حجت الاسلام پاکزاد گفت: برای بهره مندی حداکثری از فضیلت ماه رمضان باید اوقات خود را تقسیم بندی کنیم، نظم داشته باشیم و به انجام امور مداومت ورزیم.

سه نکته مهم برای استفاده حداکثری از ماه روزه‌داری/ رمضان فرصت خیری که مانند ابر در گذر است

حجت الاسلام عبدالعلی پاکزاد استاد دانشگاه و کارشناس امور دینی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان اهمیت بُعد زمانی ماه مبارک رمضان و ابزارهای بهره مندی حداکثری از فضیلت های این ماه بزرگ پرداخت و گفت: ماه رمضان یک فرصت است و زمان موجودی ارزشمند است؛ به این دلیل که خداوند در سوره عصر به زمان قسم یاد می کند.

حجت الاسلام پاکزاد افزود: مفسرین برای این آیه شریفه معانی مختلفی را ذکر کرده اند که خداوند دارد به زمان قسم می خورد؛ از آن جهت که زمان یک نعمت الهی است، انسان باید تلاش کند تا از این نعمت الهی بهترین استفاده را ببرد که در این راستا توجه به چند نکته ضروری است؛ نکته اول اینکه انسان باید اوقات زندگی خود را تقسیم کند. در روایات مختلف از ائمه معصومین علیهم السلام تاکید شده است که انسان حداقل اوقات بیست و چهار ساعته خود را به سه بخش تقسیم کند؛ بخشی را صرف عبادت، بخشی را صرف کار و تلاش برای زندگی و بخش دیگری را برای تفریحات سالم استفاده کند.

استاد دانشگاه تاکید کرد: بنابراین اولین نکته برای بهره مندی بیشتر از فرصت بوجود آمده در ماه مبارک رمضان، این است که اوقات خودمان را تقسیم بندی و مدیریت کنیم و توجه داشته باشیم که این زمان بسیار مهم و پرفضیلت به بیهودگی صرف نشود. نکته دوم این است که باید در این تقسیم بندی نظم وجود داشته باشد؛ امام علی علی علیه السلام می فرماید: "اوصیکم بتقوی الله و بنظم امرکم" شما را به تقوا و داشتن نظم در امور زندگی توصیه می کنم. لذا برای بهره مندی از ماه رمضان توجه به نظم در امور زندگی و اوقاتی که خداوند در اختیارش قرار داده، امری ضروری است.

وی با اشاره به نکته سوم و اهمیت تداوم و استمرار داشتن در برنامه ریزی، اضافه کرد: اگر تداوم و استمرار در برنامه ریزی انجام شده وجود نداشته باشد، نمی توان از فضیلت ماه مبارک رمضان بهره برد که این به دقت و توجه بیشتر نیاز دارد تا عمر انسان از دست نرود. لذا در روایات به این نکته توجه داد شده است و فرموده اند: "الفرص تمر مر السحاب، فانتهزوا فرص الخیر" فرصت ها همچون ابر می گذرد، پس فرصت خیر را دریابید.

حجت الاسلام پاکزاد گفت: از این روایت اینگونه استنباط می شود که فرصت ها به دو دسته خیر و شر تقسیم می شوند که انسان باید فرصت خیر را توجه ویژه ای قائل باشد تا آن را از دست ندهد؛ به ویژه فرصتی مانند ماه مبارک رمضان که فضیلت های بی شماری برای آن ذکر شده و در بین فرصت ها مشابه ای برای آن وجود ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.