متجلی شدن آثار قرآنی در رفتار، گفتار و کردار افراد جامعه از مهمترین اهداف نهادها و مجموعه های قرآنی و فرهنگی است که سعی بر آن دارند تا آموزه های قرآن کریم را در قالب های مختلف به دلدادگان مکتب توحیدی ارائه دهند.

توسعه فرهنگ قرآن در بین نسل جوان نیاز جامعه اسلامی است

به گزارش قدس آنلاین، ماه نزول قرآن، یکی از فرصت های طلایی است که می توان با مغتنم شمردن این فرصت پای صحبت های برخی از فعالان قرآنی نشست و درباره تاثیرگذاری فعالیت های قرآنی در ترویج فرهنگ قرآن گپ و گفت داشت. جعفر حسینی، رییس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی یکی از فعالان در عرصه قرآن است که در این مجال با او به گفت و گو نشستیم.

حسینی در ابتدا با اشاره به جایگاه قرآن کریم در جامعه دینی با بیان این که قرآن در طول تاریخ اسلام همواره هدایتگر بشریت از ظلالت ها و پناهگاهش در فتنه ها بوده است، اظهار می کند: در همین راستا همه نهادهای قرآنی می توانند به اندازه توانشان در مسیر گسترش فرهنگ این کتاب نورانی قدم بردارند تا همه مردم بتوانند به فراخور نیاز و استعدادش از این منبع الهی کسب معرفت کنند.

وی به موثر بودن برنامه های قرآنی در نهادینه کردن فرهنگ سبک زندگی قرآنی اشاره می کند و درباره فعالیت های مرکز قران کریم آستان قدس رضوی می گوید: برنامه های این مجموعه در حوزه ترویج  فرهنگ و آموزش قرآن در سطوح مختلف تاثیر به سزایی دارد و انجام فعالیت های قرآنی از سوی این مرکز کمک بزرگی در رفع نیاز های جدی قرآن آموزان می کند.

فعالیت در راه ترویج قرآن موجبات رضایت حق تعالی

رییس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه آموزش روخوانی و روانخوانی گام اولیه ورود به وادی انس با قرآن و آشنایی با معارف علوم قرآنی است، ادامه می دهد: فعالیت های آموزشی، ترویجی و تشویقی همه نهاد های قرآنی می تواند اثر شایسته ای در گسترش مفاهیم قرآنی در بین جوانان و نوجوانان داشته باشد اما زمانی که این برنامه ها از سوی مجموعه عظیمی همچون آستان قدس رضوی انجام شود از گستردگی و ارزشمندی خاصی برخوردار خواهد شد.

وی عقیده دارد که هر گامی در راه آموزش و ترویج قرآن برداشته شود موجبات رضایت حق تعالی را فراهم می کند. او می افزاید: همه فعالیت های قرآنی مثمر ثمر است اما کارهایی که مزین به نام منور امام هشتم(ع) است از تاثیرگذاری ویژه ای برخوردار خواهد شد چرا که آنجایی که ترویج قرآن توسط مجموعه وابسته به عترت صورت می گیرد مطمئناً مخاطبان زیادی پذیرای آن می شوند.

حسینی ادامه می دهد: برنامه های قرآنی این مرکز بسیار ارزشمند و موثر است اما تداوم و استمرار این برنامه های قرآنی ضروری به شمار می آید چرا که امروز مردم بیش از هر زمان نیازمند مفاهیم قرآنی هستند.

وی معتقد است آستان قدس رضوی با ظرفیتی عظیمی که دارد می تواند با تهیه یک سری بسته های قطعی تشویقی  همچون سفر زیاتی عتبات عالیات برای کسانی که علاقه دارند در عرصه های  مختلف قرآن شرکت کنند زمینه جذب مخاطب به ویژه جوانان و نوجوانان را فراهم کند.

توسعه فرهنگ قرآن در بین نسل جوان نیاز جامعه اسلامی

وی طرح تربیت حافظان قرآن را یکی از برنامه های موفق مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در راستای منویات مقام معظم رهبری درباره تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در سطح کشور می داند و اضافه می کند: در حوزه  قرآن از سوی این مرکز برنامه های خوبی ارائه شده است اما طرح تربیت حافظون طرحی بود که در قالب آن استعداد تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان در حوزه حفظ آیات الهی شکوفا شد.

حسینی می گوید: توسعه فرهنگ قرآن در بین نسل جوان نیاز جامعه اسلامی است لذا بهره گیری از ظرفیت های جوانان در حوزه های مختلف همچون مؤذنی و تلاوت قرآن در حرم مطهر رضوی می تواند مشوق خوبی برای نخبه پروری در عرصه قرآن باشد.

این فعال قرآنی حمایت، برقراری ارتباط، ساماندهی و پشتیبانی های معنوی از جلسات و محافل قرآنی را از دیگر خدمات موثر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در نهادینه سازی فرهنگ قرآن و در گستردگی جلسات می شمارد و ادامه می دهد: تعامل و همکاری آستان قدس رضوی با نهاد های قرآنی زمینه ساز هم افزایی مجموعه ها و منشاء خیر و برکات است و  این همکاری ها می تواند در کاهش هزینه ها و گستره اطلاع رسانی بیشتر بسیار تاثیر گذار باشد.

حسینی در ادامه با اشاره به برنامه های مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در ماه بهار قرآن می گوید: اجرای ویژه برنامه هایی همچون ختم قرآن، برگزاری مسابقات قرآنی در مهدالرضا(ع) و... گام های موثری در عرصه تشویق و ترغیب نونهالان برای ورود به حوزه قرآن است.

این مقام مسئول  با بیان اینکه ورود به حوزه های مختلف قرآنی اعم از حفظ، قرائت و... باید از طریق آموزش روخوانی و روانخوانی شروع شود، ادامه می دهد: فراگیران قرآن در عرصه های مختلف باید ابتدا دوره های روخوانی و روانخوانی را بگذرانند تا در سایر عرصه های قرآن نتایج خوبی را کسب کنند.

ارائه خدمات ارزنده در عرصه قرآن

وی درباره فعالیت های قرآنی در دوران کرونا می گوید: بسیاری از فعالیت ها در دوران شیوع ویروس منحوس کرونا کُند شد و برنامه های قرآنی نیز مستثنی از این قضیه نبود لذا بخش زیادی از فعالیت های موسسات قرآنی به تعطیلی کشید اما این موسسات با وفق دادن خودشان با شرایط بوجود آمده سعی کردن بیشتر برنامه هایشان را به صورت غیر حضوری و در فضای مجازی ارائه دهند.

حسینی اشاره ای هم به فعالیت های مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در دوران کرونا می کند و ادامه می دهد: این مرکز در دوران کرونا نیز علاوه بر برگزاری فعالیت هایی که می شد به صورت حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی اجرا شود خدمات ارزنده ای هم در  فضای مجازی  به مخاطبین ارائه داد.

به گفته او در حوزه قرآن هر چقدر هم تلاش کنیم باز هم کفایت از نیازها و پاسخگوی حق قرآن نمی شود اما این فعالیت ها می تواند مفید و پاسخگوی بخشی از نیازهای مخاطبان باشد. قرآن کریم اقیانوسی بی کران رحمت الهی است که در سایه تلاوت، حفظ، تدبر و ... می توان از آن بهره برد.

انتهای پیام/

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.