برای نخستین بار است که جشنواره ای ویژه در حوزه رسانه با موضوع امام رضا(ع) برگزار می شود. جشنواره ای که مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی بانی برگزاری آن است و بسیاری از اساتید برجسته حوزه خبر و رسانه داوران آن.

جشنواره رسانه ای امام رضا(ع)؛ بسترساز ترویج گفتمان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، جشنواره رسانه ای امام رضا(ع)، نه فقط به عنوان یک رقابت حرفه ای بین اهالی رسانه، که بستری برای ترویج فرهنگ ناب رضوی و استفاده از ظرفیت های رسانه ای برای این مهم است. موضوعی که گاه از آن غفلت شده و حالا آستان قدس رضوی پای در این عرصه گذاشته تا دست در دست خادمان رسانه ای امام رضا(ع)، برای بسط و توسعه آن تلاش کنند.

دکتر اکبر نصراللهی، دبیر علمی این جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار ما نکات مهمی در ارتباط با این جشنواره و روند داوری آن ارائه کرده است.

 

فرصتی برای شبکه سازی خادمان رسانه ای حضرت رضا(ع)

نصراللهی در ابتدای گفتگو به اهمیت برگزاری این جشنواره اشاره و تصریح می کند: هدف جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)، ایجاد گفتمان رسانه ای در در حوزه فرهنگ و سیره رضوی است تا بتوانیم با شناسایی نقاط ضعف‌ و قوت آن، برای رفع کاستی ها و تقویت این گفتمان تلاش کنیم. همچنین برگزاری این جشنواره فرصت مناسبی برای خادمان رسانه‌ای گمنام امام رضا(ع) در اقصی نقاط کشور فراهم خواهد کرد تا با شناسایی آن ها، شبکه‌سازی بهتری برای ارتباط با آن ها و ارتقاء تولیدات حوزه فرهنگ و سیره رضوی فراهم شود.

 

دریافت آثار فاخر و بدیع

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه درباره ارزیابی اولیه این آثار نیز می گوید: در برخی از رشته‌های این جشنواره آثار بسیار فاخر و بدیع با پردازش نوین دریافت شد که قابل توجه هیات داوران بود و می تواند برای تقویت تولیدات رسانه ای امیدبخش باشد، در برخی بخش ها مثل طراحی بازی های رایانه ای نیز به دلیل نوپا بودن، نیازمند فرصت بیشتری برای آشنایی علاقه مندان و تولید آثار مطلوب در دوره های بعدی هستیم.

وی به یکی از ضعف های موجود در تولیدات رسانه ای این حوزه نیز اشاره و تصریح می کند: ارزیابی اولیه آثار دریافتی نشانگر این بود که به سوژه‌های خارج از حرم رضوی توجه زیادی نشده در حالی که عشق و ارادت به حضرت رضا(ع) معطوف به مشهد و حرم رضوی نیست و موضوعات خارج از حرم مطهر نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و این یکی از شاخص های داوری آثار بود که باید در دوره های آینده مورد توجه اصحاب رسانه قرار بگیرد.

وی می افزاید: در مرحله نهایی ارزیابی نیز، توجه به سوژه اختصاصی، پرداخت متفاوت، جامعیت و تنظیم متناسب با ساختار تولیدات رسانه ای و همچنین توجه به موضوعات پیرامونی حرم مطهر رضوی از جمله معیارهایی است که مورد توجه هیات داوران خواهد بود.

نصراللهی با اشاره به اینکه جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) می تواند موتور محرک فعالیت های رسانه ای بیشتر و تلاش مضاعف خادمان رسانه‌ای در حوزه سیره رضوی باشد، می گوید: داوران جشنواره هم با اتخاذ معیارهای حرفه‌ای تلاش می‌کنند شرایط رقابت مناسب برای تولید آثار فاخرتر را فراهم کند.

 

ارسال بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره

او درباره تعداد آثار دریافتی نیز اظهار می کند: پس از انتشار فراخوان جشنواره و استقبال قابل توجه اهالی رسانه، ۲۵۹۸ اثر به دبیرخانه ارسال شد که شامل ۸۱۲ اثر در بخش رسانه‌های خبری و تحلیلی، ۷۲۳ اثر در بخش رسانه‌های مجازی و ۱۰۶۳ اثر در بخش رسانه‌های صوتی و تصویری می شود.

 

انتخاب ۲۴۰ اثر برای داوری نهایی

نصرالهی در ادامه می گوید: پس از داوری آثار ارسالی توسط هیات داوران، در نهایت ۲۴۰ اثر به عنوان آثار منتخب اولیه انتخاب شد و به مرحله نهایی راه یافت که داوری آن نیز از ۲۵ فروردین ماه آغاز شده و در صورتی که دارای کیفیت لازم برای کسب رتبه های اول تا سوم هر بخش باشد، در نهایت ۴۸ اثر به عنوان آثار برتر بخش های مختلف جشنواره برگزیده و معرفی می‌شوند.

وی به این نکته نیز اشاره می کند که اگر آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره، امتیاز لازم را توسط هیئت داوران کسب نکند، ممکن است همانند دیگر جشنواره‌های معتبر دنیا، در برخی بخش‌ها اثری حائز شرایط کسب رتبه اول تا سوم شناخته نشود و صرفا به تقدیر از پدیدآورندگان بسنده شود.

 

زمان اختتامیه

نصراللهی درباره برنامه ریزی صورت گرفته برای برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره نیز می گوید: با توجه به شرایط کرونایی کشور و شهر مشهد، زمان دقیق برگزاری اختتامیه جشنواره مشخص نیست اما امیدواریم در تیرماه امسال بتوانیم مراسم اختتامیه را برگزار کنیم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.