محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست مشهد دو شکارچی غیرمجاز را در حالی پس از یک ساعت تعقیب و گریز در حاشیه شهر مشهد دستگیر کردند که سعی داشتند بره یکروزه قوچ وحشی را هر طور شده با خود ببرند.

تعقیب و گریز یک ساعته برای دستگیری شکارچیان بره قوچ وحشی

اجرای طرح مهار در سه منطقه

منابع خبری مستقر در مناطق شکار ممنوع و حفاظت شده، ماجرای مشکوک حضور یک موتورسیکلت با دو سرنشین را به اطلاع سرپرست یگان حفاظت محیط زیست مشهد رساندند و آن‌ها که تردد موتورسواران را لحظه به لحظه رصد می‌کردند، مشخصات ظاهری افراد مشکوک را هم مخابره و در اختیار این مقام مسئول در یگان حفاظت محیط زیست مشهد قرار دادند.

با توجه به اینکه پرسه‌زنی افراد مذکور آن هم در منطقه «کوی‌بزنگان» مساوی شده بود با زمان زادآوری حیوانات وحشی مانند قوچ،میش، کل و بز وحشی،«صید محمدخانی» به یک تیم از نیروهای یگان حفاظت محیط زیست مشهد دستور داد هر چه سریع‌تر به محل اعزام و ماجرا را به صورت میدانی مورد بررسی و در صورت نیاز اعمال قانون قرار دهند.

همزمان با اعزام محیط بانان به سمت منطقه‌ای که توسط همیاران محیط زیست مشخص شده بود، تماس مجدد منابع خبری با سرپرست یگان حفاظت محیط زیست مشهد از خارج شدن این افراد از منطقه حفاظت‌شده و حرکت به سمت شهر مشهد حکایت داشت.

کار به اینجا که می‌رسد، این مقام مسئول در یگان حفاظت محیط زیست مشهد که احتمال می‌دهد هرچه شکارچیان غیرمجاز به شهر نزدیک‌تر شوند مسیرهای فرار بیشتری پیش‌روی آن‌ها قرار خواهد گرفت، برای اجرای یک طرح مهار از بسیجیان حوزه مقاومت ۱۰ حضرت مسلم(ع) درخواست کمک می‌کند.

لحظاتی بعد دو تیم از نیروهای بسیج و یک تیم از یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد، سه محور ورودی به شهر(هلالی،خیرآباد و مهدی‌آباد) را به صورت نامحسوس تحت کنترل خود می‌گیرند.

دستگیری متهمان و کشف ادوات جرم

پس از حدود نیم ساعت، افراد تحت تعقیب توسط یک تیم گشتی بسیج رؤیت و به آن‌ها دستور ایست داده می‌شود، اما شکارچیان دست به فرار می‌زنند. موضوع به یگان حفاظت محیط زیست مشهد اعلام و از تیم‌های دیگر خواسته شد برای دستگیری دو شکارچی که یک بره قوچ وحشی هم با خود به همراه داشتند به منطقه بیایند. تعقیب و گریز افراد متخلف حدود یک ساعت به درازا کشید و آن‌ها هر طور که بود قصد داشتند از حاشیه شهر مشهد متواری شوند که در نهایت از سه طرف محاصره و راه فرار آن‌ها بسته شد.

با دستگیری این افراد، از ناحیه آن‌ها یک رأس بره قوچ وحشی از گونه حمایت شده که چند ساعت از تولدش می‌گذشت به همراه یک قفس چکاوک وحشی(برای طعمه کردن)، یک رشته تور هوایی شکار پرندگان وحشی و دام حلقه‌ای دست‌ساز پرندگان کشف و توقیف شد.

در بررسی اولیه هویت افراد دستگیر شده مشخص شد هر دو نفر از اتباع خارجی هستند و یک نفر از آن‌ها به صورت غیرمجاز وارد کشور شده و آن‌ها از شکارچیان حرفه‌ای پرندگان وحشی هستند.

تلاش بی‌نتیجه سه‌ساعته محیط بانان برای بازگرداندن بره به مادرش

بنابراین متهمان به مراجع قضایی منتقل و موتورسیکلت آن‌ها به همراه دیگر ادوات جرم توقیف شد. با توجه به اینکه بره قوچ‌وحشی تازه‌متولد شده توسط این افراد از مادرش ربوده شده بود و حیوان به شدت نیاز به تغذیه داشت، مأموران یگان حفاظت محیط زیست مشهد این حیوان را به سرعت به محل برگرداندند و بیش از سه ساعت بره را در محل رها و به کمین نشستند تا ماده قوچ وحشی برای بردن بره‌اش به محل مراجعه کند، اما این کار هم ثمری نداشت؛ چرا که ترسی که شکارچیان هنگام ربودن بره به مادر وارد کرده بودند او را از منطقه فراری داده بود. از همین رو بره به محل تیمار منتقل و دیگر مراحل انتقالش به سایت تکثیر و پرورش در دستور کار قرار گرفت.

صید محمدخانی، سرپرست یگان حفاظت محیط زیست مشهد گفت: در این عملیات نفسگیر همکاری خوب و ارزشمند فرماندهی و بسیجیان حوزه مقاومت ۱۰ حضرت مسلم(ع) جای قدردانی و تشکر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.