۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 750622

تکاپوی دوباره جریان تخریب

مهدی خالدی / خبرنگار سرویس سیاسی

خارج از همه بحث و جدل‌هایی که در محیط داخلی کشورمان پس از افشای فایل صوتی اخیر سخنان محمدجواد ظریف که از شبکه سعودی «ایران اینترنشنال» سردرآورد برپا شد، در حوزه خارجی نیز این اظهارات نسنجیده پیامدهایی داشت. این گفت‌وگو که برای تاریخ شفاهی دولت یازدهم ضبط شده و طبق ادعاها قرار هم نبوده به این زودی‌ها منتشر شود تا همین حالا هم تبعات گسترده‌ای داشته است. به‌ویژه آن بخش که ظریف به روابط تهران با مسکو اشاره کرده، این روزها به نقل محافل غربی تبدیل شده و سر خط تخریب را به دست کسانی داده که همواره به دنبال گل‌آلود کردن روابط دو کشور هستند.

موج سواری منفی غرب بر رخدادهای فی‌مابین ایران و روسیه البته سابقه دیرینه دارد. آن‌هایی که امروز سخنان ظریف را علم یزید کرده و با انتشار اخبار و تحلیل‌های شیطنت‌آمیز در این‌باره روابط دو کشور را هدف گرفته‌اند، همان‌هایی هستند که چند صباح پیش به بهانه برگزاری نشست دولت‌های ساحلی حوزه خزر که به منظور تعیین تکلیف وضعیت حقوقی این دریا تشکیل شده بود، با هدف تحریک افکار عمومی، ماجرای فروش خزر به روس‌ها را در بوق و کرنا کردند. اما واقعیت آن است که رسانه‌های وابسته به آمریکا و انگلیس نشان داده‌اند هیچ‌گاه برای تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و حتی منافع ملی کشورمان، کوچک‌ترین دلسوزی نداشته و حتی در جهت عکس عمل کرده‌اند، چرا که اگر جز این بود، در جریان تحولات گوناگون سال‌های پس از انقلاب، به‌ویژه تجاوز هشت ساله صدام حسین به کشورمان، موضع معقول‌تری می‌گرفت. مشی این بنگاه‌های خبرپراکنی به‌گونه‌ای است که حتی در سناریوی سخیف تحریف نام «خلیج فارس» نیز بعضاً از همراهی با طرف مقابل دریغ نورزیده و تمام تلاش خود را کرده‌اند، بنابراین بدیهی است که طرح هر ادعایی درباره سهم ایران از خزر، با هر هدفی جز منافع ملت و دولت ایران صورت می‌گیرد. از سوی دیگر نباید مواضع این دسته از رسانه‌ها را در موضوع خرید واکسن کرونای روسی از یاد برد. این جریان تخریب در ماجرای خرید «اسپوتنیک‌وی» روسیه از سوی ایران به‌سرعت موضع گرفتند و مدعی شدند واکسن مذکور تمام مراحل آزمایشی را طی نکرده و از ایمنی کامل برخوردار نیست. ولی امروز ثابت شده اسپوتنیک وی با ۹۷ درصد کارایی یکی از بهترین واکسن‌های موجود علیه کروناست و جریان‌سازی غرب هدفی جز تخریب روابط دو کشور نداشته است.

همین دو نمونه ذکر شده به‌خوبی برای رو کردن تلاش غرب در ضربه زدن به روابط ایران و روسیه کافی است. حال درمی‌یابیم که چرا آن‌ها فایل صوتی ظریف را سر دست کرده و دوباره پروسه تخریب روابط دو کشور را پیگیری می‌کنند. تهران و مسکو این روزها مناسبات ویژه‌ای را طی می‌کنند. پس از اعلام انعقاد تفاهم‌نامه همکاری ۲۵ساله میان جمهوری اسلامی ایران و چین که در ۷فروردین ماه صورت گرفت، رد و بدل شدن پیام میان سران جمهوری اسلامی ایران و روسیه از روندی مشابه حکایت دارد. تهران از تمدید پنج‌ساله معاهده  «اساس روابط متقابل و اصول همکاری ایران و روسیه» استقبال کرده و معتقد است این همکاری باید گسترده و حتی بلندمدت‌تر شود. از سوی دیگر در چند سال اخیر میان دو بازیگر مهم خاورمیانه هماهنگی کم‌نظیری در حل پرونده‌های منطقه شکل گرفته است. ایران و روسیه در از بین بردن ریشه‌ای داعش در سوریه نقش بسیار چشمگیری داشتند. این همکاری مثبت در افغانستان، عراق، لبنان، یمن و سرتاسر خاورمیانه نیز در جریان است. علاوه بر این دو کشور که همواره تحت تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا قرار داشته‌اند، از طریق توسعه قراردادهای دوجانبه، پروسه حذف دلار از مناسبات را کلید زده‌اند. در ادامه این روند پیوستن چین، ونزوئلا، کوبا و دیگر کشورهایی که به نوعی تحت تحریم غرب قرار دارند، می‌تواند امپراتوری دلار را به عنوان مهم‌ترین ابزار تروریسم اقتصادی آمریکا به زیر کشیده و همین واقعیات است که آن‌ها را نگران کرده و برای تخریب روابط بین دو کشور تا این حد به تکاپو انداخته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.