اندیشکده «فارِن‌پالیسی» در مقاله‌ای، این پا و آن پا کردن عجیب آمریکا در ارسال فناوری لازم برای واکسیناسیون کووید ۱۹ به دیگر کشورها را بررسی می‌کند.

چرا آمریکا از کمک به جهان در بیماری کرونا سر باز می‌زند؟

۱۰۰ روز از دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن می‌گذرد و او روز چهارشنبه در سخنرانی خود در کنگره ایالات متحده علاوه بر تمجید از عملکرد خود، تمرکز اصلی‌اش را بر قضیه مدیریت همه‌گیری ویروس کرونا گذاشت. بایدن در این سخنرانی از اینکه چگونه «آمریکا دوباره رهبری جهان را به دست گرفته» سخن گفت و اینکه چگونه دسترسی به واکسن را در صفوف مختلف جامعه این کشور آسان کرده است.

اما او به این نکته اشاره نکرد که چرا آمریکا به کشورهای دیگر جهان در این حوزه کمک نمی‌کند. در زمان انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور، کووید ۱۹ اصلی‌ترین اولویت او بود و با اینکه اوضاع در کشورهایی مثل هند و دیگر کشورهای توسعه‌یافته در این حوزه وخیم به نظر می‌رسد، ظاهراً او زیر قولش مبنی بر اینکه «تا ریشه‌کن کردن این بیماری در جهان هیچ چیز او را در کمک به کشورهای نیازمند متوقف نخواهد کرد» زده است. همه کارشناسان تأکید دارند درست است آمریکا شرایط کشورش را در حوزه واکسیناسیون بهبود بخشیده، اما اگر در دیگر نقاط جهان وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، دوباره شرایط خودِ آمریکا را نیز بحرانی خواهد کرد.

کشورهایی مثل هند و آفریقای جنوبی ۶ ماه است درخواست برداشتن تمامی موانع ثبت اختراع و حقوق معنوی برای مراکز ساخت واکسن و عملیات واکسیناسیون عمومی را از آمریکا دارند؛ اما فعلاً دولت بایدن به شکلی عجیب با این درخواست مخالفت کرده است. کارشناسان می‌گویند شخص بایدن مشتاقانه به دنبال این است آمریکا مواد اولیه لازم برای تولید و عرضه واکسن را به شرکت‌های بزرگ داروسازی در سراسر جهان ارسال کند، اما دقیقاً مشخص نیست این تعلل از کجا سرچشمه می‌گیرد. تاکنون صحبت‌های بایدن مثلاً مبنی بر فرستادن ۶۰ میلیون دز واکسن آسترازنکا برای دیگر کشورها شبیه نمایش به نظر می‌رسد، چون همه خوب می‌دانند برای هر چه زودتر ریشه‌کن کردن این بیماری، باید فناوری ساخت و توزیع واکسن توسط آمریکا به‌سرعت در اختیار کشورهای دیگر مانند هند قرار بگیرد. اما گروه‌هایی در آمریکا معتقدند وقتی دولت این کشور ۱۰۰ درصد هزینه پروژه ساخت واکسن مدرنا را تقبل کرده و یا به شرکت فایزر نزدیک به ۲ میلیارد دلار پول داده، نباید مالیاتی که از مردم این کشور برای این پروژه‌ها گرفته شده به راحتی در اختیار دیگر کشورها قرار گیرد. برخی دیگر همین هند را مثال می‌زنند که چگونه در حالی که تنها ۶ درصد از مردم کشور خود را واکسینه کرده بود، به صدور واکسن دست زد اما اکنون دچار مشکل شده و نگران‌اند آمریکا نیز همین راه را برود.

اما هر چه باشد بایدن در سخنرانی‌های انتخاباتی خود قول داد نگذارد هیچ ارگان یا گروهی جلو کمک کامل آمریکا برای واکسیناسیون عمومی در تمامی جهان را بگیرد و به نظر می‌رسد او زیر قول خود زده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.