بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی همواره به عنوان بزرگ‌ترین دغدغه روستاییان در صدر مسائل آن‌ها قرار دارد. در این میان واسطه‌ها نیز در کانون تولید کشور جاخوش کرده و با مانور روی نرخ‌ها، اقتصاد روستایی را به بازی گرفته‌اند.

تنظیم‌بازار از مزرعه

سال‌هاست واسطه‌ها هر گاه قیمت‌ها برای مصرف‌کننده کاهش می‌یابد، برای اینکه از سودشان کاسته نشود، نرخ خرید از کشاورز را پایین آورده تا بدون اینکه پایشان تر شود از این مسیر عبور کنند و در زمانی که قیمت‌ها افزایش می‌یابد باز هم محصول را با کمترین نرخ پیش‌خرید می‌کنند تا کشاورز، سهم چندانی از سود تولید عایدش نشود.

اگرچه حذف واسطه‌ها در میدان بازار کاملاً شدنی نیست ولی قرار است روستاییان که سال‌هاست نام موتور محرکه اقتصاد ملی را یدک کشیده ولی کمترین سهم را از دسترنج خود می‌برند، با گسترش و توسعه روستابازارها از زیر سیطره واسطه‌ها خارج شده و بازی را به نفع خویش به پایان برسانند.

کم شدن فاصله تولید تا مصرف محصولات روستایی

آن‌طور که محمدعلی طهماسبی، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران می‌گوید راه‌اندازی روستابازارها ابتکاری برای کم شدن فاصله تولید تا مصرف محصولات روستایی است. به گفته وی، روستابازارها که توسط اتحادیه‌های تعاون روستایی در مناطق مختلف کشور راه‌اندازی شده، ضمن حفظ و صیانت از کیفیت کالا، محصولات را با قیمت مناسب به مصرف‌کننده می‌رسانند.

ایرج ناصری، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی خراسان‌رضوی به‌ عنوان استانی که پیشتاز راه‌اندازی این شیوه فروش محصولات در کشور است، در گفت‌وگو با خبرنگار ما، روستابازارها را محل تأمین مستقیم کالا از کشاورزان می‌داند که محصولات را بی‌هیچ واسطه‌ای از مزرعه به سفره مردم می‌رسانند.

وی توانمند کردن روستاییان را در گرو پشتیبانی از تولید، کمک به فراوری محصولات کشاورزی و باغی، ایجاد و تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی در مناطق روستایی و کمک به بازاریابی و فروش محصولات این قشر دانست و افزود: از «روستابازار» می‌توان به‌ عنوان راهکاری نام برد که ضمن کاهش هزینه‌های خرید برای مصرف‌کننده و تنظیم بازار محصولات این حوزه، از نگرانی‌های تولیدکننده برای فروش و عرضه تولیداتش در زمان مناسب می‌کاهد.

ناصری با اشاره به ضرورت  پشتیبانی‌ از تعاونی‌های تولید روستایی و مانع‌زدایی‌ها از مسیر این فعالیت اقتصادی سالم، می‌افزاید: توسعه روستابازارها در گرو نقدینگی بیشتر برای تأمین کالا از سطح روستاها و داشتن مکان‌های مناسب برای عرضه محصولات است.

وی می‌گوید: در کنار فروشگاه‌های روستابازار مراکز دیگری برای جمع‌آوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی با عنوان «بارانداز» پیش‌بینی‌شده که محصولات به ‌صورت متمرکز در این نقطه با رعایت استانداردهای لازم بسته‌بندی و با قیمت ۱۰ تا ۱۵درصد زیر قیمت بازار به مردم عرضه می‌شود. به گفته وی، با راه‌اندازی فروشگاه‌های مجازی عرضه محصولات کشاورزی، اختلالاتی که در زنجیره تأمین و ارزش محصولات از مزرعه تا سفره وجود داشت، برطرف شده و یک فرصت ایده‌آل برای کسب‌وکارهای این حوزه به وجود آورده است تا هم کشاورز از فروشش راضی و هم مصرف‌کننده از خریدش خشنود باشد. وی معتقد است: روستابازارها و فروشگاه‌های مجازی محصولات کشاورزی با افزایش توان اقتصادی خانوارهای روستایی، روستاها را به ماهیت واقعی خود یعنی تولید برمی گردانند که بی‌شک کلیت اقتصاد کشور و تمامی آحاد جامعه از مزایای آن منتفع خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    خوب همه جوره