ساعد مشکی، طراح گرافیست و ناشر در خصوص وضعیت نشر ایران در حال حاضر، گفت: در مقایسه با سایر بخش‌ها می‌توان گفت حوزه نشر بسیار موفق بوده است. من ناشران جدید زیادی می‌بینم که به این بخش وارد شده‌اند و کتاب‌هایی که منتشر می‌شوند زیاد هستند و وضعیت نسبتاً خوبی دارند.

مردم درخانه‌نشینی به کتاب پناه آورده‌اند

وی کرونا و نیاز مردم به مطالعه را یکی از دلایل این مسئله می‌داند، مشکی ادامه می‌دهد: بحران کرونا به نوعی کمک کرد، مردم خانه‌نشین به کتاب پناه ببرند. نسبت به گذشته الان استقبال بهتری از کتاب می‌شود، تیراژ کتاب و چاپ‌های مجدد نشان از وضعیت خوب کتاب دارد. با همکارانم که صحبت می‌کنم آن‌ها هم می‌گویند فروششان افت آنچنانی نداشته است و جز یکی دو ماه ابتدای شیوع کرونا میزان فروش کتاب، بهتر هم شده است.

این ناشر در خصوص مشکلات ناشران در اوضاع فعلی صنعت نشر می‌گوید: به طور کلی سیستم‌های پخش، تعداد کمتر کتابخانه‌ها نسبت به جمعیت ۳۰ تا ۴۰ سال پیش و تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها عمده‌ترین مشکلات بخش نشر است. البته این مشکل در همه جای جهان هست و مختص ایران نیست. این یک واقعیت است که ساعت‌های کتاب‌خوانی کمتر شده و تولیدات مؤثر و خیلی مفید هم به مراتب کمتر شده‌ و کتاب‌های سبک بیشتر شده‌اند.

مشکی شرایط اقتصادی مردم را در وضعیت نشر، مؤثر می‌داند. او جزو کسانی است که معتقد است اگر مردم پول داشته باشند هم کتاب می‌خرند و هم فرصت مطالعه را برای خودشان فراهم می‌کنند.

او توضیح می‌دهد: وضعیت خوب اقتصادی فقط شامل مردم نمی‌شود. نویسنده‌ها هم وضعیت معیشت خوبی داشته باشند برای نوشتن و ترجمه وقت بیشتری می‌گذارند. همه این علت‌ها به هم مربوط هستند و نمی‌شود مشکلات حوزه نشر را جدا از سایر بخش‌های کشور بررسی کرد.

مشکی درباره گرانی کتاب هم می‌گوید: بله کتاب گران شده است چون هزینه‌های چاپ، صحافی و به ناچار کاغذ بالا رفته‌اند و این امر از سود ناشران کم می‌کند و ناشر مجبور به بالا بردن قیمت‌ها می‌شود و توان خرید مردم هم کم می‌شود.

ساعد مشکی که تلاش می‌کند یک ناشر تخصصی دیزاین بشود، در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های داخلی یا خارجی، این طور توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه در خصوص «دیزاین» کتاب‌های خوبی در ایران نداریم سعی می‌کنیم آثار خوب دنیا را ترجمه و منتشر کنیم و در دسترس علاقه‌مندان بگذاریم اما فعلاً با این موضوع نمی‌شود نمایشگاهی برگزار کرد و در این زمینه همه درها بسته است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.