سامانه «هیئت آنلاین» به آدرسHeyatonline.ir مرجع پخش زنده برنامه‌های هیئت‌ها و مراسم‌های مذهبی است که هدفش تسهیل دسترسی مخاطبان به محتواهای مذهبی و رویدادهای زنده در شرایط بحران کرونا بوده است.

برنامه‌های برخط، کارکرد ارزش افزوده‌ای دارند

این سامانه در ماه مبارک رمضان، ویژه برنامه‌ای را حوالی افطار به صورت برخط روی سامانه می‌برد. ویژه برنامه رمضانی «هیئت آنلاین» به کارگردانی امیر تاجیک و اجرای صابر خراسانی در قالب گفت‌وگو با شاعران آیینی، قاریان برتر، وعاظ، سخنرانان مذهبی و مداحان شاخص کشور تولید شده است. این برنامه به مسائل کمتر پرداخته شده زندگی میهمانان خود، از کودکی، ترس‌ها و دغدغه ها، تأثیر فضای مجازی در هیئت‌ها، تجربه مرگ و ناگفته‌هایشان می‌پردازد. ماشاءالله عابدی، مهدی سلحشور، برادران خمسه، امیر عباسی، حامد علیزاده، مجید تال و تعداد دیگری از چهره‌های سرشناس، وعاظ برتر و شعرای آیینی میهمانان این برنامه بوده‌اند. «هیئت آنلاین» با نویسندگی حامد عسگری، شاعر آیینی خوب کشورمان در ۳۰ قسمت از اواخر فروردین ماه تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد. با امیر تاجیک، کارگردان برنامه رمضانی «هیئت آنلاین» درباره جزئیات ساخت این برنامه و ظرفیت‌های فضای مجازی برای تولید برنامه‌های مناسبتی و مذهبی گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.

جرقه ساخت برنامه «هیئت آنلاین» چطور زده شد؟

همزمان با تداوم ارائه سرویس پخش زنده به هیئت‌ها و مراسم‌های مذهبی در سامانه «هیئت آنلاین» برخی شخصیت‌های فرهنگی و مذهبی پیشنهاد کردند هیئت امنای این سامانه در حوزه تولید محتوای فاخر مذهبی برای فضای مجازی نیز فعال شوند. شاید دلیل این امر ارتباطات گسترده با هیئت‌های مذهبی و چهره‌های شاخص این حوزه بود. البته پیش از این تولید چند کلیپ تصویری و سرود توسط تیم محتوای سامانه انجام شده بود اما این‌بار با برنامه‌ریزی مناسب، تصمیم به تولید ویژه برنامه‌ای برای ماه مبارک رمضان گرفتیم. نام برنامه را هم «هیئت آنلاین» گذاشتیم. اولویت اصلی در تولید نیز بر غنای محتوایی و کیفیت تولید متمرکز بود. الحمدلله تا اینجای کار بازخورد مناسبی هم از مخاطبان گرفته‌ایم.

میهمانان برنامه و محورهای گفت‌وگو در این برنامه بر چه اساسی انتخاب می‌شوند؟

واقعیت این است که انتخاب از میان انبوه خادمان اهل بیت(ع) برای حضور در برنامه امری سنگین و زمانبر بود. لازم بود برخی میهمانان از شهرهای دیگر برای ضبط به تهران بیایند که این کار را دشوار می‌کرد. در نهایت با تشکیل یک تیم فکری و راهنمایی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین محمد زمانی توانستیم فهرست اولیه‌ای تهیه کرده و سپس رایزنی برای حضور میهمانان در برنامه را شروع کنیم. به هر حال با لطف خدا، همت خادمان هیئت آنلاین و همراهی میهمانان توانستیم ۳۱ نفر از چهره‌های شاخص را برای حضور در برنامه دعوت کنیم. ضبط برنامه گاهی تا نیمه شب به طول می‌انجامید اما انگیزه بالای تیم تولید راه را هموار می‌کرد و با همین منطق توانستیم در مدت زمان پیش بینی شده کار تولید را به سرانجام برسانیم.

چطور به صابر خراسانی برای اجرای برنامه رسیدید؟

از آنجایی که آقای خراسانی پیش از این هم در حوزه اجرا و تولید محتواهای مذهبی فعال بود و روابط خوبی هم با برخی میهمانان برنامه داشت، از ایشان دعوت کردیم در این مسیر همراه ما باشند. همکاری آقای خراسانی با آقای حامد عسگری (نویسنده برنامه) به منزله ارزش افزوده ای بود که تبلورش در کیفیت تولیداتی است که با استقبال مخاطبان و عاشقان اهل‌بیت (ع) همراه شده است.

آیا هیئت آنلاین می‌خواست جای خالی هیئت‌های مذهبی  را  پر کند؟

فراموش نکنیم که هیئت آنلاین بستری است که در اختیار هیئت‌ها قرار گرفته تا از آن طریق برنامه‌های خود را با ترافیک رایگان در اختیار مخاطبان‌شان قرار دهند. این سامانه در حقیقت در کنار هیئت‌ها و به منزله ارزش افزوده‌ای است که دسترسی به محتوا را برای مخاطبان هیئت‌های مذهبی هموار می‌کند. هدف از راه‌اندازی هیئت آنلاین این بود که هیئت‌های مذهبی از بستری اختصاصی و داخلی  برای پخش و آرشیو رایگان برنامه‌هایشان بهره ببرند،.

به نظر شما هیئت‌های آنلاین چه فرصت‌ها و تهدیدهایی را در شرایط کرونا، پیش رو دارند؟

در دین مبین اسلام همواره بر انجام اعمال مذهبی به صورت دسته جمعی تأکید شده است. در شرایطی که حضور فیزیکی در یک مراسم ممکن است جان افراد را به خطر بیندازد، بستری برای نشر محتوا به صورت آنلاین فراهم شده است. به‌علاوه گاهی دوری مسافت و مشکلات دیگر مانع حضور افراد در مراسم مدنظرشان می‌شد که امکانات مبتی بر اینترنت سبب رفع این مشکلات شده است. از سوی دیگر استفاده از رسانه‌های نوین هم امری ضروری برای هیئت‌ها و مراسم‌های مذهبی است و طبیعتاً اگر این ویروس منحوس روزی از بین رود، هیئت‌ها باید تلاش کنند تا از بستر فراهم شده برای انتقال محتواهای خود به مخاطبان متعدد در اقصی نقاط جهان استفاده کنند.

برنامه‌های آنلاین می‌توانند جای برنامه‌های تلویزیونی را بگیرند؟

به نظر می‌رسد که بستر مدیوم رسانه‌ای تلویزیون و مدیوم فضای مجازی هر کدام کارکرد خود را دارند. اگر به حکم رهبر معظم انقلاب برای دو رئیس اخیر سازمان صداوسیما هم دقت کنید، می‌بینید که بر حضور مؤثر در فضای مجازی تأکید مؤکد شده است. شاید صحیح تر این باشد که بگوییم محتوای مناسب چه در تلویزیون و چه در فضای آنلاین، مخاطب خود را پیدا خواهد کرد، البته به دلیل فراگیرشدن استفاده از تلفن‌های هوشمند، مخاطبان از طریق فضای مجازی آسان‌تر به محتوای مورد نظرشان دسترسی پیدا می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.