رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی از تهیه طرح کلی راه‌اندازی مدرسه فقاهت عالم آل محمد(ص) با هدایت‌ تولیت آستان قدس رضوی خبر داد و گفت: هدف ما از تأسیس این مرکز علمی انجام مطالعات فقهی در سطح عالی و تامین نیازهای جامعه در حوزه تعلیم و تربیت است.

تأسیس مدرسه فقاهت عالم آل محمد(ص) با محوریت مطالعات فقهی در سطوح عالی

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سید حسن وحدتی شبیری در همایش ملی «سنت‌های کارآمد و تدریس موفق» که با حضور رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و مدیر حوزه علمیه خراسان و سایر علمای و طلاب در مدرسه میرزا جعفر واقع در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، بر لزوم احیاء و به روزرسانی سنت‌های کهن حوزه‌های علمیه توسط طلاب و روحانیون تاکید کرد.

تقویت سنت شاگردپروری با ایجاد رابطه محبت آمیز میان استاد و شاگرد

وی با اشاره به تاکیدات اساتید برجسته ای همچون آیت الله سید حسن مرتضوی بر تقویت سنت شاگردپروری افزود: یکی از مولفه‌های مهم این سنت دیرینه، ایجاد رابطه محبت آمیز و صمیمی میان استاد و شاگرد است که این عالم ربانی برای ایجاد رابطه محبت آمیز و عمیق‌ میان خود و شاگردان‌شان بسیار تلاش می‌کنند چراکه در صورت تثبیت و تحکیم آن، این رابطه عاطفی ناگسستنی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی تثبیت و تحکیم رابطه محبت آمیز میان شاگرد و استاد را سرمایه‌ای ماندگار و ابدی برای استاد دانست و گفت: ایجاد رابطه محبت آمیز و صمیمی میان استاد و شاگرد زمینه ساز بیان نکات ناب اخلاقی و اعتقادی، نصیحت‌های عالمانه و هدایت داهیانه از سوی استاد نسبت به شاگردان است.

وی در بخش دیگر از سخنانش به طرح کلی تأسیس مدرسه فقاهت عالم آل محمد(ص) با هدایت‌های تولیت آستان قدس رضوی اشاره و عنوان کرد: با مشورت علما و بزرگان، اساسنامه و شیوه‌نامه تربیتی، آموزشی و پژوهشی مدرسه فقاهت عالم آل محمد(ص) در دست تهیه است.

وحدتی شبیری اضافه کرد: محور فعالیت مدرسه فقاهت صرفا مطالعات فقه رایج نیست بلکه تفسیر، کلام و فلسفه اسلامی به میزان مطالعات پیشرفته اجتماعی انجام خواهد شد از همین رو هدف ما از تأسیس این مرکز علمی انجام مطالعات فقهی در سطح عالی است.

وی با بیان اینکه طبق توصیه و تاکید آیت الله مرتضوی مدرک گرایی را در مدرسه فقاهت عالم آل محمد(ص) حذف کرده‌ایم، عنوان کرد: تقویت ملکه استنباط برای فضلا و تامین نیازهای جامعه در حوزه تعلیم و تربیت دو هدف اساسی این مدرسه است.

همچنین حجت الاسلام سید محسن مرتضوی، مولف کتاب درس‌های مکاسب آیت‌الله سید حسن مرتضوی در پایان این همایش به تشریح تاریخچه تحصیل و تدریس این عالم ربانی در نجف اشرف و مشهد مقدس پرداخت و گفت: به زودی کتاب «شرح تحریر الوسیله آیت‌الله سید حسن مرتضوی» به همت مدیریت حوزه علمیه خراسان چاپ و منتشر خواهد شد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.