ختم شدن ضیافت یکماهه رمضان به عید سعید فطر و گره خوردن همه آنچه در این ماه بر بندگان خدا از روزه‌داری، شب‌زنده‌داری و احیا، استغفار و دعا و... گذشته با نماز عید و زکات فطریه قطعاً فلسفه‌ای دارد که دانستن آن به نگه‌داشت و استمرار دستاوردهای رمضانی بندگان کمک می‌کند.

عیدفطر حلقه وصل انفاق وبندگی است

از این‌رو، در آستانه عید سعید فطر و به منظور بررسی چرایی این پیوند با حجت‌الاسلام والمسلمین  محمدباقر علم‌الهدی، رئیس مرکز آموزش عالی حضرت قاسم‌بن الحسن(ع) و کارشناس معارفی رسانه ملی در برنامه‌هایی همچون «یاد خدا» و «قرآن؛ مشاور زندگی» گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علم‌الهدی درباره چرایی ختم شدن ماه میهمانی خدا به عید فطر اظهار می‌کند: فطر، عید بندگیِ بندگان خوب خداست؛ عیدی که انسان‌های خوب و مؤمنان راستین در کنار سفره معرفتی خدای عالم توانسته‌اند رضایت حضرت حق را جلب کرده و مشمول عنایات خاص او شوند و به میمنت و شکرانه چنین توفیقی که خدای متعال در عید فطر نصیب بندگان خوب خود می‌کند جشن گرفته و خرسند از درک یک ماه رمضان دیگر هستند؛ ماهی که در آن کنار سفره با خیر و برکت قرآن نشسته و در شب‌های قدر با دعا و استغاثه و احیا و مناجات، مسیر یک سال آینده خویش را رقم زده‌اند.

فلسفه زکات فطریه

کارشناس معارفی رسانه‌ ملی با اشاره به وجوب زکات فطر برای آن‌ها که ضیافت الهی را درک کرده‌اند، می‌گوید: زکات فطر، زکات جسم و بدن انسان است، باید توجه داشت گزاره‌های دینی همیشه انسان را در بطن و کف جامعه می‌بینند و همه مسائل جامعه را به هم مرتبط و انسان‌ها را مسئول کمک‌رسانی به یکدیگر و حمایت از هم در مقابل ناهنجاری‌های اجتماعی می‌دانند، از این‌رو، در عید سعید فطر به شکرانه یک ماه عبودیت و بندگی و به دلیل حضور مؤمنان در کنار پروردگار عالم فراخوان می‌شود تا بندگان با فطریه نخست زکات سلامتی جسم خود را بپردازند و از دیگر سو محرومان و ضعفای جامعه را نیز از شادی عید و برکات آن بهره‌مند کنند.

وی در ادامه تصریح می‌کند: وقتی در ماه مبارک رمضان که ماه بندگی و عبودیت و ضیافت الهی است توفیق حضور یافته‌ و به تناسب ظرفیت وجودی‌مان از قرآن و دعا مدد گرفته‌ایم، حال که به روز عید فطر رسیده‌ایم همان‌طور که روزه رمضان کمک کرد حال فقرا و محرومان را درک کنیم اینک با زکات فطریه، نیازمندان را در شادی خود سهیم می‌کنیم تا همه از سرور و نشاط این عید بندگی بهره ببرند.

 زکات فطر با موارد مصرف مشخصی که دارد، فرصت درک شادی عید را برای ضعفا و فقرای جامعه نیز فراهم می‌کند.

نماز عید؛ نقطه آغاز عمل به تصمیمات رمضانی

حجت‌الاسلام والمسلمین علم‌الهدی درباره فلسفه نماز عید فطر پس از یک ماه عبودیت و حضور در ضیافت الهی، بیان می‌کند: در ادبیات دینی ما عید را به عنوان فرصتی صرفاً برای خوشگذرانی معرفی نکرده‌اند بلکه عید فرصت بندگی و شکرگزاری به درگاه خداست نه غفلت و لاابالی‌گری.

پس از یک ماه بندگی و تلاوت قرآن و سپری کردن شب‌های قدر که ملائکه در آن به زمین نازل و زمینی‌ها میزبان اهالی آسمان شدند خدای عالم از ما می‌خواهد نماز بگزاریم و با نماز عید در حقیقت پایان حضور در ماه بندگی و میهمانی خدا را اعلام و اجرای برنامه‌هایی را که در رمضان‌المبارک برای زندگی آینده ترسیم کرده‌ایم، آغاز می‌کنیم. رمضان ماه فرصت‌سازی و تصمیم‌گیری برای آینده و عید فطر و نماز آن نقطه شروع عمل به این تصمیمات است.

وی تأکید می‌کند: عید فطر نقطه عطف عمل به تصمیماتی است که در شب‌های قدر گرفته‌ایم.

تصمیم تا به مرحله اجرا نرسد فقط در حد فرضیه و حرف باقی می‌ماند اما در عید فطر نماز بندگی به جا می‌آوریم و خدا را برای درک رمضانی دیگر و گرفتن تصمیماتی که راه رسیدن به سعادت است، شکر می‌کنیم.

 این سنت قرآن است؛ چنان‌که خداوند پس از اعطای حضرت زهرا(س) به عنوان خیر کثیر به پیامبر(ص) در سوره مبارکه کوثر می‌فرماید: نماز بخوان و قربانی (انفاق) کن. نماز عید فطر هم که با زکات و انفاق در حق فقرا همراه است شکرانه‌ درک دوباره ضیافت رمضان و اتفاقات مبارک ناشی از این درک و حضور است.

۲ رابطه‌ای که مؤمنان باید مدیریت کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین علم‌الهدی با اشاره به پیوند محکم نماز و زکات در آموزه‌های اسلامی و تجلی این پیوند در عید سعید فطر، اضافه می‌کند: در ادبیات دینی ما بر دو رابطه توصیه مؤکد شده است، یکی رابطه انسان با خدا و دیگری رابطه انسان با انسان.

 حلقه وصل ارتباط با خدا نماز است اما آنچه رابطه ما با خلق خدا را سامان می‌دهد، انفاق است.

 از این‌رو، در ارتباط با خدای عالم همان مقدار که نماز نقش و تأثیر دارد، سیر کردن شکم فقرا و محرومان و دست‌گیری از ضعفا و نیازمندان و بازگرداندن آن‌ها به جامعه نیز مهم است؛ یعنی صرف ارتباط با خدا از شاهراه نماز کافی نیست بلکه با انفاق است که این مسیر کامل می‌شود و عید فطر فرصت پیمودن هر دو این راه‌ها را در کنار هم به بندگان می‌دهد.

چرا در عید فطر ندبه می‌خوانیم؟

رئیس مرکز آموزش عالی حضرت قاسم‌بن الحسن(ع) در پاسخ به این پرسش که چرا در عید فطر به خواندن دعای ندبه توصیه شده است، می‌گوید: در دعای ندبه به دنبال رسیدن به صبح طلایی بشریت و آن فرجام نیک و ساحل نجات و عصر طلایی تاریخ هستیم؛ عصری که در آن انسان‌ها در پرتو وجود مقدس امام عصر(عج) به کمال عبودیت دست می‌یابند.

در عید فطر که عید بندگی و شکرگزاری از عنایات خدای عالمیان است با دعای ندبه افقمان را درک آن دولت موعود معرفی می‌کنیم چراکه عید حقیقی با ظهور منجی و مصلح جهانی رخ می‌دهد و همه جهان را بهره‌مند می‌کند.

 در عید فطر دعای ندبه می‌خوانیم تا فراموش نکنیم باید در پی درک آن عصر آرمانی باشیم.

مهم‌ترین توصیه آیات قرآن دست‌گیری از محرومان است

وی با بیان اینکه مهم‌ترین توصیه آیات قرآن دست‌گیری از محرومان است، می‌افزاید: به‌ویژه امروز که مشکلات اقتصادی فزاینده شده باید مددکار هم باشیم تا بسترهای لازم برای ظهور امام زمان(عج) در جامعه شکل بگیرد.

 ویژگی اصلی حکومت مهدوی کنار هم قرار  گرفتن  با همدلی، خوشبختی و سعادت است

ویژگی اصلی حکومت مهدوی در عصر ظهور امام مهدی(عج) آن است که مردم در کنار هم و با همدلی، خوشبختی و سعادت را درک می‌کنند و عمق صمیمیت و عشق میان مردم در آن حکومت دیده می‌شود.حجت‌الاسلام علم‌الهدی در پایان خاطرنشان می‌کند: قرار است حکومت ما و زندگی‌های ما زمینه‌ساز ظهور دولت یار باشد؛ پس با دست‌گیری از یکدیگر و ابراز عشق و محبت در حق هم، بستر روی کار آمدن دولت کریمه را فراهم کنیم تا شاهد روز رهایی از زیر بار همه ظلم‌هایی که جهان بشریت بر بشریت وارد کرده، باشیم. در این میان، زکات فطره پس از یک ماه روزه‌داری این فرصت را به منتظران برای زمینه‌سازی ظهور اعطا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.