معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خراسان رضوی گفت: ۴۵۰ واحد تولیدی متضرر از شرایط ناشی از شیوع کرونا با همکاری شرکت شهرکهای صنعتی استان شناسایی و تعیین تکلیف شدند.

۴۵۰ واحد تولیدی دارای مشکل در خراسان رضوی تعیین تکلیف شدند

به گزارش قدس آنلاین، سید امیر مرتضوی در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: کمیته قضایی با حضور مدیران دست‌اندرکار برای واحدهای تولیدی دارای مشکل تشکیل و به صاحبان آنها مهلت یکساله داده شد تا واحد خود را تکمیل کنند در غیر این صورت واحد را به قیمت روز به سرمایه گذار بعدی تحویل دهند.

وی ادامه داد: مشکل اسنادی چند شهرک صنعتی با همکاران دستگاه قضایی در خراسان رضوی برطرف شد، دستور ویژه قضایی برای مشکل شهرک صنعتی چناران صادر شد که در حال پیگیری است، برای رفع معارضان شهرک صنعتی شماره پنج مشهد نیز تصمیماتی اتخاذ شده که به زودی این مشکل نیز برطرف می شود.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خراسان رضوی گفت: برخی به قصد سوء استفاده نسبت به دریافت زمین در شهرکهای صنعتی اقدام می کنند اما برای چندین سال بدون اینکه ساخت و ساز در زمین انجام دهند یا طرح تولیدی به اجرا برسانند، زمین را محبوس می‌کنند تا به قیمت بالاتری به فروش برسانند که در این زمینه با همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران مقرر شد این زمینها بازپس گرفته شود.

وی افزود: مقرر شده است به جای برگزاری مزایده برای اراضی آزادسازی شده در شهرکهای صنعتی، این زمینها در وهله نخست به شرکتهای دانش بنیان واگذار شود، در گام دوم به دارندگان طرحهای توسعه صنعتی اختصاص یابد و در نهایت در صورت عملیاتی نشدن هیچ یک از این دو مورد، به سرمایه گذار جدید مشروط بر اینکه واحد تولیدی خود را در زمین مورد نظر به بهره برداری برساند، واگذار گردد.

مرتضوی ادامه داد: اینکه گفته می شود در شهرکهای صنعتی زمین برای واگذاری به واحدهای تولیدی وجود ندارد یا کم است، چندان قابل قبول نیست زیرا بسیاری از واحدهای تولیدی سوله خود را به انبار اختصاص داده‌اند، در حالی که اگر انبار به طبقه دوم سوله اختصاص یابد، فضای بسیار برای اجرای طرحهای صنعتی باز می شود.

تقاضای سالانه ۲۰۰ هکتار زمین در خراسان رضوی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سالانه ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ جواز تاسیس در این استان صادر می شود که ۲۰ درصد از آنها منجر به دریافت پروانه بهره برداری می گردد، در این راستا سرمایه گذاران هر سال به ۲۰۰ هکتار زمین در استان نیاز دارند.

جواد خزائی افزود: توسعه صنعتی در شهرستان مشهد با مشکل جدی کمبود زمین مواجه است که امیدواریم امسال شهرک صنعتی شماره پنج مشهد وارد مرحله اجرایی شده و طرحهای صنعتی جدید بتوانند در این شهرک اجرا شوند.

وی ادامه داد: همه بانکها به سامانه سراسری بهین یاب متصل هستند اما وقتی نسبت به رصد تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی خراسان رضوی در این سامانه اقدام می کنیم فقط ۷۰۰ میلیون تومان احصا می شود در حالی که آمار پرداختی تسهیلات بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان در استان برای سال گذشته است که این موضوع نیاز به بررسی دارد.

سهم ۴۰ درصدی صنعت و معدن از تسهیلات بانکی

رییس شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: براساس سهمیه بندی انجام گرفته در کشور، ۴۰ درصد از اعتبارات بانکی به بخشهای صنعت و معدن، ۱۵ درصد به بخش کشاورزی، ۱۷ درصد به بخش مسکن و باقی آنها به بخش خدمات و بازرگانی اختصاص دارد که در قالب تسهیلات با نرخ سود ثابت ۱۸ درصد به متقاضیان پرداخت می شود.

حمید صفایی نیکو افزود: پارسال ۴۰ بانک خراسان رضوی ۸۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند که ۴۸ درصد آن معادل ۳۸۰ هزار میلیارد تومان به بخشهای کشاورزی و صنعت و معدن اختصاص یافت.

وی ادامه داد: از آنجا که برخی بانکهای خراسان رضوی از ارایه آمار عملکرد خود به شورای هماهنگی بانکهای استان خودداری می کنند، رقم پرداختی سال گذشته تسهیلات بانکی در این استان چندان صحیح نیست و باید بیشتر از میزان اعلام شده باشد.

چالش اداره کل محیط زیست برای زمینهای شهرکهای صنعتی

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز در این نشست به شرح یکی از موانع تولید صنعتی در استان پرداخت و گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت در هر قطعه زمین که سند ۶ دانگ دارد، بیش از یک پروانه نمی تواند صادر کند که در این زمینه پارسال مقرر شد در صورت موافقت افراد ذینفع پروانه دوم برای این زمینها صادر شود اما اداره کل حفاظت محیط زیست استان مخالف این اقدام است.

علی اکبر لبافی افزود: این در حالی است که در شرایط کنونی زمین کافی برای توسعه صنعتی وجود ندارد و صدور پروانه دوم بهره برداری در زمین یکی از راهکارهای موثر در این زمینه به شمار می رود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در پاسخ به این مشکل گفت: در خصوص شهرکهای صنعتی که از نظر زیست محیطی مورد تایید این نهاد است، برای هرگونه بهره برداری از واحدهای تولیدی نیاز به استعلام از این اداره کل نیست.

تورج همتی افزود: در خصوص صدور پروانه بهره برداری در یک پلاک زمین شهرکهای صنعتی نیز نیاز به گرفتن استعلام از اداره کل حفاظت محیط زیست نیست و فقط باید واحدهای تولیدی ایجاد شده در یک پلاک هم سطح یکدیگر باشند.

وی ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هیچ مخالفتی با توسعه شهرکهای صنعتی ماشین سازی و توس مشروط بر استقرار واحدهای دانش بنیان و هایتک در آنها ندارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.