خطیب حرم مطهر رضوی گفت: غیبت کردن یکی از مصادیق بارز حق الناس است و خداوند گناه شخص غیبت کننده را با توبه نمی بخشد.

حق الناس گناهی است که با توبه بخشیده نمی شود

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین کاظم راشد یزدی خطیب حرم رضوی در ویژه برنامه بیان معارف اهل بیت(ع) که در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: در آیات و روایات اسلامی از غیبت کردن و بدگویی از مردم به عنوان یکی از بزرگ ترین گناهان یاد شده است.

وی تصریح کرد: وقتی کسی به جسم انسانی ضربه و یا جراحتی وارد کند باید دیه آن را بپردازد، غیبت کردن و بدگویی از دیگران موجب ضربه زدن به شخصیت معنوی انسان هاست، اگرچه آسیب رساندن به روح، دیه به آن تعلق نمی‌گیرد اما گناه بزرگی محسوب می شود.

این کارشناس دینی با اشاره به آیه ۴۹ سوره حجرات بیان کرد: در این آیه کریمه خداوند مومنین را از سوءظن نسبت به دیگران، تجسس و همچنین غیبت کردن نهی فرموده است.

وی ابراز کرد: کسی که از دیگران غیبت کند و به شخصیت آنها با زبان ضربه بزند مجرم است و از آنجا که حقوق دیگران را رعایت نکرده حق الناس به گردن او می افتد و حق الناس هم گناهی نیست که با توبه کردن بخشیده شود.

سخنران حرم رضوی با بیان اینکه غیبت کردن از حسد سرچشمه می گیرد، افزود: انسان حسود هرگز نمی تواند موفقیت و پیشرفت دیگران را ببیند به همین خاطر سعی می کند با بدگویی از آنها موفقیت های آنها را نزد دیگران کم رنگ و کم اهمیت جلوه دهد.

وی بیان کرد: غیبت کردن علاوه بر اینکه گناه و جرم بزرگی است، موجب بطلان سایر اعمال انسان نیز می شود و عبادتی که آمیخته با غیبت باشد مورد قبول پروردگار نیست.

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی عنوان کرد: کسی که آلوده به گناه غیبت است معلوم نیست اهل نجات باشد چرا که اسلام برای آبروی مومنان اهمیت بسیاری قائل است و کسی که با غیبت کردن آبروی دیگران را خدشه دار کند مورد رحمت خداوند قرار نمی گیرد.

وی تاکید کرد: تا وقتی که خون، مال و آبروی مسلمانان در جامعه اسلامی در امان نباشد قوام پیدا نمی کند، بنابراین برای داشتن جامعه ای پویا باید برای جان، مال و آبروی یکدیگر احترام قائل باشیم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.