رویکرد اغلب مسئولان و نهادهای تصمیم‌گیر در مقوله حمایت از تولید و رفع موانع مرتبط با آن، بر تسهیل و مانع‎زدایی به ‌صورت پیشینی است.

مانع زدایی از تولید با  «مجوزهای پسینی»

در حالی‌ که با پسینی کردن چنین اقدام‌هایی از جمله از صدور مجوز گرفته تا نظارت‌های پسینی بر روند فعالیت یک واحد تولیدی، می‌توان الگوی راهبردی را برای پشتیبانی از تولید داشت و به رقابتی شدن این فضا کمک کرد.

گاهی حمایت از یک کارآفرین و تولیدکننده می‌تواند از همان ابتدای قدم گذاشتن وی در این مسیر یعنی همان پیگیری کسب مجوزهای مورد نیاز باشد. گرچه فرایند زمانبر دریافت مجوز از یک سو می‌تواند به فعالیت‌های تولیدی صورتی قانونی و نظام‌مند بدهد اما همین عامل در بسیاری مواقع خود به عامل مزاحم در تسریع راه‌اندازی فعالیت تولیدی تبدیل می‌شود. در همین راستا، ترویج پسینی کردن مجوزهای کسب‌وکار یکی از الگوهای عملی حمایت از تولید است که در شرایط کرونایی و تحریمی کشور نیز می‌تواند گره‌گشای مشکلات باشد.

 تجربه موفق ماسک

محسن عامری، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز چند روز پیش در مصاحبه‌ای درباره آن بیان کرد: «هر چه قدر مجوزهای کسب‌وکار بیشتر و پیچیده‌تر باشد، موجب می‌شود امضاهای طلایی بیشتر شود و به ‌همین دلیل خیلی از فعالان بخش خصوصی یا اصلاً نمی‌توانند فعالیت اقتصادی جدیدی را شروع کنند یا برای توسعه فعالیت‌های خود انگیزه نخواهند داشت. قاعدتاً پیچیدگی دریافت مجوزها و حجم بالای مجوزهای کسب‌وکار سبب می‌شود اقتصاد دولتی همچنان به همین شکل بماند یا حتی سهم دولت در اقتصاد افزایش هم پیدا کند».

این در حالی است که به گفته وی، پسینی کردن مجوز تولید ماسک در دوران کرونا جزو تجربیات موفق مجوززدایی و مانع‌زدایی از تولید است که در نتیجه آن نه ‌تنها با وجود افزایش قیمت ارز و دیگر موارد، قیمت ماسک افزایش پیدا نکرد، بلکه کاهش هم پیدا کرد و همچنین کمبود ماسک نیز به‌ کلی از بین رفت.

سهم ۵۵ درصدی از مشکلات

اهمیت در نظر داشتن چنین الگویی زمانی روشن می‌شود که بر اساس آمارهای اعلام ‌شده، ۵۵درصد مشکلات مردم در حوزه کسب‌وکار مربوط به مجوز است و بسیاری مواقع درخواست‌های راه‌اندازی کسب‌وکارها بی‌پاسخ باقی می‌ماند. معضلی که به نظر می‌رسد تضاد دستگاه‌های مختلف در حوزه‌های کارکردی و اختیارات مربوط از یک سو و نیز تعارض از جمله دلایل عمده به نتیجه نرسیدن این امر باشد. البته وزارت صمت نیز از اواخر سال گذشته اقدام مؤثری در راستای حمایت‌های پسینی از امور تولیدی انجام داده که بر اساس آن، با اجرای مصوبه ساده‌سازی مراحل راه‌اندازی کسب‌وکار؛ شروع یک کسب‌وکار صرفاً با خوداظهاری و تعهد متقاضی خواهد بود.

سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صمت در این ‌باره گفته است: «اجرای این مصوبه موجب تغییر و تبدیل نظارت دستگاه‌های مسئول از بررسی‌های پیشینی به نظارت‌های پسینی می‌شود. در این طرح با ایجاد سازوکارهای جدید نظارتی حین اجرا، اگر هر گونه انحراف از ضوابط و مقررات صورت گیرد، بلافاصله نسبت به ابطال مجوز، تعلیق مشروط، تذکر برای رفع نقص و سایر جرایم و ضوابط تنبیهی اقدام خواهد شد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.