مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: مبارزه با آفت ملخ بومی از ابتدای امسال تاکنون در سطح ۴۰۰ هکتار از کشتزارها و باغهای این استان صورت گرفته است.

مبارزه با ملخ بومی در ۴۰۰ هکتار کشتزار خراسان رضوی انجام شد

به گزارش قدس آنلاین، فاطمه حلاج‌نیا افزود: رصد و پایش کانونهای ملخ که احتمال تکثیر جمعیت این حشره و تبدیل به آفت در آنها وجود دارد، در دستور کار جهاد کشاورزی خراسان رضوی قرار داشته و با جدیت در حال انجام است.  

وی ملخ بومی خراسان رضوی را شامل دو گونه "مراکشی و ایتالیایی" ذکر و بیان کرد: هر سال اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از طغیان این حشره و تبدیل آن به آفت محصولات کشاورزی، در سطح وسیعی از خراسان رضوی صورت می‌گیرد.  

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: با این وجود، کشاورزان و باغداران نیز باید بسیار هوشیار باشند تا در صورت مشاهده تحرک آفت‌گونه جمعیت ملخ، هرچه سریعتر موضوع را به نزدیکترین اداره شهرستانی جهاد کشاورزی برای مبارزه با این حشره اطلاع دهند.

وی همچنین گفت: همچنین از همه عشایر و چوپانان فعال در خراسان رضوی نیز که در مناطق مختلف طبیعت استان حضور داشته و در مراتع رفت و آمد دارند درخواست می‌شود نسبت به پایش کانون ملخها حساس بوده تا در صورت مشاهده تحرک آفت‌گونه این حشره، آن را با سرعت اطلاع دهند.  

حلاج‌نیا تاکید کرد: اطلاع‌رسانی سریع و بهنگام کشاورزان، عشایر و چوپانان موجب می‌شود تا اقدام سریع و مناسب در نخستین مرحله شکل‌گیری کانون ملخ انجام شده و مبارزه موثر برای ریشه‌کنی آفت صورت گیرد.  

مبارزه با آفت ملخ پارسال در سطح ۱۷ هزار و ۴۰۰ هکتار از کشتزارهای خراسان رضوی انجام شد.

"ملخ" در پی افزایش بارندگی که پس از یک دوره خشکسالی صورت می‌گیرد، تحریک شده و برای تولید مثل به حالت طغیان درمی‌آید.  در صورت وقوع چنین شرایطی جمعیت انبوه ملخ‌ها برای پیدا کردن غذا به مهاجرت جمعی دست می‌زنند و با حمله به مزارع زیانهای بسیار وارد می‌کنند.  
سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود و بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.