده شود و اجازه ندارند هیچ خدماتی مرتبط با این مدل‌های پرداخت ارائه دهند».

این بانک همچنین اضافه کرد: «سرمایه‌های مجازی مشمول هیچ‌گونه مکانیسم نظارتی نمی‌شوند و خسارت‌های احتمالی جبران‌ناپذیری به بار می‌آورند. استفاده از این مدل‌های پرداخت موجب خسارت‌های جبران‌ناپذیر به دو طرف مبادلات خواهد شد و عناصری را شامل می‌شود که اطمینان به شیوه‌های پرداخت فعلی را تضعیف می‌کند».

رالی افزایش قیمت ارزهای دیجیتال

از سوی دیگر به گزارش ایسنا، رالی قیمتی روزهای اخیر احتیاط معامله‌گران را افزایش داده است. مایک نوگراتز، بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری گلکسی‌دیجیتال گفت: بازار ارزهای دیجیتالی رشد قیمت بی‌رویه‌ای داشته است. نه‌تنها بیت‌کوین بلکه ارزهای دیگری نظیر دوج‌کوین یا ریپل به سطوح قیمتی بیش از حدی رسیده‌اند که احتمال ترکیدن حباب قیمتی آن‌ها وجود دارد. تازه‌واردان با ریسک بزرگی مواجه هستند و بهتر است محتاط باشند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.