کارشناس مسائل بین الملل گفت: هیئت ایرانی و تیم دولت که مذاکرات را به پیش می‌برند و هدایت می‌کنند ، آنگونه که انتظار می رود به فکر تامین منافع ملی نیستند، بلکه صرفا با هدف تبلیغات انتخاباتی وارد این عرصه شده‌اند و می خواهند با ایجاد یک جو کاذب و ایجاد گشایش‌های مختصری در وضعیت اقتصادی برجام را زنده جلوه دهند.

تفاوت تعلیق و لغو برجام، تفاوت شمشیر روی سر یا شمشیر در غلاف است/ گشایش‌های مختصر اقتصادی حکم آب قبل از قربانی کردن را دارد

دکتر محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل بین‌الملل و استراتژیست در گفت‌وگو با قدس آنلاین به تبعات شرطی شدن اقتصاد در برابر تعلیق تحریم‌ها پرداخت و گفت: گفته می‌شود تعلیق ۱۲۰ روزه یا ۱۸۰ روزه به جای لغو کلیه تحریم‌ها را آمریکایی‌ها در نظر دارند که باز هم بر ما تحمیل کنند، اگر به جای لغو تحریم‌ها، تعلیق صورت بگیرد به معنای این است که همچنان شمشیر تحریم‌ها روی سر اقتصاد ایران باقی می‌ماند.

وی درباره تبعات این موضوع هشدار داد و گفت: قطعاً در چنین شرایطی شرکت‌ها و کشورهایی که از تحریم‌های آمریکا بیمناک هستند و از جریمه کرد خود توسط دولت آمریکا هراس دارند، تمایلی به سرمایه‌گذاری یا اجرای پروژه‌های مشترک در ایران نخواهند داشت، ضمن اینکه اقتصاد ایران شرطی شده و به ضرر اقتصاد کشور و معیشت مردم و تولید تمام می‌شود. 

قدیری ابیانه تعلیق را اینگونه تعریف کرد: تعلیق یعنی اینکه آمریکایی‌ها شمشیر را در غلاف یا کنار نگذاشته‌اند بلکه همچنان شمشیر تحریم روی سر ما نگه داشته شده است و با توسل به این موضوع به دنبال امتیاز گیری‌های غیر برجامی خواهند بود. 

کارشناس مسائل سیاست خارجی و روابط بین‌الملل با انتقاد از عملکرد دولت در مساله چگونگی پیشبرد مذاکرات گفت: مشکل این است که هیئت ایرانی و تیم دولت که مذاکرات را به پیش می‌برند و هدایت می‌کنند ، آنگونه که انتظار  می‌رود به فکر تأمین منافع ملی نیستند، بلکه صرفاً با هدف تبلیغات انتخاباتی وارد این عرصه شده‌اند و می‌خواهند با ایجاد یک جو کاذب و ایجاد گشایش‌های مختصری در وضعیت اقتصادی هم برجام را زنده جلوه دهند و هم افکار عمومی را فریب دهند تا به زعم خود، دوباره این جریان بر کشور حاکم شوند.

وی درباره این موضوع تصریح کرد: آمریکا هم به کرات بیان کرده که خواستار پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات ایران است لذا مذاکرات کنونی هم از سوی آمریکا با این هدف دنبال می‌شود. آنها مایل هستند اصلاح طلبان پیروز میدان انتخابات ریاست جمهوری ایران باشند چرا که آنها را نیروهای غربگرا، تسلیم پذیر و فشار پذیر می‌دانند که حاضر هستند به خاطر منافع جناحی، منافع ملی را فدا کنند. 

محمد حسن قدیری ابیانه در این باره خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها اصلاح طلب‌ها را با این مشخصات ارزیابی کرده‌اند که البته ارزیابی آنها درست است، به همین لحاظ در انتخابات سال ۸۸ تمام امکانات خود را برای حمایت از آقای موسوی و تخریب نیروهای انقلاب به کار گرفتند، همین فعالیت را در سال ۹۲ و ۹۶ برای حمایت از آقای روحانی انجام دادند، آنها اینک نیز تمام تلاش خود را برای شکست نیروهای انقلاب به کار گرفته‌اند، آنچه به عنوان گشایش برجام یا  گشایش مختصر در این باب صورت می‌گیرد به این دلیل از سوی آمریکایی‌ها دنبال می‌شود، شاید به پیروزی اصلاح‌طلبان منتهی شود، یعنی این عمل حکم آبی را دارد که قبل از ذبح  به قربانی می‌دهند. 

قدیری ابیانه گفت: در حال حاضر ارزیابی آنها این است چون اصلاح‌طلبان هیچ جایگاهی نزد افکار عمومی ایران ندارند و به دلیل عملکرد هشت ساله آنها شکست این جریان در شرایط موجود و پیروزی نیروهای انقلاب قطعی است، در چنین شرایطی خط و مشی تبلیغی آنها دعوت مردم به عدم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری است. 

رسانه‌های بیگانه می‌خواهند حال که نیروهای انقلاب پیروز می‌شوند با حداقل آرا پیروز شوند اما اگر به این نتیجه برسند که فریبکاری آنها می‌تواند منجر به پیروزی اصلاح طلبان شود آنگاه افراد را به شرکت در انتخابات و رأی دادن به نفع اصلاح طلبان ترغیب می‌کنند، به این خاطر که برجام به دهان آنها مزه داده است، چون ما به همه تعهدات خود عمل کردیم و آنها به هیچ کدام از تعهدات خود را عمل نکردند. بی تردید چنین عملکردی در  یک دولت واداده تسلیم پذیر و غرب زده و مرعوب ممکن است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.