یک باند حرفه‌ای قاچاق داروهای تولید داخل به کشور افغانستان پس از یک ماه تلاش و ردزنی‌های پلیس فرودگاه مشهد متلاشی شد.

رد پای برخی داروخانه‌ها در قاچاق دارو به خارج

ردزنی پلیس و دستورات دقیق مقام‌قضایی

حدود یک ماه پیش بود که مستنداتی از فعالیت یک باند قاچاق دارو روی میز قاضی‌طباطبایی، جانشین دادسرای انقلاب مشهد قرار گرفت. بررسی‌های اولیه ماجرا حاکی از آن بود که چند تبعه افغانستانی پشت پرده موضوع بوده و به صورت گسترده‌ای در حال فعالیت هستند.

در حالی که مقام‌قضایی به صورت مستقیم و لحظه‌ای دستورات مورد نیاز را برای شناسایی و وارد آمدن ضربه نهایی به باند قاچاق داروهای تولید داخل به خارج از کشور را صادر می‌کرد، تحقیقات تکمیلی حاکی از آن بود که اعضای باند به واسطه ارتباط گیری با برخی از داروخانه‌دارها و به احتمال قوی برخی شرکت‌های پخش دارو، توانسته‌اند داروهای مختلفی را از چرخه توزیع قانونی خارج و پس از انتقال به خانه امن خود بسته‌بندی و از کشور خارج کنند.

پس از چند روز تلاش و کنترل نامحسوس تحرکات اعضای باند، مأموران دریافتند یکی از داروخانه‌دارها به صورت مستقیم با متخلفان در ارتباط  بوده و قرار است محموله دیگری از داروها را در زمان خاصی تحویل قاچاقچیان دارو بدهد.

هماهنگی قضایی با جانشین دادسرای انقلاب مشهد انجام شد و متهمان در حالی که در حوالی خیابان امام‌خمینی(ره) و در یک انبار مخفی سرگرم انتقال داروها بودند، دستگیر شدند.

با دستگیری متهمان مشخص شد این افراد پس از هر بار جمع‌آوری و خرید داروها، این اقلام باارزش را از مرزهای شرقی خارج می‌کردند.

سردار ابراهیم قربان‌زاده، جانشین فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی که صبح روز گذشته در نمایشگاه کشف داروهای قاچاق حضور داشت، گفت: در راستای انجام یکی از مأموریت‌های  اصلی پلیس که همان مبارزه با قاچاق دارو به خارج از کشور است،همکاران ما در پلیس فرودگاه خراسان‌رضوی (شهید هاشمی‌نژاد) به رفت و آمدهای تعدادی از اتباع خارجه مشکوک می‌شوند.

وی ادامه داد: رصدهای پلیسی مشخص کرد این افراد قصد انتقال مقداری داروی تولید داخل تحت عنوان بار مسافری به خارج از کشور را دارند.

جانشین فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی تصریح کرد: این موضوع حساسیت مأموران پلیس فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد را برمی‌انگیزد و موجب می‌شود اقدام‌های متهمان مورد رصد قرار بگیرد. در مراحل اولیه انتقال دارو به خارج  از کشور با حجم قابل‌توجهی روبه‌رو نبود و برخوردی صورت نمی‌گیرد تا تمامی جوانب کار سنجیده شود.

وقتی افراد مذکور تحت کنترل قرار می‌گیرند کار به جایی می‌رسد که مشخص می‌شود این افراد در امر قاچاق داروی تولید داخل به خارج از کشور فعالیت دارند.

سردار قربان‌زاده بیان کرد: در ادامه با تلاش مأموران پلیس فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد باند تهیه و انتقال دارو به خارج از کشور شناسایی شدند.

در این زمینه تمامی اعضای باند شناسایی شده و دو نفر تبعه خارجی و دو نفر ایرانی هم دستگیر شده‌اند. به این واسطه  یک داروخانه که با متخلفان همکاری داشت هم پلمب شده است. تعدادی از متهمان این پرونده متواری هستند که دستگیری آن‌ها در دستور کار قرار دارد.

این مقام‌انتظامی بیان کرد: متهمان تصمیم داشتند داروها را در پوشش اتصالات لوله از کشور خارج  کرده و به کشور افغانستان قاچاق کنند. تمامی شبکه‌های داخلی که با این افراد همکاری می‌کردند هم مورد شناسایی قرار گرفتند.

وزن داروهای کشف شده چیزی نزدیک به ۱۳ تن بوده که براساس اعلام کارشناسان ارزش آن حدود ۱۴میلیارد ریال است.

همراهی برخی داروخانه‌ها با قاچاقچیان

مهرافشان،کارشناس دارویی مدیریت دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تمامی این داروها تولید داخل بود و در چرخه‌ای با اسم قاچاق معکوس قرار گرفته و قرار بوده به کشور افغانستان منتقل شود. وی در پاسخ به این پرسش که اگر این داروها در اختیار داروخانه‌ها بود چگونه از چرخه توزیع خارج شده است، گفت:قطعاً این اقدام تخلف است. در این راستا چرخه‌ای با نام توزیع رسمی دارو داریم که شرکت‌های پخش، دارو را در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌دهند. هر دارویی خارج از این روش توزیع شود، به آن قاچاق گفته می‌شود. مشخصاً این حجم از دارو وارد داروخانه نشده و مستقیم به انبار دیگری منتقل و از آنجا مبادله صورت گرفته است.

وی در واکنش به این نکته که وظیفه نظارت متولیان ماجرا در دانشگاه علوم پزشکی چه می‌شود، بیان کرد: این حجم از دارویی که کشف شده متعلق به یک داروخانه نبوده و داروخانه‌ها هم به میزان مصرفی که در سال دارند می‌توانند از شرکت‌های پخش دارو خریداری کنند و امکان دارد در این میان بیشتر از حجم روزانه هم خریداری و به مکانی دیگر انتقال دهند که دور از چشم مأموران نظارتی باشد و در ادامه به خرید و فروش غیرقانونی اقدام کنند.

این مقام مسئول اشاره‌ای هم به برخورد با داروخانه‌های متخلف کرد و ادامه داد: قطعاً با این داروخانه‌ها برخورد خواهد شد و داروخانه‌ای که مبادرت به قاچاق دارو بکند موضوع در کمیسیون مربوط بررسی شده  و علاوه بر اینکه صلاحیت مسئول فنی داروخانه لغو می‌شود، این فرد دیگر نمی‌تواند به عنوان دکتر داروساز در هیچ کجا فعالیت کند. اگر تخلف گسترده باشد هم نسبت به لغو موقت و یا دائم پروانه تأسیس داروخانه اقدام خواهد شد.

ماجرای دپوی دارو در انباری مخفی

وی در مواجهه با این پرسش که در این پرونده یک داروخانه‌دار داروها  را به انباری مخفی و چند کیلومتر دورتر از داروخانه منتقل کرده بود، آیا این اقدام مجاز است، گفت: براساس قانون هر داروخانه می‌تواند یک انبار نگهداری دارو معرفی کند که در نهایت در ۲۰۰متری داروخانه باشد. انبار هم باید به ما معرفی شود تا از نظر گرما، سرما و دیگر موارد بهداشتی مورد بررسی و تأیید قرار بگیرد، اما در این پرونده انبار به ما معرفی نشده و فاصله انبار با داروخانه بیشتر از حد مجاز بود.

در حاشیه نمایشگاه کشف محموله داروی قاچاق، به سراغ متهمان پرونده رفتیم. یکی از متهمان که از اتباع‌خارجه بود در تشریح نحوه همکاری خود با باند قاچاق دارو گفت: تمامی اقدام‌ها زیر نظر... بود  که او هم جزو اتباع است و من فقط داروها را تحویل و بسته‌بندی می‌کردم.همچنین فردی که محموله‌های دارویی را در شهر منتقل می‌کرد، مدعی شد: من راننده بودم و برای هر بار جابه‌جایی دارو ۱۰۰هزارتومان می‌گرفتم. عامل اصلی با من تماس می‌گرفت و آدرس تحویل گرفتن بار را اعلام می‌کرد و من نمی‌دانم او از کجا دارو تهیه می‌کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.