ابوالفضل ظهره‌وند می‌گوید: دولت روحانی سوار بر موج روانی فشار تحریم‌ها و تورم لجام گسیخته که ناشی از ضعف مدیریتی خود اوست، می‌خواهد مردم را در آستانه انتخابات وادار به اکل میت برجام و گزینش اجباری کند.

دولت روحانی زیر بار فشارهای اقتصادی می‌خواهد مردم و نظام را وادار به اکل میت برجام کند/ دست بایدن به مکانیزم ماشه برسد برجام‌های ۲ و۳ کلید می‌خورد

قدس آنلاین:  این دیپلمات ارشد و سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا و افغانستان  در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین درباره ارزیابی‌اش از مذاکرات وین برای احیای برجام با بیان اینکه توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ محصول سیاست همگرایی دولت یازدهم با تفکر حاکم بر محیط بین‌الملل به پرچم داری آمریکا بود که قاعده آن پذیرش برتری آمریکا و تن دادن به نظر مورد نظر آنها بود و در نتیجه جمهوری اسلامی ایران می‌بایست با دادن امتیازهایی اقدام به اعتماد سازی و تنش زدایی کند، اظهار داشت: بازگشت به برجام ۲۰۱۵ یک خطای راهبردی است.

وی خاطرنشان کرد: آقای روحانی می‌گوید برای رفع تحریم‌های آمریکا یک لحظه را هم نباید از دست داد و تأکید می‌کند که ما دشمنی با کسی نداریم و با رفتن ترامپ باید توافق هسته‌ای را احیا کرد، گویی دشمنی و نقض توافق فقط از سوی ایران بوده و حالا ما هستیم که باید حسن نیت نشان دهیم و همه اتفاق‌ها را نادیده بگیرم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه آمریکا و کشورهای اروپایی اینگونه در نظام بین‌المللی القا می‌کنند که ایران رفتاری خارج از عرف و قواعد نظام بین‌الملل و سیاست‌هایی مخرب در منطقه دارد که باید آنرا کنار بگذارد و به دشمنی پایان دهد، گفت: آنها همین نگاه را در مذاکرات جاری در وین هم دارند و نشانی از حسن نیت و رفتار منطقی در سیاستهای دولت بایدن دیده نمی‌شود.

سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا با اشاره به تداوم سیاستهای دوران ترامپ در سه ماه گذشته از سوی دولت بایدن و امتناع از پذیرش لغو تحریم ها و تاکید بر بازگشت تهران به برجام در ازای تعلیق تنها بعضی از تحریم‌های خاص اضافه کرد: شتاب‌زدکی دولت روحانی برای رسیدن به یک توافق قبل از انتخابات کاخ سفید را برای تداوم فشار و اصرار بر ندادن امتیاز مصمم تر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه شرایط امروز با سال ۲۰۱۵ کاملاً متفاوت است و خروج ترامپ از برجام ضعف‌ها و نقص‌های زیادی را در این توافق نمایان کرد، اظهار داشت: برجام یک توافق نبود بلکه یک پروژه بود که قرار بود با برجام های دو و سه و ... تکمیل شود. این را خود روحانی هم در انتخابات قبلی به صراحت گفت، حالا عجیب است که می‌خواهند همین برجام را دوباره اجرا کنند!؟

ظهره‌وند اظهار داشت: ترامپ به این دلیل از برجام خارج شد چون آمریکا از تمامی منافع این توافق بهره‌مند شده بود و تأکید داشت باید برجام‌های ۲ و ۳  کلید بخورد و چون نظام زیر بار این موضوع نمی‌رفت او از برجام خارج شد. در مذاکرات جاری هم آمریکایی‌ها همین موضع و خواسته را دارند و اروپایی‌ها هم همینطور.

آنها می‌گویند برجام هسته ای باید کامل‌تر و مدت زمان طولانی‌تر شود و پروژه‌های تکمیلی آن هم آغاز شود. موضع آنها کاملا شفاف است، بنابراین با بازگشت به برجام مشکلی حل نخواهد شد بلکه فشارهای جدیدی علیه کشور بوجود می‌آید. لذا باید گفت رفع تحریم ها و مشکلات با مذاکره و بازگشت آمریکا به برجام آدرس غلط و اغواگرانه ایست که آقای روحانی می‌دهد.

آمریکا به هیچ وجه نظام تحریم ها را نقض نمی‌کند

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دولت بجای ینکه بر دریافت خسارت از دولت آمریکا تاکید و پافشاری کند در مذاکرات وین به دنبال احیای یک توافق بد فقط در ازای رفع برخی تحریم هاست.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها به هیچ وجه حاضر نخواهند شد همه تحریم ها را بردارند و حتی برخی از تحریم‌های مهم هم در فهرست آنها قرار ندارد زیرا می‌دانند لغو برخی تحریم ها به فروپاشی نظام و ساختار تحریم‌ها منجر می‌شود. پس اینکه امیدوار باشیم در این مذاکرت تحریم ها برداشته می‌شود توهمی بیش نیست.

دستور رهبری جلوی شتابزدگی دولت را گرفت

ظهره‌وند تصریح کرد: به همین دلیل هم مقام معظم رهبری تأکید کردند که بازگشت به برجام تنها در صورتی باید انجام شود که همه تحریم‌ها یکجا و همزمان برداشته شود.

وی گفت: این دستور رهبری تا حد زیادی جلو رفتار شتابزده دولت را گرفت و مذاکرات را به مسیر درست بازگرداند.

انگیزه‌های انتخاباتی در رفتار دولت مشهود است

وی با بیان اینکه رفتارهای و انگیزه های انتخاباتی در عجله دولت برای مذاکره با آمریکا و بازگشت به برجام وجود دارد، افزود: امکان ندارد دولت بایدن تحریم ها را لغو کند به همین دلیل هم دولت روحانی با فشار به مردم و ترساندن آنها از فشار اقتصادی و وضعیت لجام گسیختکی قیمت‌ها در کنار شرایط ناشی از محدودیت های کرونایی و انداختن این مشکلات به گردن تحریم‌ها و بر هم خوردن برجام، آنها را وادار به انتخاب کند. دذر غیر این صورت می‌داند که از صحنه سیاسی محو خواهد شد.

این دیپلمات ارشد پیشین با تاکید بر اینکه کسی که گفت هر توافقی بهتر از نبود توافق است باید محاکمه شود، افزود: این سیاست مردم را وادار به اکل میت کرد.

ظهره‌وند گفت: این سیاستی بود که ژاپن بعد از جنگ جهلانی دوم اتخاد کرد چون در معرض نابودی بود. آیا ایران در سال ۲۰۱۵ در حال نابودی بود یا امروز در حال نابودی است؟

وی خاطرنشان کرد: دولت امروز مدام از تاثیر تحریم ها حرف می‌زند و اینکه لحظه ای نباید در شکستن تحریم ها و در واقع راضی کردن آمریکا به بازگشت به برجام درنگ کرد، اما کسی به این سوال جواب نمی‌دهد که چرا در برجام آن همه کارخانه تعطیل بود و پس از خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم ها صدها کارخانه و واحد تولیدی فعال شدند و تولیدات داخلی جایگزین واردات شد؟

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: خوشبینی دولت دوازدهم باعث شد اروپایی‌ها موفق شوند بیش از دو سال ما را در برجام نگه دارند تا امروز شرایط مذاکره و ادامه پروژه برجام فراهم شود، اظهار داشت: اینکه دولت مدعی است با برجام دنیا طرف ایران را گرفت و آمریکا منزوی شد یک شوخی است. در دو سال گذشته به جز چند کشور دوست و متحد ایران، کدام کشوری حاضر شد به مردم ما کمک کند و حتی یک واکسن به ما بدهد.

وی افزود: جنگ اقتصادی که دولت بزرگ می‌کنند و سر مردم می‌زنند که از بی کفایتی مدیران است. دولت با با داروینیسم سیاسی می‌خواهد با دنیا معامله کند.

سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا و افغانستان با اشاره به اینکه اشتباه ترامپ روش خروج او از برجام بود که باعث شد دسترسی این کشور به مکانیزم ماشه در توافق هسته‌ای را سلب کند، افزود: دولت بایدن به دنبال بازگشت به برجام است تا به مکانیزم ماشه دست پیدا کند.

مکانیزم ماشه دوباره بالای سر ما بیاید باید برای برجام های ۲ و ۳ مذاکره کنیم

وی گفت: مکانیزم ماشه اگر دوباره بالای سر ما بیاید باید برای برجام‌های بعدی مذاکره کنیم که هدف آنها به تعبیر آمریکا و متحدانش نرمالایز کردن و تبعیت رفتار ایران از معیارهای نظم نوین جهانی به رهبری آمریکاست.

ظهره‌وند خاطرنشان کرد: دولت ترامپ در دو مقطع تلاش کرد تا علیه برنامه موشکی  ایران و حمایت آن از محور مقاومت در شورای امنیت اقدام کند و اجماع ایجاد کند اما به دلیل آنکه عضو برجام نبود با پیام وتوی روسیه و چین روبرو شد لذا بازگت این کشور به برجام و دادن امتیاز استفاده از مکانیزم ماشه ه۹ دولت بایدن بدون گرفتن تضمین یک خطای راهبردی است.

وی با بیان اینکه رفتارهای انتخاباتی در اصرار روحانی بر مذاکره و احیای برجام مشهود است، گفت: اساسا معتقدم این مذاکرات یک رفتار انتخاباتی است.

وی اظهار داشت: دولت روحانی با ضعف مدیریتی وضعیت را به جایی رسانده که ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور به گفته خودشان نیازمند کمک معیشتی ۱۰۰ هزارتومانی دولت شده و بخش بزرگی از جامع در قشر متوسط جای گرفته اند که به یک تکانه اقتصادی شدید می‌توانند به زیر خط فقر سقوط کنند. تبعا این قشر آماده هستند که تحت تاثیر فشارهای اقتصادی و پالسهای دولت که ترس را دامن می‌زند اکل میت کنند و دست به انتخابی بزنند که دولت گرایش را می‌دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: این قشر متوسط و خاکستری از سیاستهای برجامی دولت روحانی سرخورده و خسته شده اند. اینرا هم دولت دوازدهم می‌داند و هم دولت بایدن و معتقدند اگر کاری نکنند مردم در انتخابات به مسیری خواهند رفت که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند یعنی اتکاء به ظرفیت های داخلی و انتخاب یک دولت انقلابی.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من‌یک انسانم ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    0 0
    پس چرا جلوشو نمیگیرن