وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود از تلاش های دولت این کشور برای ایجاد زمینه های گفت‌وگو در منطقه قدردانی کرد.

ظریف: از تلاش‌های عراق برای ایجاد زمینه‌های گفت‌وگو در منطقه تشکر می‌کنیم

قدس آنلاین: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با فواد حسین ، همتای عراقی خود حادثه انفجار در یکی از بیمارستان های بغداد و جان باختن تعدادی از شهروندان عراقی را تسلیت گفت.

وی در ادامه با تبریک حلول ماه مبارک رمضان به مردم عراق گفت که امیدوارم این ماه ، ماه الفت و مهربانی ، برکت و رحمت برای همه ما در منطقه باشد.

ظریف گفت: گفت‌وگوهای بسیار بسیار خوبی با برادر و دوست عزیزم جناب آقای دکتر فواد حسین داشتیم، از مهمان نوازی صمیمی و گرم ایشان تشکر می کنم ، ما از نقش محوری و قدرتمند عراق در منطقه استقبال می کنیم و امیدواریم که نقش عراق در منطقه هر روز قوی تر و نقشی در جهت ثبات و آرامش در منطقه باشد.

وی تاکید کرد: از تلاش های دولت عراق برای ایجاد زمینه‌های گفت‌وگو در منطقه تشکر می‌کنیم و امیدواریم که این تلاش‌ها به گفت وگوی بیشتر و مفاهمه جدی تر در منطقه بیانجامد. همه ما در این منطقه همواره در کنار هم خواهیم بود، دیگران می روند ولی ما در این منطقه خواهیم بود و باید روابط خودمان را بر اساس حسن همجواری، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر ، عدم مداخله در امور داخلی و دوستی و برادری و اخوت بنا کنیم و این سیاست جمهوری اسلامی در منطقه بوده و خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تاکید کرد: امروز فرصت کردیم تا در مورد گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۴ یعنی سه کشور اروپایی و چین و روسیه صحبت کنیم. البته آمریکایی ها در وین هستند ولی ما گفت‌وگویی با آمریکایی ها نداریم اما گفت‌وگوهای بسیار خوبی برای اجرای برجام داشتیم و امیدواریم که دولت جدید آمریکا با یک سیاست معقول و اجرای تعهدات خود بتواند سریع‌تر به برجام برگردد و همه طرف ها تعهدات را اجرا کنند ، ما هم آمادگی داریم که به محض اجرای تعهدات توسط آمریکا و تایید و راستی آزمایی آن ها تعهدات خودمان را به صورت کامل برگردانیم و اجرا کنیم.

ظریف خاطرنشان کرد: روابط دوجانبه ایران و عراق بسیار روابط قوی و محکم و مورد نیاز هر دو کشور و منطقه است، ما علاقه مند به گسترش این روابط هستیم و امروز در زمینه های مختلف اقتصادی و انرژی ، حمل و نقل، اتصال راه ها و راه آهن دو کشور با یکدیگر صحبت کردیم، همکاری مشترک ایران برای مقابله با تروریست‌ها ، همکاری مشترک برای مقابله با جنایات فرامرزی ، مواد مخدر ، زمینه های مهمی برای همکاری هستند .

وی ادامه داد: ما دو کشوری هستیم که در مقابل داعش باهم ایستادیم ،خون جوانان ایرانی و عراقی در مبارزه با تروریسم با هم آمیخته شده است ، خون قهرمانان ما یعنی شهید سلیمانی و شهید المهندس که هر دو قهرمان مبارزه با داعش بودند که متاسفانه با اقدام غیرقانونی آمریکا در خاک عراق به شهادت رسیده اند با هم آمیخته شده است و این هم آمیختگی خون شهدای ایرانی با شهدای عراقی ارتباطی را بین دو کشور ایجاد کرده است که توسط هیچ کس گسسته نخواهد شد و ان شاءالله این ارتباط همیشه رو به گسترش خواهد بود.
انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.