مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پایش وضعیت زیست محیطی و سلامت منابع آب در این استان طی یک سال اخیر نسبت به سال قبل از آن ۵۰ درصد بیشتر شده است.

پایش زیست محیطی منابع آب در خراسان رضوی افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی افزود: پارسال ۶ هزار و ۳۶۰ نوبت عملیات پایش وضعیت زیست محیطی از منابع آب استان خراسان رضوی انجام شد.  

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۷۶۰ نوبت بازدید از این تعداد توسط کارشناسان اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و سه هزار و ۶۰۰ مورد پایش در قالب برنامه خوداظهاری از سوی آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست در استان انجام شد.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در این راستا ۵۶ واحد آلاینده در استان شناسایی شد که شمار واحدهای آلاینده را در خراسان رضوی به ۳۴۱ مورد رساند.  

وی افزود: هزار و ۱۵۰ مورد اخطار زیست محیطی مربوط به منابع آب خراسان رضوی نیز ظرف یک سال اخیر برای واحدهای آلاینده در استان صادر شد.

همتی ادامه داد: همچنین در این مدت ۲۷۳ فقره شکایت با موضوع فعالیتهای آلوده‌ کننده محیط زیست در خراسان رضوی مورد رسیدگی قرار گرفت.  

وی همچنین به رشد ۵۰ درصدی نمونه‌برداری برای پایش منابع آب خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: ۹۷۳ مورد پایش نیز ظرف یک سال اخیر در این استان برای بررسی وضعیت زیست محیطی پسماندهای بیمارستانی انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: بر این اساس موارد نظارت بر عملکرد بیمارستانها و مراکز بهداشتی استان در دفع پسماندهای این حوزه طی یک سال اخیر نسبت به سال قبل از آن ۴۰ درصد بیشتر شده است.  

وی ادامه داد: طبق نتایج سنجش مرکز تحقیقات زیست محیطی استان، طی سال گذشته سهم منابع آلاینده آب در این استان ۳۸درصد، آلودگی پسماند و خاک ۲۷ درصد و آلودگی هوا ۳۵ درصد بوده است.

همتی گفت: طی یک سال اخیر در این خصوص هفت هزار و ۱۲۰ فاکتور مربوط به وضعیت حوزه‌های فاضلاب،  هوا، پسماند،  آب و خاک در آزمایشگاه‌های اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی مورد سنجش قرار گرفت که تعداد نمونه‌های سنجش شده ۷۲۹ مورد بود.  

وی به وضعیت اجرای "ماده ۱۱ قانون هوای پاک" در خراسان رضوی نیز اشاره کرد و افزود: نظارت و کنترل آلاینده های خروجی واحدهای صنعتی تولیدی از طریق مراجعه و سنجش آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست یک الزام است.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: همچنین در چارچوب نظارت بر طرحها و پروژه‌های مشمول ارزیابی اثرات زیست محیطی در یک سال اخیر ۱۴۲ نوبت نظارت و پایش در استان انجام شده است.

وی گفت: مقایسه آمار عملکردی در این حوزه نشانگر رشد ۱۰ درصدی برنامه‌های نظارت بر طرحها و پروژه‌های مشمول ارزیابی زیست محیطی از سوی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی است.  

افزون بر ۶ هزار واحد صنعتی در گستره  ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربعی (۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار) خراسان رضوی وجود دارد.  

حجم تولید سالانه آب در خراسان رضوی ۱۴۰ میلیون مترمکعب و میزان مصرف آن ۱۱۰ میلیون مترمکعب است.   آب مورد نیاز این استان از ۴۰۶ حلقه چاه تامین می‌شود که شامل ۶ درصد چاههای کشور است. طول خطوط انتقال آب نیز در خراسان رضوی هزار و ۷۶۳ کیلومتر و طول شبکه فاضلاب آن هزار و ۲۱۸ کیلومتر است. ۱۰ واحد تصفیه‌خانه فاضلاب در این استان در مدار بهره‌برداری قرار دارند.

۲۰ درصد مساحت خراسان رضوی زیرپوشش نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. مساحت زیستگاههای وحوش در این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است. خراسان رضوی همچنین دارای ۲۸ اثرملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است. همه اینها در حالی است که اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار محدوده نظارتی یک محیط‌بان دارد.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.