۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 748717

خدیجه(س) در نگاه اهل مکه

حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا جواهری، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد

قدس آنلاین: اهل مکه، هم وطنان حضرت خدیجه(س) برای ایشان احترام ویژه‌ای قائل بودند و با مشاهده رفتار و گفتار آن حضرت و بر اساس شناخت تجربی خویش، وی را در جایگاه عالی و بی نظیری می‌دیدند. شخصیت واحترام انسان در نگاه همسایگان و همشهریان و آشنایانی که یک عمر با وی زندگی کرده‌اند، نشان دهنده درجه اعتبار و میزان اعتماد آنان نسبت به اوست.

گزارش تاریخ از گفتار اهل مکه در ارتباط با ابعاد شخصیت حضرت خدیجه(س)، منبع مناسب و مطمئنی برای "خدیجه شناسی" است . صفات و امتیازاتی که همشهریان حضرت خدیجه برای وی ذکر کرده‌اند راهنمای پژوهشگران جهت شناخت حقایق زندگانی نخستین همسر آخرین پیامبر خداست. اهل مکه حضرت خدیجه(س) را ستوده‌اند و همان طور که حضرت محمد(ص) را امین نامیده و در چشم آنان بزرگ و دارای احترام ویژه بوده است، همسر ایشان را نیز به سلامت و درست کاری و پاکی شناخته و به نیکی از وی یاد کرده‌اند. در گفت‌وگوها و تحقیقات زمان ازدواج پیامبر و خدیجه، صفات و امتیازاتی برای حضرت خدیجه ذکر شده است که در عصر زندگی وی با پیامبر اعظم تا ارتحال ایشان، در گذر زمان حقیقت آن‌ها بیشتر آشکار گردیده است.

در توصیف خدیجه بنت خویلد در مقام معرفی وی به پیامبر چنین آمده است: او از اهل مکه از قوم شماست و او ثروتمندترین آنان و زیباترین آنان و با کمال ترین آنان و با عفت ترین آنان و بخشنده ترین آنان و با سخاوت ترین آنان است . پاک و مصون از پلیدی و انحراف است ، همکار و کمک کننده به تو در امور و کارهاست و از توبه کم قانع است و از غیر تو با زیادی هم راضی نمی‌گردد. در میان قومش بزرگ می‌باشد و فرمانش مطاع است و قبیله اش در نسب نزدیک به توست. همه پادشاهان و عرب بر او نسبت به تو حسد می‌ورزند. در این جملات، صفات و امتیازات زیبای حضرت خدیجه که در نزد مردم مکه مشهور و آشکار بوده است وجود دارد. گزارش این صفات با صیغه افعل تفضیل نشان دهنده برتری خدیجه بر همه زنان شهر و یکتایی و ممتازی و داشتن این صفات زیبا در بالاترین درجه است. 

مال و ثروت فراوان

حضرت خدیجه بیشترین مال و ثروت را داشت و این ثروت حلال را به طور کامل در اختیار همسرش پیامبر خدا قرار داد و همه این امکانات مالی در راه خدا و گسترش اسلام و تبلیغ ارزش های الهی هزینه شد. خدیجه ثروتمندترین زن شهر بود که بی منت و ادعا و بی تکبر و با آگاهی و معرفت و بدور از تجمل گرایی و رفاه طلبی و تشریفات، با همه امکانات در خدمت محمد امین قرار گرفت  و بانوی نمونه جهان اسلام گردید.

حسن جمال

در این گزارش از حضرت خدیجه با عبارت زیباروترین بانوی شهر یاد شده است. حسن وجه و چهره زیبای زن، امکان دارد عامل غرور و تباهی و فساد گردد ولی بانوی مکه با حسن جمال در سطح عالی، به فروتنی و پاکی آراسته بود و در حجاب کامل و لباس حیا و تقوی و دلبستگی کامل به همسر قرار گرفت.

انسان کامل

حضرت خدیجه در کمالات اخلاقی و معنوی بی نظیر بود . وی با کمال ترین زن مکی است که در پرتو کمالات فراوان خویش با افتخار به همسری حضرت محمد درآمد.

عفت جنسی بی نظیر

مردم مکه حضرت خدیجه را با عفت ترین زن در امور جنسی می‌دانستند. او عفیف ترین زن در شهوت جنسی و در حیا و سلامت اخلاقی، زبان زد زنان مکه بود و در پاکدامنی نظیر نداشت.

طهارت و مصونیت

در میان زنان مکه حضرت خدیجه به طهارت و پاکی و مصونیت از زشتی ها و انحرافات مشهور بود . مردان و زنان شهر مکه ایشان را طاهره می شناختند و ساحت وی را از آلودگی ها مصون می‌دیدند .

یاوردر کارها و امور سخت

حضرت خدیجه (س) نخستین انسانی بود که به حضرت محمدصلی الله علیه و آله و سلم ایمان آورد و با تمام  وجود از فرستاده خدا پشتیبانی نمود و ثروت و هستی اش را فدای پیامبر کرد . خدیجه همان گونه که اهل مکه می شناختند اهل مساعدت در امور به حضرت محمد بود و در دوران زندگی با پیامبر خدا به ویژه از بعثت تا رحلت ، همواره در کنار همسر و یاوری فداکارو ایثارگری بی نظیر و بزرگ بود . در همراهی و همکاری با پیامبر خدا هیچ کس جای او را نگرفت .

 اهل قناعت

ثروتمندترین زن زمان ، در کنار حضرت محمد با قناعت زیست و از افزون خواهی و دنیاگرایی و وسوسه های تجملات پاک شد . مال و ثروت را فدای همسرش کرد و با آرامش و نشاط تا پایان عمر به پیامبر خدا وفادار ماند . پیامبر خدا نیز تا پایان عمر خویش همواره از این بانوی نمونه و ام المومنین بی همتا ، مادر فاطمه زهراء (س) به زیبایی یاد می کرد و فضایل بی بدیلش را آموزش می داد . پیامبر خدا در آستانه رحلت حضرت خدیجه در حالت احتضار ایشان ، ضمن اظهار دردمندی و ناراحتی و سوگواری به ایشان فرمود : زمانی که پس از ارتحال بر زنان نمونه جهان مریم مادر عیسی و کلثم خواهر موسی و آسیه همسر فرعون وارد شدی سلام مرا به آنان برسان . حضرت خدیجه(س) فرمود: بالرفاء یا رسول الله (بحارالانوار ، ج19 ، ص24) .3 رفاء به معنای اتحاد و اتفاق و التیام و برکت و رویش است . به کار بردن این واژه در این شرایط خاص از سوی حضرت خدیجه(س) در پاسخ پیامبر خدا(ص) تعامل عالی و سازنده و هماهنگی و یکی بودن و متحد شدن پیامبر و خدیجه را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.