۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 750873

اولویت آمریکا باید مصالحه و پرهیز از تنش با روسیه باشد. این نخستین خط از مقاله‌ای است که اندیشکده نشنال اینترست منتشر کرده و در آن چهار محور راهبردی برای بهبود روابط آمریکا با روسیه به جو بایدن پیشنهاد می‌کند.

۴ راهبرد آمریکا برای کاهش تنش‌ با روسیه

به‌تازگی یکی از مقام‌های ارشد کرملین اظهار کرده مسکو و واشنگتن با پیشنهاد آمریکا در حال تدارک یک نشست دوجانبه بین بایدن و ولادیمیر پوتین هستند. این نشست احتمالاً در کشوری سوم و در حاشیه حضور بایدن در اجلاس گروه ۷ و یا اعضای ناتو رقم خواهد خورد.

نباید فراموش کنیم چنین دیداری در دوران پرتنشی از روابط آمریکا و روسیه اتفاق می‌افتد. بایدن در همان ابتدای دوران ریاست‌جمهوری خود، پوتین را قاتل لقب داد و به دلیل آنچه حملات اخیر سایبری روسیه علیه آمریکا خوانده بود، تحریم‌هایی را بر این کشور اعمال کرد؛ اما او در عین حال تأکید کرده می‌خواهد با پوتین دیدار کند تا از بالا رفتن تنش‌ها میان دو طرف جلوگیری کرده و روابطشان عادی شود. مشخص نیست فضای این نشست چگونه خواهد شد، اما پیش از آن بایدن حدود ۶ هفته وقت دارد تا با چهار محور راهبردی روابط آمریکا و رسیه را به مدار درست خود بازگرداند.

نخست اینکه با وجود تأثیر خوبی که بسیاری از نشست‌های اینچنینی دارد، بایدن نباید ارزش آن را زیاد از حد تصور کند؛ بر خلاف ترامپ که دیدارهای دوجانبه را بسیار مهم می‌دانست و مشخص شد در برخی موارد مثلاً در مورد کره شمالی آنچنان نمی‌توان روی آن حساب باز کرد. بایدن همواره باید ارتباط با روسیه را حفظ کرده و در زمان به وجود آمدن اصطکاک میان دو کشور، آماده حل مشکلات باشد.

در دومین محور بایدن باید از هر فرصتی برای کاهش احتمال تقابل نظامی آمریکا و روسیه استفاده کند. برگرداندن تفاهم‌نامه آسمان آزاد می‌تواند شروع خوبی برای این کار باشد و قدم بعدی را می‌توان در خروج از سوریه قرار داد. در مورد قضیه اوکراین نیز همین قضیه صدق می‌کند و با توجه به صحبت‌های اخیر یک کارشناس نظامی، در بدترین سناریو که حتی اوکراین به دست روسیه بیفتد نیز تأثیر امنیتی کمی برای آمریکا خواهد داشت و نباید به خاطر آن وارد جنگ با روسیه شد.

در مورد سوم بایدن نباید فراموش کند در مورد روسیه یک رابطه دوستانه می‌تواند تأثیر بسیار مثبت‌تری داشته باشد تا اینکه با زبان زور با آن‌ها صحبت کند. به عنوان مثال تحریم‌های اخیر احتمالاً تأثیر کمی در ضربه زدن به روسیه خواهد داشت اما موجب می‌شود بسیاری از راه‌ها برای کم کردن تنش‌ها بسته شود.

محور چهارم و آخر نیز اینکه آمریکا باید همیشه بر همان اصلی که در روابط با روسیه به آن عقیده دارد تکیه کند، یعنی راهبرد اصلی همیشه باید بر محور صلح قرار گیرد؛ چون جنگ سرد به پایان رسیده اما فراموش نکردیم این دو کشور بزرگ‌ترین زرادخانه هسته‌ای جهان را در اختیار دارند و اگر جنگی میان آن‌ها رخ دهد پایان دنیا را رقم خواهد زد؛ پس اگر بایدن در هر نشستی با مقامات روسی شرکت می‌کند، این مهم همیشه باید در گوشه ذهنش باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.