کارشناس فلسطینی گفت: عموم اسرائیل براین باورند که این جنگ، جنگ نتانیاهوست و جنگ اسرائیل نیست؛ بنابراین تصمیم گیری سیاسی اشغالگران اکنون دچار چنددستگی است که اولاً پاسخ کوبنده مقاومت و دوم فقدان اهداف استراتژیک باعث بروز آن شده است.

پاسخ کوبنده مقاومت، رژیم اسرائیل را دچار دودستگی کرد/ پس از جنگ، وضعیت سرزمین‌های اشغالی بسیار متفاوت خواهد بود

محمود هنیه کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای در فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به تشریح آخرین تحولات سیاسی و میدانی در سرزمین های اشغالی و فلسطین پرداخت و گفت: از لحاظ میدانی شراره های جنگ شعله ور بوده و حملات بی وقفه رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی و شهروندان در نوار غزه و نیز درگیری نیروهای آن با فلسطینی‌ها در کرانه باختری، قدس و دیگر سرزمین‌های اشغالی ادامه دارد و این رژیم به طور مستقیم و بی مهابا شهروندان، زیرساخت ها و منازل مسکونی را بمباران می کند و در واقع این رژیم به طور خاص بر هدف قرار دادن مردم و لوازم حیات تمرکز دارد.

محمود هنیه افزود: از ناحیه سیاسی نیز تا این لحظه دشمن صهیونیستی خواسته های مقاومت را رد کرده و قصد ندارد حقوق ملت فلسطین در قدس و سرزمین‌های اشغالی را رعایت کند اما ان شاء الله مقاومت حرف خود را در میدان به کرسی خواهد نشاند و تا زمانی که شروط و خواسته های ملت فلسطین محقق نشود، میدان را خالی نخواهد کرد.

کارشناس سیاسی فلسطین در ارتباط با برخی تلاش ها برای برقراری آتش بس و نتایج آن تصریح کرد: رژیم اشغالگر اسرائیل خواهان آتش بسی نیست که حقوق فلسطینی‌ها در قدس را محقق کند و خواسته‌های مقاومت را شامل شود. مقاومت امروز اصرار دارد که هرگونه آتش بس باید بر توقف تجاوزات اسرائیل علیه ملت فلسطین در قدس، محله شیخ جراح و مسجدالاقصی تأکید کند که ان شاءالله این موضوع مهم محقق خواهد شد. گروه‌های مقاومت حملاتی تاریخی را علیه اشغالگران انجام داده‌اند و برای اولین بار پایتخت این رژیم به لرزه درآمده است و کسی که اکنون بر خواسته اهالی آن سلطه دارد، مقاومت است و در نتیجه این مقاومت است که تعیین خواهد کرد تصمیم گیری سیاسی سران صهیونیستی به چه شکلی باید باشد.

وی در ارتباط با بمباران برج های مسکونی، اداری و مطبوعاتی در نوار غزه تأکید کرد: رژیم صهیونیستی به صورت هدفمند و عامدانه بر حمله به مناطق مسکونی و برج های اداری و مطبوعاتی تمرکز دارد و می خواهد تمام زیرساخت ها، مراکز پناهندگی آوارگان و ایتام، دفاتر روزنامه‌ها و نیز بیمارستان‌ها را بمباران می‌کند تا پشت مقاومت خالی و تضعیف شود و توانمندی گروه‌های مقاومت در انجام حملات از بین برود و برای تحقق این هدف از هیچ جنایتی ابا ندارد.

محمود هنیه اوضاع سیاسی در رژیم صهیونیستی را متشنج و محل اختلاف احزاب توصیف کرد و گفت: عموم اسرائیل براین باورند که این جنگ، جنگ نتانیاهوست و جنگ اسرائیل نیست. طرف‌های سیاسی تأثیرگذار در رژیم به صراحت اعلام کرده اند که این جنگ فقط به خواست نتانیاهو بوده و او می خواهد از این وضعیت برای به تعویق انداختن زمان تشکیل کابینه جدید تا جای ممکن سوء استفاده کند؛ براین اساس باید بگوئیم که به طور بی سابقه ای اکنون بین سیاسمتداران و جامعه اسرائیلی در مورد جنگ دودستگی وجود دارد؛ آنها می گویند ما در حال پرداخت هزینه ای سنگین برای جنگی هستیم که جنگ ما نیست و بلکه جنگ شخص نتانیاهوست. این حرفی است که چندین مسئول اسرائیلی آن را به زبان آورده و اویگدور لیبرمن تأکید کرد که نتانیاهو جنگی بی هدف را به راه انداخته و تنها هدف او ابقای خود در صدر حکومت است؛ بنابراین تصمیم گیری سیاسی اسرائیل اکنون دچار چنددستگی است که اولا این از پاسخ کوبنده مقاومت ناشی شده و دوم فقدان اهداف استراتژیک در این جنگ باعث بروز این اختلافات شده است.

کارشناس فلسطینی در ارتباط با آمار تلفات جانی و خسارات مادی و اقتصادی که رژیم صهیونیستی در این چند روز از جنگ متحمل شده توضیح داد: رژیم صهیونیستی غالباً از ارائه دقیق این آمار خودداری می‌کند و سانسور رسانه‌ای شدیدی در این خصوص وجود دارد، اما برخی آماری که براساس مشاهدات عینی و ویدئوهای منتشر شده از داخل سرزمین های اشغالی درز کرده، حکایت از خسارات سنگین دارد و این آمارها همچنین در رفتارهای تروریستی و متهورانه اسرائیل و سطح بالای تشنج مشهود است.

وی در پاسخ به این سؤال که پیش بینی می‌کنید جنگ تا چه زمانی ادامه داشته باشد تصریح کرد: از نظر ما فلسطینی‌ها، قبل و بعد این جنگ با هم یکی نخواهد بود؛ این جنگ امروز اعتبار و انگیزه تداوم مضاعفی را برای مسئله فلسطین به همراه داشته و دستاوردهای سیاسی و نظامی مهمی محقق شده است. از لحاظ سیاسی، شعله آتش عادی سازی با رژیم فروکش کرده است و هیچ کشور عربی دیگر نمی تواند بگوید که من با این رژیم رابطه برقرار می کنم و به این رابطه افتخار خواهم کرد. دوم اینکه مسائل مهم فلسطینی مانند قضیه قدس، قضیه حق بازگشت آوارگان، قضیه مناطق اشغالی و قضیه داخلی فلسطین احیا شده است. گروه های مقاومت امروز نقشه فلسطین را یکپارچه کرده و روز نکبت به روزی انزجار آمیز در نزد همه فلسطینی‌ها تبدیل شده است که این یک دستاورد سیاسی بسیار مهم است.

محمود هنیه در پایان گفت: در بعد نظامی نیز، اسرائیل قصد داشت که نوار غزه را پیش از اقدام گروه‌های مقاومت فلج و آنها را خلع سلاح کند اما پاسخ کوبنده مقاومت این طرح را به شکست کشاند و اسرائیل را واداشت تا در برنامه های خود تجدید نظر کند و از این رو وقتی از مقابله نظامی با مقاومت عاجز ماند، به بمباران زیرساخت ها، راه های مواصلاتی، تأسیسات آب و برق و منازل مسکونی و اداری روی آورد. اما به نظر من در پایان این مقاومت است که معادله را تعیین خواهد کرد و ان شاء الله اهالی شیخ جراح پیروز خواهند شد و نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی به حقوق خود خواهند رسید و این جنگ مقدمه ای خواهد بود برای آزادی تمام سرزمین های اشغالی در آینده‌ای نزدیک.   

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.