مدیر مسئول مجله مطالعات میان رشته ای اسلامی کوثر گفت: ما انسان ها گمان می کنیم، اخلاق فقط بین انسان ها باید باشد. اما حقیقت این است که باید بین انسان و طبیعت هم باشد.

حجت الاسلام سهروردی: ما انسان هایی اخلاقی در برابر طبیعت نبودیم

قدس آنلاین: حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی استاد دانشگاه مدیر مسئول مجله مطالعات میان رشته ای اسلامی کوثر طی سخنانی وبینار اخلاق و تغییرات اقلیمی که به همت مرکز توسعه اسلام آباد پاکستان و با حضور نماینده نخست وزیر این کشور در امور تغییرات اقلیمی به تبیین اخلاق زیست محیطی از دیدگاه قرآن پرداخت و گفت: آنچه ما امروز از خشونت طبیعت علیه انسان می بینیم، حاصل خشونت انسان علیه طبیعت است.

حجت الاسلام سهروردی افزود: طبق باورهای دینی و فلسفی و اپیستومولوزیک و آنتولوژیک ما، طبیعت هم روح و جان دارد. او هم صبر دارد و عصبانی می شود. ما انسان های خوبی برای طبیعت نبودیم. با ظهور مدرنیته، ما بخاطر توسعه، نامحدود و نااخلاقی از طبیعت بهره بردیم.

استاد دانشگاه تصریح کرد: ما ناگوارانه، در این راه با هم مسابقه دادیم. هر کشوری، خواست زود توسعه یابد، منابع زمینی را جهت توسعه کشف کند، کوه ها را صاف کند، درخت ها را بکند تا بزرگراه ها بسازد. بگذارید راحت تر بگویم، طبیعت را نابود کردیم.
امروز، وقت آن است که در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ما، درباره اخلاق محیط زیست صحبت کنیم.

وی ادامه داد: همه ما باور داریم که انسان در این تغییر نقش وارد. این ما هستیم که از طبیعت، به خوبی و درشتی استفاده نکردیم. خب بقیه آن است که ما انسان های اخلاقی در برابر طبیعت نبودیم.

حجت الاسلام سهروردی در پایان گفت: ما انسان ها گمان می کنیم، اخلاق فقط بین انسان ها باید باشد. اما حقیقت این است که باید بین انسان و طبیعت هم باشد. اگر ما به طبیعت نامهربان باشیم، او هم با ما نامهربان خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.