همزمان با فرا رسیدن ایام ماه مبارک رمضان گروه همخوانی «لیله‌القدر» از مجموعه‌های فعال حوزه موسیقی مذهبی اثر متفاوت «اسماء الحسنی» را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد.

اجرا در جوار بیت‌الله الحرام

در این اثر متفاوت که طی روزهای آینده به صورت رسمی و گسترده منتشر می‌شود، خوانندگان شناخته شده‌ای چون حسام‌الدین سراج، عبدالحسین مختاباد، سالار عقیلی، سینا سرلک، پیام عزیزی، افشار مؤذن‌زاده، عمران طاهری، صادق شیخ‌زاده، رضا صادقی و محسن ابراهیم‌زاده در خوانش اثر گروه «لیله‌القدر» را همراهی کرده‌اند.

گروه همخوانی «لیله‌القدر» از جمله گروه‌های فعال موسیقی مذهبی است که از دو دهه پیش فعالیت خود را در حوزه اجرای آثار موسیقایی مرتبط با قرآن و اهل‌بیت آغاز کرده است. این گروه که در ابتدا به‌عنوان یک مجموعه فعال در حوزه تواشیح مورد توجه مخاطبان قرار گرفتند علاوه‌ بر اجرای چند زبانه آثارشان، سبک جدیدی از همخوانی آثار مذهبی را شکل داده و با به‌کار گرفتن موسیقی تلاش کردند فضای متفاوتی از اجراهای اینچنینی را ارائه دهند.

استفاده از اشعار شاعرانی چون حافظ، سعدی، مولانا، ابوسعید ابوالخیر، شمس تبریزی، خواجه عبدالله انصاری، پوشکین، ویکتور هوگو و گوته در تولیدات سفارشی و نخستین مبدع اجراکننده با موسیقی متعالی دینی و غیر موسیقایی از جمله این ایده است.

شیوه‌ای که گروه همخوانی «لیله‌القدر» در سال‌های اخیر پیش گرفته، شیوه‌ای رایج در کشورهایی چون لبنان، سوریه، ترکیه و برخی دیگر از کشورهای اسلامی است.

به انگیزه تولید یک اثر متفاوت موسیقی مذهبی با دکتر صالح دریایی‌فرد، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و قرآنی لیله‌القدر به گفت‌وگو نشستیم که می‌خوانید:

ایده تولید اسماء الحسنی چطور شکل گرفت و جزئیات این اثر چیست که آن را متفاوت از آثار موسیقی دیگر گروه تواشیح کرده است؟

  شاید ایده اصلی سفرهای متعدد گروه در استان‌ها و شهرهای مختلف ایران و خارج کشور بود. اما به طور کلی با ایجاد اتاق فکر و مشاوره‌های متعدد دینی و هنری تصمیم گرفتیم اثری بسازیم که شناخت اسمای حسنای خداوند که دال بر صفات او هستند، محور باشد. به هر حال هر انسانی که می‌خواهد در مسیر عبودیت قرار گیرد، باید خداوند را بشناسد و شناخت یکایک صفات خداوند، انسان را به منزل شناخت می‌رساند.

البته بگویم که قطعه اسماءالحسنی گروه لیله‌القدر برای نخستین بار در کنار خانه خدا توسط اعضای گروه در ماه مبارک رمضان خوانده شد و مورد استقبال همه زائران بیت‌الله الحرام قرار گرفت که این شروع خوب و مبارکی برای اجرای ما بود.

با توجه به تجربه گروه تواشیح بین‌المللی لیله‌القدر در اجرای موسیقی مذهبی در کشورهای مختلف، استقبال مردم کشورهای مختلف از این موسیقی چگونه بوده است؟

  هدف ما اجرای موسیقی دینی و عرفانی در کشورهای مختلف جهان بود. با استفاده از اشعار شاعران بنام و محبوب قطعه‌هایی ساختیم و به ۱۴ زبان زنده دنیا اجرا کردیم. همه این اشعار در مدح خداوند و رسول بزرگوارش بوده است که البته ترویج و تبلیغ هنر ایرانی و اسلامی را هم در پی داشت. در هر کشوری این قطعه‌ها اجرا می‌شد با استقبال بی‌نظیری مواجه می‌شدیم که مطمئناً در ذهن مخاطب جهانی، هنر ایران و جوان ایرانی نقش می‌بست. این آثار در این کشورها ضبط می‌شد و حتی در شبکه‌های بین‌المللی و تلویزیونی هر کشور پخش زنده می‌شد.

گروه شما نخستین مبدع اجراکننده با موسیقی متعالی دینی و غیرموسیقایی بوده است، تعریف شما از موسیقی متعالی دینی چیست؟

 شاید بهترین تعریف از موسیقی متعالی را طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب بتوان بیان کرد که فرمودند، هنر متعالی جامع‌ترین و اثرگذارترین هنرهاست، موسیقی متعالی از فطرت‌های پاک متولد و ساخته می‌شود تا رشددهنده و سوق‌دهنده انسان‌ها به سوی هنر پاک و ایجاد امیدآفرینی در مخاطب به سمت خداوند متعال باشد.

موسیقی متعالی آینه نامحدود زیبایی‌هاست، برای اینکه هم از زیبایی‌های طبیعی برخوردار است و هم از محتوا، اصالت زیبایی‌های معنوی و روحانی در هنر و در آخر موسیقی متعالی هنر مهر و مهربانی است و از صلح حمایت و آن را ترویج می‌کند.

تفاوت خواننده‌های تواشیح با خواننده‌های دیگر در چیست؟

 به طور کلی تفاوت چندانی در نوع هنر، اجرا و خوانش نیست. فقط روح آثار متفاوت است. خواننده سرودهای دینی و الهی با اعتقاد کامل به اینکه هنر متعالی و مردمی اجرا می‌کند وارد عرصه خوانندگی می‌شود. مردمی بودن به معنای واقعی آن است نه به عنوان شعار و به این معناست که هنر ارثیه مرفهین بی‌درد نیست و مخاطبان آن‌هم صرفاً طبقات برخوردار جامعه نیستند و نخواهد بود.

خواننده هنر متعالی صدای مستضعفان عالم است و خواننده آثار دینی خود را صدای مستضعفان عالم می‌داند و هیچ‌چیز مانع از انعکاس این صدا نمی‌شود.

همچنین صدای خواننده موسیقی متعالی فروختنی نیست، البته اقتصاد هنر در جای خودش مهم است و اگر در مسیر سالمی شکل گیرد و حد تعادل را حفظ کند به ارتقای موسیقی متعالی کمک می‌کند. همه این موارد خواننده تواشیح را از دیگر انواع خوانندگی جدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.