حجت الاسلام رفیع پور گفت: روزه شرعی و فقهی مقدمه ای است تا انسان بتواند هوشیار شده و تقوا را که براساس نص صریح قرآن، غایت روزه داری است بدست آورد.

روزه شرعی مقدمه ای است برای رسیدن به غایت تقوا/ روزه خواران، فلسفه و علت تشریع روزه را درک نکرده اند

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی رفیع پور استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان فضیلت ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: در باب فضیلت این ماه روایات متعددی از رسول خدا(ص) و اهل بیت عصمت(ع) نقل شده است که یکی از مهمترین آنها خطبه معروف شعبانیه از پیامبر گرامی اسلام است که می توان با مراجعه به کتب ادعیه مانند مفاتیح الجنان آن را خواند و نسبت به فضیلت ماه رمضان آگاهی پیدا کرد.

استاد رفیع پور در ارتباط با بایدها و نبایدهای ضروری ماه مبارک رمضان نیز تصریح کرد: در بحث روزه داری و پرهیز از مفطرات در رساله های عملیه به طور مفصل بسط داده شده و مؤمنین نسبت به آن آگاهند و بالاتر از این پرهیزها این است که انسان از نظر اخلاقی هم از مسائلی که باعث آلودگی و تشویش خاطر او می شود و دل مشغولی های بی مورد ایجاد می کند، پرهیز کند.

استاد حوزه افزود: ما در روایات داریم چه بسا کسانی که بهره آنها از روزه فقط تشنگی و گرسنگی است و با وجود پرهیز از مفترات، از نظر اخلاقی و معنوی بهره ای از روزه و روزه داری نمی بردند؛ نکته این است که آنها به روح و باطن روزه که دور بودن از آنچه غیر خداست توجه نمی کنند. به عنوان مثال کسانی که روزه هستند اما غیبت می کنند، دروغ می گویند و به غفلت ساعات روز را سپری می کنند، مسلما بهره کامل را از روزه داری نمی برند.

وی گفت: در واقع روزه شرعی و فقهی مقدمه ای است تا انسان بتواند هوشیار شده و به خود آید و تقوا را که غایت روزه داری است بدست آورد؛ قرآن کریم می فرماید: «کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون» روزه داری می کنیم تا به غایت تقوا برسیم. بنابراین تأکید می کنیم که صرف روزه فقهی و پرهیز از مفترات، برای رسیدن به این هدف کافی نیست و بلکه باید از همه محرمات پرهیز کند. در همان خطبه شریف شعبانیه، امیرالمؤمنین(ع) از رسول خدا(ص) می پرسند که افضل اعمال در ماه رمضان چیست؟ حضرت می فرمایند که پرهیز از محارم الهی است. یعنی باید ما با مراقبت، تمرین، صبر و بردباری از این مرحله عبور کنیم و به تقوای الهی برسیم.

حجت الاسلام رفیع پور در نقد روزه خواران و توجیه آنها مبنی براینکه چرا ما باید با گرسنگی و تشنگی خود را آزار دهیم تصریح کرد: این مسئله معلول مسائل متعددی است؛ ممکن است آن فرد از لحاظ تربیت و اطلاعات دینی آموزش کافی را ندیده باشد، ممکن است به خاطر ناراحتی از برخی تبعیض ها و بی عدالتی ها یا مشکلات اقتصادی، افراد بخواهند که با این کار واکنش نشان دهند.

کارشناس امور دینی تاکید کرد: این افراد در واقع فلسفه روزه و علت تشریع روزه را درک نکرده اند. اگر کسی واقعا روزه برای بدن او ضرر داشته باشد که روزه واجب نیست، اما برای افراد سالم این مقدار امساک کردن ضرری برای بدنشان نخواهد داشت.

استاد حوزه ادامه داد: اگر انسان سالم در وعده افطار تا سحر تغذیه مناسب داشته باشد، روزه باعث آسیب به بدن نمی شود؛ روزه مقداری ضعف، گرسنگی و تشنگی دارد که خوب تحمل این مقدار، برای تحقق همان هدف تقوای الهی است که انسان مقداری از لحاظ جسمانی ضعیف شود تا بتواند از بعد روحی و معنوی خود استفاده کند. این افراد در واقع روزه را فقط گرسنگی و تشنگی می دانند، در حالی که باید به فلسفه روزه توجه کنند.

وی در ارتباط با مزیت های ماه رمضان اضاف کرد: براساس آمارها، ماه رمضان ماهی است که آمار جرم و جنایت در آن پایین می آید، فضای روزه و روزه داری عامل مهمی است تا انسان ها از خلاف دست بردارند و در مقابل به طاعت و بندگی و خودسازی و توبه توجه بیشتری داشته باشند. برای این افراد باید تلاش شود تا از لحاظ آموزشی و فرهنگی بستری را فراهم کنیم که فواید روزه داری را درک کنند و متوجه شوند که نماز و روزه و طاعت ما فرقی برای خدا ندارد، بلکه برای بهبود وضعیت خودمان است که اگر استفاده نکنیم این فرصت ارزشمند از دست می رود و این ما هستیم که محروم می شویم.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی رفیع پور به عنوان نکته پایانی تاکید کرد که در این ماه از تلاوت قرآن نباید غافل شد و هرقدر میسر است باید برای قرآن کریم وقت گذاشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.