کلوچه زنجبیلی که در فرهنگ سنتی منطقه سبزوار و شهرستان‌های اطراف آن عموما ریشه در فرهنگ نوروز داشته و در گذشته به عنوان شیرینی محلی این منطقه مخصوص ایام نوروز پخته می‌شده و عموما تحت عنوان کلوچه نوروزی شناخته می‌شده است.

ثبت مهارت پخت «کلوچه زنجفیلی» در فهرست میراث ناملموس ملی ایران

به گزارش قدس آنلاین، محمد طغرایی، مدیر ثبت میراث فرهنگی خراسان رضوی در خصوص ثبت «شیرینی زنجفیلی سبزوار» در فهرست میراث ناملموس ملی اظهار کرد: آنچه تحت عنوان کلوچه و کلوچه‌پزی در فرهنگ سنتی منطقه سبزوار و شهرستان‌های سبزوار از جمله «داورزن»، «ششتمد»، «جغتای»، «جوین» و «خوشاب» وجود دارد، عموما ریشه در فرهنگ نوروز دارد.

وی گفت: در گذشته این کلوچه یا شیرینی محلی  مخصوص ایام عید نوروز بوده و در منطقه عموما تحت عنوان کلوچه نوروزی نیز شناخته می شود. سنتِ کلوچه‌پزی نوروز یا «کُلچَه‌ی نوروزی» یا «کلوچه عیدی» یک مراسم جمعی است که معمولا افراد به ویژه بانوان در یک شبکه خویشاوندی نزدیک در آن مشارکت می‌کنند.

مدیر ثبت میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: در گذشته به ویژه در سطح اجتماعات روستایی منطقه، یگانه شیرینی سفره عید نوروز را همین کلوچه شکل می‌داده ‌است. این نوع کلوچه در بسیاری از روستاهای منطقه اهمیت خود را حفظ کرده و با همان روش‌های سنتی و به وسیل تنور تهیه می‌شود.

طغرایی اضافه کرد: علاوه بر این، کلوچه زنجفیلی در کارگاه‌های سنتی این شهرستان نیز تولید و در بازار عرضه می‌شود و یکی از سوغاتی‌های ارزشمند خراسان و منطقه سبزوار به حساب می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه در بسیار از روستاهای منطقه، هنوز سنتِ کلوچه‌پزی نوروز به شیوه سنتی پیگیری می‌شود، اما برخی از اصول و مراحل مهارتِ سنتی تهیه کلوچه سبزوار در معرض فرسایش و کاهش اصالت‌های فرهنگی قرار دارد و می‌توان گفت که این موضوع خود موجب ضعیف شدن ویژگی‌های سنتی این کلوچه طی زمان خواهد شد.

مدیر ثبت میراث فرهنگی خراسان رضوی در خصوص ویژگی‌های ارزشمند این شیرینی عنوان کرد: استفاده از موارد طبیعی محلی و برخورداری از خواص ادویه‌های مفید مانند «زنجفیل»، «زردچوبه» و همچنین روش پخت سنتی آن که در طول سال‌های طولانی حفظ شده و به نسل‌های بعدی منتقل شده، از ویژگی‌های ارزشمند این شیرینی سنتی محسوب می‌شود.

طغرایی ابراز کرد: با ثبت ملی این میراث فرهنگی ناملموس، زمینه شناسایی بیشتر ارزش‌های غذایی این شیرینی سنتی فراهم شده و با ترویج استفاده و معرفی آن، رونق گذشته به آن بازخواهد گشت.

وی در خصوص تاریخ ثبت این کلوچه محلی گفت: این اثر به شماره ۲۲۰۴ در تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ایران به ثبت رسیده و امید است که با این اقدام دوباره به رونق گذشته خود باز گردد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.