یکی از مصادیق معاملۀ با خدا و خدامحوری، مهربانی و رئوف بودن با مخلوقات خداست.

چگونه با خانوادۀ خود مهربان باشیم؟

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام ماندگاری در سخنانی با تأکید بر اصلاح سبک زندگی در ایام ماه مبارک رمضان گفت:  یکی از مصادیق معاملۀ با خدا و خدامحوری برای همۀ ما، مهربانی و رئوف بودن با مخلوقات خداست. اولین گروهی که باید با آنها خیلی مهربان باشیم، خانواده‌مان است؛ والدین، همسر، فرزندان، خواهر و برادرم، اقوام و دوستان و همسایگانم. مهربانی با ارباب رجوعی که به شما که در پست دولتی مشغولید و با هزار امید آمده تا مشکلش را برطرف کنید؛ اگر به او روی ترش نشان دهم، به سهم خود سبب خراب کردن نام اسلام شدم.

وی افزود: اگر می خواهیم با خدا معامله کنیم، مهربانی است. مهربان بودن پول نمی‌خواهد. تبسم بر لب، چهرۀ گشاده، زبان نرم و لیّن، دست نوازش، دست گره‌گشا نیاز به مشقت ندارد. وقتی پدر و مادر یا بستگان صدایت می‌کنند، از واژه‌هایی مثل بله عزیزم، بفرما دختر یا پسر گلم، جانم مادر و از این دست کلمات استفاده کنیم. اینها چقدر خرج دارد؟ خدا برای مهربان‌ها گناهانشان را باز می‌کند. مردم هم نسبت به آدم مهربان احترام می‌گذارند؛ خطاهای او را نادیده می‌گیرند، آبروی او را حفظ می‌کنند. خدا او را بالا می‌برد و پاکش می‌کند «إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَریبٌ مِنَ الْمُحْسِنین». با مهربانی، گره‌های زندگی‌مان باز می‌شود و جامعه‌مان زیبا می‌شود. یک لب تبسم، یک چهره گشاده، زبان زیبا و نرم، یک احترام و جلوی دیگران برخاستن، چقدر هزینه دارد؟

خداوند به پیامبرش می‌‌فرماید «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ» یعنی [ای پیامبر] پس به مهر و رحمتی از سوی خدا با آنان نرم‌خوی شدی، و اگر درشت‌خوی و سخت‌دل بودی از پیرامونت پراکنده می‌شدند.» حالا چکار کن؟ «فَاعْفُ‌ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ» آنها را عف کن و برایشان طلب استفغار کن..

منبع: باشگاه خبرنگاران پویا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.