نماینده تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس گفت: مجلس از محل بند و تبصره ۲ بودجه ۱۴۰۰ حدود ۲۵۰۰میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان در سال جاری در نظر گرفته است.

 اختصاص ۲۵۰۰میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰

محسن زنگنه درگفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: مجلس یازدهم  در دو زمینه اقدامات اساسی را برای آموزش و پرورش  انجام داده است.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که مجلس یازدهم برای فرهنگیان انجام داده است و می تواند جزو نقاط قوت این مجلس تاکنون باشد این است که دربرابر رویه های مختلف برای استخدام معلمان علی رغم فشارهای فراوان مقاومت کرده است.

وی افزود: در مجالس قبلی ، برخی نمایندگان باهدف خدمت به حوزه انتخابیه خود برای ورود افراد مختلف و با شرایط گوناگون به طور مرتب قوانین را تعدیل و اصلاح می کردند که این موضوع باعث شده است در مواردی کیفیت نیروهایی که وارد سیستم آموزش و پرورش می شوند در سطوح مختلف از استاندارد های  لازم  و کافی برخوردار نباشند.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال قبل علی رغم اینکه طرح های مختلفی برای جذب نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش به صحن علنی مجلس آمد اما با مقاومت مجلس ، همان شیوه جذب معلم از مسیر دانشگاه فرهنگیان و جذب نیروهای با کیفیت از لحاظ علمی، تربیتی و اخلاقی مبنای مجلس  قرار گرفت.

زنگنه افزود: امیدواریم مجلس این مسیر را ادامه دهد و به جای اینکه از روش های مختلف اقدام به جذب معلم شود همان مسیری که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند یعنی جذب نیروی با کیفیت در سیستم آموزشی ، استمرار پیدا کند. از این رو دانشگاه فرهنگیان نیز باید بتواند با افزایش ظرفیت ، نیروی انسانی مورد نیاز نظام آموزش و پرورش را جذب و تربیت نماید.

*رتبه بندی معلمان

وی با اشاره به اینکه اقدام بعدی مجلس توجه جدی به موضوع رتبه بندی معلمان است  ، ادامه داد: بودجه مورد نیاز برای اجرای کامل طرح رتبه بندی معلمان ۵هزار میلیارد  تومان است ، مجلس یازدهم از محل  بند و تبصره ۲ بودجه ۱۴۰۰که موضوع آن فروش دارایی های دولت است و اعتبار آن حدود۱۵۰هزار میلیارد تومان می باشد، ۲۰هزار میلیارد تومان برای آموزش و پرورش در نظر گرفت که از این مبلغ حدود ۲۵۰۰میلیارد تومان برای  رتبه بندی معلمان اختصاص پیدا خواهد کرد که این موضوع برای اولین بار است که در بودجه سالانه مطرح می شود و   به دولت نیز تکلیف و تاکید شد که در راستای اجرایی شدن آن  کمیسیون آموزش و همچنین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیگیر هستند.

رئیس کارگروه اصلاح ساختار بودجه مجلس  با اشاره به اینکه مجلس یازدهم به محرومیت‌زدایی ، ایجاد عدالت و فراهم نمودن بستر مناسب برای عدالت آموزشی  تاکید دارد، افزود: منتظر هستیم تا  لایحه رتبه بندی معلمان که در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است جمع بندی نهایی شود و به صحن علنی ورود پیدا کند تا در جهت تامین اعتبار کامل آن بررسی های لازم از سوی نمایندگان صورت بگیرد.

زنگنه در پاسخ به این سوال که مسئله کمبود معلم هر ساله از سوی آموزش و پرورش مطرح می شود و حتی در مواردی علی رغم گذشت دو ماه از آغاز سال تحصیلی اما هنوز برخی کلاس ها از نداشتن معلم رنج می برند که دود این موضوع بیشتر ازهمه به چشم دانش آموزان بویژه اقشار محروم و حاشیه نشین می رود، از این رو چرا برای این مسئله اقدام اساسی صورت نمی گیرد، اظهار داشت: وجود تعارض منافع و همچنین برخی مصلحت اندیشی های زودگذر منطقه ای  معمولا اجازه جذب نیرو انسانی از طریق یک فرایند رسمی و مستقل را نمی دهند، از طرفی آموزش و پرورش با توجه به بودجه ای که دارد سعی می کند با تامین معلم از روش هایی نظیر حق التدریس، شرکتی و سایر موارد تا حدودی هزینه های خود را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه  پرورش و تربیت تخصص های مورد نیاز جامعه اسلامی با شاخص های معنوی اساس و شالوده کار آموزش وپرورش است ، افزود: مسئله بعدی در این زمینه عدم ظرفیت لازم دانشگاه فرهنگیان برای آموزش است زیرا این دانشگاه طی سال های اخیر در حوزه بودجه ای و همچنین زیرساخت های توسعه ای مورد بی مهری قرار گرفته است. از طرفی در مجلس شورای اسلامی موضوعی مطرح است مبنی بر اینکه از ظرفیت خالی دانشگاه هایی که با دانشگاه فرهنگیان از لحاظ ماموریت تناسب دارند  استفاده شود و آنها در این دانشگاه ادغام شوند تا برای آموزش نیرو انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش از این ظرفیت  استفاده شده و به تدریج مساله کمبود نیروی انسانی در این زمینه برطرف شود.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.