در حالی که مسئولان همواره از حذف موانع اضافی و بهبود فضا برای کسب و کارها سخن میگویند، اما متقاضیان دریافت کارت بازرگانی این روزها از تشریفات زیاد و طولانی مراحل صدور کارت و دارندگان نیز به شرایط سخت تمدید آن معترض هستند.

خلاصه کردن همه مشکلات در کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف!

این در حالی است که مسئولان در پاسخ به مراحل سخت و به قولی عنکبوتی صدور کارت بازرگانی همواره با مثال ورود ۷۰۰ دستگاه خودرو پورشه با کارت بازرگانی به نام یک پیرزن کمسواد در سالهای گذشته؛ بر این باورند که به دلیل سهل بودن برخی مقررات صدور و تمدید کارت بازرگانی در سالهای گذشته ممکن بود کارت بازرگانی برای افراد کمسواد صادر شود و این موضوع زمینه سوءاستفاده را برای برخی فراهم میکرد.

در حال حاضر کارت بازرگانی توسط وزارت صمت و نمایندگان آن در استان، اتاق بازرگانی و سامانه جامع تجارت صادر میشود؛ با این حال صاحبنظران اقتصادی معتقدند که شرایط فعلی صدور کارت بسیار پیچیده است و موارد کاربرد آن عملاً موجب سوءاستفادههای زیادی شده است به طوری که انگیزه استفاده از کارتهای بازرگانی یکبار مصرف و اجارهای موجب افزایش تخلفات شده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه قانون صدور کارتهای بازرگانی تغییر کرده، به طوری که در گذشته اتاق بازرگانی اختیارات بیشتری داشت، اما در حال حاضر این اختیارات به وزارت صمت و سازمان صمت در استان واگذار شده است، گفت: اصل موضوع سختگیری در این خصوص مربوط به بازگشت ارز بود؛ به طوری که در گذشته کارتهای بازرگانی با نام عدهای که ذیصلاح نبودند، گرفته میشد و از این خلأ و یا نبود سختگیری کافی سوءاستفاده شده و در شرایط تحریم شرایط را سختتر میکردند.

ایجاد مشکلات
با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی

محمود سیادت در گفتوگو با خبرنگار ما با اشاره به قانون بهبود فضای کسب و کار با تأکید بر اینکه هر چه شرایط صدور و تمدید کارتهای بازرگانی که مجوز انجام صادرات و واردات است سختتر شود فرایند صادرات و واردات هم با کندی بیشتری مواجه میشود، اظهار کرد: اما اینکه واقعاً این تصمیمها درست و تأثیرگذار بوده یا خیر باید از مسئولان امر پرسید، اما سختگیریهای بیمورد در فضای کسب و کار قطعاً سبب کندی در صادرات و واردات میشود.

وی بیان کرد: باید به این موضوع توجه داشت آیا سیاستی که موجب سوءاستفاده از کارتهای بازرگانی شده، بررسی شده است؟ ما معتقدیم که اگر قوانین بالادستی، قوانین درست و کارشناسی شدهای باشد، به خیلی از این سختگیریها نیاز نداریم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل به وجود آمده در کارت بازرگانی از جمله آسیب‌های سیاست‌های غلط نظام اجرایی است، گفت: برخی مسئولان امروز برای فرار رو به جلو و پرهیز از اینکه مورد سؤال قرار گیرند، موضوع کارت‌های بازرگانی را پررنگ کرده‌اند؛ با این همه، باز هم شاهد تکرار اشتباه‌ها در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها هستیم.

وی افزود: به عنوان مثال ارز ۴ هزار و
۲۰۰ تومانی موجب ایجاد مشکلات فراوانی در اقتصاد کشور و معیشت مردم شد که هنوز هم درگیر برطرف کردن این مشکلات هستیم.

وی تصریح کرد: با این حال سختگیریها تا حدودی مؤثر بوده و استفاده از کارتهای اجارهای در حال حاضر تا حدودی کاهش پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.