قاری قرآن و موذن حرم مطهر رضوی گفت: نباید خواندن قرآن محدود به ماه رمضان شود.

قرآن قانون اساسی بشریت است/خواندن قرآن محدود به ماه رمضان نشود

به گزارش قدس آنلاین ابوالفضل نازدار متولد 25 مرداد 1339  از قاریان برجسته کشور است که همچون پدرش به دلیل صوت جلیلی که دارد مورد توجه عموم مردم، مسئولین و مورد علاقه مقام معظم رهبری است. با وی در خصوص فعالیتهایش به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه می خوانید:

-علت اصلی علاقه مندی شما به قرائت قرآن چه بوده است؟
مرحوم پدرم " حاج عباس علی نازدار" از پیشکسوتان و قاریان بین المللی و مجریان محافل و مجالس قرانی در سطح شهر و استان و کشور بودند. 
قطعا از همان سنین 5 سالگی در جلسات قرائت قرآن همراه ایشان حضور داشتم و این امر موجب شد که روز به روز علاقه من به قرائت کلام الله مجید بیشتر شود.

-فعالیت حرفه ای خود را از چه زمانی آغاز کردید؟
 بعد از اینکه خدمت مقدس سربازی را سال 61 به اتمام رساندم به طور 
 جدی تری در عرصه قرائت قران وارد شدم و در مسابقات قرائت قران حضور یافتم  و جلسات متعدد رفتم و تا امروز هم فعالیت قرانی خودم را ادامه دادم و مشغول هستم .

-عمده ترین دست آورده هایتان در این عرصه چیست؟
افتخار عمده و عظیم برای من در این عرصه این است به عنوان قاری جمهوری اسلامی ایران به کنگره سیاسی عبادی حج اعزام شدم و همچنین تلاوت کلام الله مجید در مراسم دعای کمیل در مدینه منوره سال 1383 را داشتم و اینکه افتخار داشتم در حرم معصومین از جمله حرم حضرت سیدالشهدا (ع) ، حرم حضرت ابوالضل (ع) ، حرم حضرت زینب (س) و حرم حضرت رقیه (س) هم تلاوت قران داشته باشم.

همچنین در آستان قدس رضوی و  حرم مطهر حضرت رضا (ع) به عنوان قاری و موذن حضور داشته باشم و بعضا به عنوان مجری محافل قرآنی که چه بسا اساتید مصری می آمدند و بنده هم به عنوان مجری مسئولیت اجرا برنامه را داشتم.

- حس و حالتان زمان اذان گفتن در حرم مطهر حضرت رضا (ع) برایمان بگویید

شاید یک مقداری توصیفش مشکل باشد چون یک حالت عرفانی به انسان دست می دهد که تا کسی موذن یا قاری قرآن نباشد اون حس و حال را درک نمیکند احساس میکردم در فضایی غیر از فضای دنیوی قرار دارم و قدم به قدم مورد لطف حضرت رضا(ع) قرار میگیرفتم و این خیلی خوب هست و یک حس عجیب و فوق العاده هست.

-در ماه مبارک رمضان هستیم از فضیلت های این ماه بگویید

من استناد میکنم به خود کلام خداوند در آخرین کتاب آسمانی که بر اخرین پیامبرش نازل شد یعنی قران عزیز...و همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند قرآن عزیز قانون اساسی بشریت است و در مقام فضیلت ماه مبارک رمضان همین بس که ماهی است که افضل بر ماه های دیگر است و فضیلت قرائت قرآن در این ماه هزار برابر است.

و همانطور که در سوره قدر اشاره می کنند : إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ  یعنی فضیلت یک آیه قران هزار برابر در ماه های دیگر است
و کلام خود خداوند در قران که فرمود :
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ
اشاره به این می کند که روزه بگیرید همانطور که پیشینان شما هم روزه گرفتند شما هم روزه بگیرید و تقوا پیشه کنید.
متاسفانه ما نگاه می کنیم که اخیرا جوان ها خیلی اعتقاداتشان کم شده است البته باید آسیب شناسی بشود و بررسی بشود توسط مسئولین و راهکار های اساسی ارائه بشود که از این دین گریزی رها بشویم. البته قبلا هم در مصاحبه ها گفته بودم که ما باید قرآن را به منازل برگردانیم . در یک برهه از زمان شاید اشتباه کردند یک سری کارهایی کردند که درست نبود و همه قرآن ها و مردم را در مراکزی متمرکز کردند و در اصل قرآن را از خانه ها خارج کردند .یکی دو سال اخیر هم واقعه ویروس منحوس کرونا اختلال در جلسات و امثالهم انداخته است و امیدوارم که هر چه سریعتر شاهد بهبودی وضع باشیم و انشالله منهدم شدن این ویروس را ببینیم که یک مقدار هم رونق به بازار و هم جلسات برگردد و برای جوانان و علاقه مندی آنان هم راهکارهای اساسی تری اتخاذ بشود.

- از نظر شما روزه گرفتن چه فوایدی برای ما دارد؟

انسانی که روزه می گیرد قطعا برای سلامت بدنش بسیار مفید هست و در کنارش دقت کنیم میبینیم که شخصی که روزه میگیرد به هرحال زمانی را غذا نمی خورد و مجبور به دوری و امسا از یکسری مسائل می شود و روی شخص و اطرافیانش اثر میگذارد و در کنار این ما سعی کنیم از کارهای ناپسند دیگر هم دوری کنیم و برای ما عادت بشود و در کل روزه گرفتن موجب تقویت عزت نفس آدمی است.

ما باید عمل خیر و کارهای پسندیدمان را در روز هایی هم روزه نیستیم و ماه مبارک رمضان تمام می شود هم ادامه دهیم و مثل ماه مبارک در طول سال هم به نماز اول وقت و خواندن قرآن اهمیت بدهیم. به شکلی نباشد که بعد از پایان این ماه قرآن را ببندیم و برود تا سال دیگر، ما باید سعی کنیم خودمان را به خواندن روزانه قرآن عادت دهیم ، مثلا بنده خودم هرروز بعد از نماز صبح مشغول قرائت قرآن میشوم .

.سخن پایانی؟

انشالله سعی کنیم با قرائت قرآن و دقت در معانی و مفاهیم آن در امور دنیومان هم پیروز باشیم و همواره دستورات قرآن را در صدر زندگیمان قرار دهیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.