۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 749874

اندیشکده امریکن کَنسِروِتیو، شرایط اوکراین را بهترین فرصت برای یک شروع تازه در تعیین سیاست‌های خارجی آمریکا می‌داند.

«اوکراین»؛ فرصت آمریکا برای آشتی با روسیه

این اندیشکده معتقد است اگر زمانی پیدا شود که فرصتی برای نشان دادن قدرت رهبری یک رئیس‌جمهور باشد، هم‌اکنون بهترین زمان برای جو بایدن است.

او به خاطر اوکراین، با توهین به پوتین و وضع تحریم‌، دشمنی آمریکا با روسیه را عمیق‌تر کرد. حالا روسیه بسیاری از نیروهای نظامی خود را از مرزهای اوکراین دور کرده تا بهترین فرصت چندین سال گذشته برای آمریکا پیش بیاید که رابطه خود را با روسیه بهبود ببخشد. واشنگتن در چند وقت گذشته با واکنش‌های احساسی گمان کرده به نفع منافع راهبردی خود و همپیمانانش قدم برمی‌دارد در حالی که این‌گونه نبوده است. وینستون چرچیل می‌گوید حتی بزرگ‌ترین مشکلات راهبردی نیز قابل حل هستند، اگر دو طرف طرحی بنیادین داشته باشند و در قضیه آمریکا و روسیه پنج نکته برای رسیدن به چنین طرحی وجود دارد.

نخست اینکه آمریکا باید بفهمد همان‌گونه که برای این کشور مهم است در مکزیک چه دولتی بر سر کار است، برای روسیه نیز چنین اهمیتی در مورد اوکراین وجود دارد و پس از جنگ سرد وضعیت جهان به گونه‌ای پیش رفته که آمریکا باید به کشورهایی مثل روسیه و چین اعتبار لازم را باتوجه به وزن بالایی که پیدا کرده‌اند بدهد.

دوم اینکه قسمت جنوب شرقی اوکراین کاملاً از لحاظ زبانی، فرهنگی و سیاسی، روس است و می‌تواند خیلی راحت مثل کریمه به انضمام روسیه در بیاید؛ آمریکا نباید این را فراموش کند.

سوم؛ دولت بایدن باید همکاری نزدیکی را با مسکو و پکن آغاز کند تا بتوانند به تفاهمی دست یابند که منافع سیاست خارجی آمریکا در قضایای مختلف بدست آید؛ به‌خصوص اگر در مقابل این دو کشور باشد، مبحثی دوره‌ای است که نباید به عنوان سیاست کلی در نظر گرفته شود.

چهارم؛ بایدن باید متوجه باشد در جهان چند قطبی کنونی، آمریکا می‌تواند خود را از زیر هزینه‌های زیاد دفاع از اروپا خارج کرده و لازم نیست از هر کشوری اگر ضرورتی به دفاع از آن نیست دفاع کند. همان سیاستی که آیزنهاور در پیش گرفت و در برخی سناریوها مانند اتریش به نفع آن‌ها شد.

و آخر اینکه بایدن باید یک راهبرد جدید تعیین کند تا اهداف سیاسی آن با توانایی اقتصادی و نظامی آمریکا همخوانی عقلانی داشته باشد. در سنا و کنگره افراد زیادی هستند که چشم خود را بر حقیقت می‌بندند و رئیس‌جمهور را به سمتی سوق می‌دهند که مانند کندی تصور کند آمریکا باید به هرقیمتی از دوستانش دفاع و در مقابل دشمنانش مبارزه کند. این شاید در تئوری جالب به نظر برسد اما موجب شد آمریکا در فاجعه‌ای مثل ویتنام گیر بیفتد.

می‌گویند بزرگ‌ترین امپراتوری‌ها با خودکشی و نه کشته شدن از بین رفته‌اند؛ آمریکا اگر می‌خواهد به این سرنوشت دچار نشود باید راه خود را نسبت به تصمیماتی که در ۲۰ سال گذشته گرفته عوض کند و اوکراین می‌تواند بهترین شروع برای آن باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.