معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همه افراد بالای ۷۵سال که تاکنون برای تزریق واکسن کرونا با آنها تماسی گرفته نشده است می توانند از طریق تماس با سامانه ۱۹۱از نزدیکترین مرکز بهداشتی برای تزریق این واکسن اطلاع پیدا کنند.

 آگاهی از مراکز تزریق واکسن کرونا از طریق تماس با سامانه۱۹۱/هیچ گونه تیم غربالگری و واکسیناسیون میدانی نداریم

دکتر مهدی قلیان در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: در حال حاضر واکسیناسیون کرونای افراد بالای ۷۵سال در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال انجام می باشد.

*محفوظ بودن سهمیه

وی تصریح کرد: به طور میانگین ۶۰درصد از افراد بالای ۸۰سال در این دانشگاه واکسن کرونا را دریافت کرده اند به عبارتی در برخی از شهرستان ها نظیر رشتخوار حدود ۸۵درصد جمعیت هدف واکسیناسیون کرونا  و در برخی نیز کمتر از ۶۰درصد واکسینه شده اند.

قلیان با بیان اینکه تاکنون برای افرادبالای ۸۰سال در این دانشگاه ۳۲هزار دوز واکسن استفاده شده است، بیان داشت: حدود ۶۱هزار نفر از افراد بالای ۸۰سال  در دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای پرونده سلامت هستند که با انها برای دریافت واکسن تماس گرفته شده است و  بین ۲۰تا۲۵درصد از آنها عنوان کرده اند که تمایلی برای دریافت این واکسن ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در حال حاضر که تزریق واکسن افراد بالای ۷۵سال را شروع کرده ایم به معنای این نیست که اگر فردی بالای ۸۰سال به مراکز بهداشتی برای دریافت واکسن مراجعه کند به وی گفته شود که سهمیه واکسن شما از بین رفته است و باید در زمان مقرر مراجعه می کردید بلکه سهمیه افراد محفوظ است و هر زمانی که تمایل داشته باشند می توانند استفاده کنند.

*سامانه۱۹۱

وی با اشاره به اینکه تاکنون برای افراد بین ۷۵تا ۷۹سال نیز در این دانشگاه ۱۲هزار و ۲۱دوز واکسن تزریق شده است، افزود: همه افراد بالای ۷۵سال که تاکنون برای تزریق واکسن با آنها تماسی گرفته نشده است می توانند از طریق تماس با سامانه ۱۹۱از نزدیکترین مرکز بهداشتی برای تزریق واکسن کرونا اطلاع پیدا کنند، همچنین لیست کامل مراکز تزریق واکسن کرونا در سایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد موجود می باشد، از طرفی یک مرکز خودرویی در شهرک دانش سلامت مشهد نیز تزریق واکسن کرونا را انجام می دهد و افراد می توانند با خودرو به این مرکز مراجعه کرده و بعد از تزریق واکسن از محل خارج شوند.

*ممنوعیت تزریق واکسن کرونا

قلیان ادامه داد: تزریق این واکسن برای همه افراد بالای ۷۵سال به جز ؛ افرادی که سابقه حساسیت به تخم مرغ یا ماده غذایی خاصی داشته باشد و همچنین افرادی که به تازگی دچار کرونا شده اند یا علائم این بیماری را دارند، منعی ندارد و برای مبتلایان به کرونا، پس از اینکه بهبود پیدا کردند باید ۴هفته سپری شود تا شرایط لازم برای تزریق این واکسن را پیدا کنند.

وی اظهار کرد: تزریق واکسن کرونا برای پاکبان هایی که با زباله های عفونی و همچنین پسماند و تفکیک زباله در ارتباط هستند توسط مرکز بهداشت شماره ۲مشهد در حال انجام است .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: واکسن کرونا فقط برای افرادبالای ۱۸سال باید تزریق شود و برای اقشاری نظیر خانم های باردار نیز دستورالعمل خاصی دارد که لازم است افراد از گروه سلامت و خانواده مراکز بهداشتی راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

وی در مورد وضعیت کرونا در خراسان رضوی نیز گفت: شرایط نزولی کرونا در استان به صورت کند است و با همراهی مردم می تواند این شرایط تثبیت و سرعت پیدا کند.    

*شایعه پراکنی

قلیان در مورد برخی شایعات درباره  استفاده غیرقانونی از سهمیه های واکسن توسط افراد خاص نیز گفت:  مستنداتی در این باره به ما گزارش نشده است ولی شایعات زیادی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با هدف برهم زدن ارامش مردم در این باره نقل می شود که مثلا اگر بعد از تزریق این واکسن دچار تب،سرفه و کمر درد نشدید واکسن تزریق شده تقلبی یا اب مقطر بوده است و سهمیه شما برا ی افراد دیگری استفاده شده است که توصیه ما به مردم این است که به این شایعات توجه نکنند  زیرا من به عنوان معاون دانشگاه ۲دوز از این واکسن   را استفاده کرده و دچار هیچ گونه علائمی نظیر تب و کمر درد نشدم ولی همکارم پس از تزریق این واکسن دچار علائمی نظیر تب و کمر  درد شد.  

*تیم حضوری نداریم

وی در پایان تاکید کرد: هیچ گونه تیم و گروه غربالگیری به صورت حضوری ؛ در محل منازل و مغازه ها و سطح خیابان برای تب سنجی و بیماریابی کرونا و بررسی کردن شرایط واکسیناسیون در محل زندگی نداریم و مردم مراقب افراد کلاهبردار در این زمینه باشند، همچنین  مراکز واکسیناسیون ما به صورت ثابت آماده  ارائه خدمت رسانی به مردم هستند . 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.